• Tequeida86

Svinkoppor?

hej
    min 8 månaders tjej har fått nå prickar vid ena mungipan och nån prick i pannan som jag trodde var myggbett,dem vid munnen har jag inte reflekterat så mycket över,tänkte att det kanske var från nappen...
    men idag så såg min mamma det och sa att det såg ut som svinkoppor och jag vart helt hysterisk,
    hur har hon kunnat få det?
    kan det vara det?
    visste inte att så små kunde få det,vetifrån kan hon ha fått det?
    vad ska jag göra?
    hur går det och behandla,hur får man bort dem????

eller är det nå annat?vad tror ni?

tacksam för svar

Mamma Till Ylva-li 061010
  • Svar på tråden Svinkoppor?
  • Teskedsmamman

Lugn, lugn.... svinkoppor är streptokocker som har fått fäste i en husrispa eller annat sår och är inget som helst farligt. Kan i svåra fall vara lite jobbigt att bli av med och man bör vara noga med hygienen så det inte smittar melan familjemedlemmarna.

Ta henne till vårdcentralen på måndag och kolla vad det är, är det svinkoppor så finns det salvor och antibiotika som snabbt får bort det.

Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och & Tudor (?) - vecka 37
  • Mennah

Kan vara det. Blir dom större o sprider sig o ser ut som sår är det givetvis det! (Säger lilla jag ). Men boka tid hos barnläkare så du får någon pecilin. Min dotter fick det när hon var drygt 4 månader!

Det e streptokocker (bakterier) som smittar via hud till hud kontakt. Kan vara du, kan vara någon främmande.

Men i af. om det är det se till att få pencilin o inte hålla på med att tvätta rent bara, inte i det stadiet. Sen kommer du få tvätta allt! Koka nappar, leksaker, nappflaskor osv. Tvätta gossedjur, kläder, sängkläger osv.

Jätte jobbigt

Lycka till!

• hemlis

Du kan börja med att tvätta oredntligt och köpa Microcidsalva på apoteket.
    Mina barn och jag åkte på det en gång och det slutatde med pencillin eftersom de spred sig och blev större.

Men har tur tur kanske det hjälper med salvan, den är lite bakteriedödande, fråga dom på apoteket om svinkopper och vad du ska använda.

Blir det värre tills på måndag kan du säga till vc att du provat salvan, det kommer dom annars säga att du ska göra först.

• Mennah

Tvätta allt kommer du få göra några dagar efter att du gett henne pecilin glömde jag visst säga

• Teskedsmamman

Kan vara bra att få diagnos innan man börjar behandla själv

Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och & Tudor (?) - vecka 37
  • froggo

Svinkoppor är inte farligt vad jag har förstått. Så det finns ingen anledning till panik. Här är en länk:

www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp

Jag tycker att du ska fråga BVC vad det kan vara. Min dotter har ibland haft lite prickar som ser ut som finnar ungefär. Jag tror att det kan ha varit svinkoppor eller så var det bara lite tilltäppta porer. På BVC sa de att de inte visste vad det var och tyckte att jag skulle badda med alsolsprit så det gjorde jag och efter ett tag gick det bort.

• digimax

Mina barn har dragits med svinkoppor sedan december till och från.
    Det är alsollösning som gäller till att börja med,du tvättar rent dom med det´och smörjer med microcid.Dessa är receptfria på apoteket.
    Blir dom stora som femkronor så går du till läkaren som ger pencillin.
    A och O är god hand hygien,använd inte samma handuk och tvätta händerna ofta.
    Det är besvärligt att bli av med vet jag nu eftersom vi i omgångar fått det och ätit mellan 2-4 pencillin kurer var sedan december.

• hemlis

Det är absolut INTE farligt att behandla själv även om det inte skulle vara svinkoppor.
    Det som finns receptfritt på apoteket är inte farligt att använda, microcidsalvan är bra för alla småsår som det kan fastna bakterier i.
    Men den är så mild att den kanske inte hjälper alltid och tvål och vatten skadar ju inte heller.

Så prova det i helgen så har du gjort det du kan, lycka till!

Svar på tråden Svinkoppor?