• Clis

När blir katthanar könsmogna?

Som rubriken lyder.
    Jag ska sälja en kattunge till en vän och behöver veta när han blir könsmogen och ska kastreras.

• Svar på tråden När blir katthanar könsmogna?
  • ponna

Man kan kastrera en hankatt tidigast från 6 månaders ålder.

• Clis

Läste genom mitt inlägg (nr1) nu och de låter som om jag tänkt kastrera honom före jag säljer honom.
    Men de va inte så jag hade tänkt. Utan tar bara reda på det till vännen som ska köpa honom så hon vet sen.

• Reyngirl

Vår hankatt blev kastrerad redan vid 5 månader för han bodde med sin okastrerade syster (från samma kull).
    Så har man syskon kan hankatten kastreras tidigare, enligt veteirinären som vi gick till.

• ponna

Verkar som det är runt den åldern dom blir könsmogna. Vi kastrerade våran katt när han var ganska precis 6 månader, men tror han började bli könsmogen innan. Han började nämligen revirmarkera lite här hemma...mindre kul!

• Pilutten82

man kan kastrera kattungar redan vid 3mån ålder!!
    inte alla veterinärer gör det och kulorna måste finnas på plats!

i USA görs detta rutinmässigt med raskatter som inte ska gå i avel och som ska säljas då.. ;)

din väninnan kan nog boka tid när han är ca 6mån så slipper han ens förhoppningsvis veta vad könsmogen betyder ;)

• Pernilla75

Rekommenderar också att man kastrerar tidigast vid 6 månaders ålder.

• Anksan

När min kisse vart könsmogen så ringde jag till veterinären och de sa att de helst inte kastrerar innan 1 års ålder. Anra stället jag ringde till sa likadant, men sedan hörde hon honom i bakgrunden och bokade en tid De sa att veterinären skulle kolla så kulorna var på plats och var de det så var det helt okej. Snipp snipp så var den sagan slut (ja ja jag vet..taskig humor!)

• Clis

HAha.. Okej, först vid 1 år?? Tycker att de låter rätt sent. Men men..

• vinylblomma

Vid ett år är det försent, iaf om man har honkatt också.
    Hade två kattungar, hona och hane, de fick ungar vid 7 månaders ålder. Om man väntar för länge är det större risk för att hanen får beteendet att markera revir inomhus.

• Runguska

Vi kastrerade vid ett år men hade gärna gjort det innan då Torbjörn (katten) var så "ledsen" då han vädrade honor eller vad han nu gjorde. Han brukade sitta i förnstert och jama ledset och det skar ju såklar i hjärtat. Hur som helst är nog det säkraste att rådfråga den veterinär som vännen tänkt gå till - den kanske vill vänta till ett år såsom vår.

• Pernilla75

Jag har två kastrerade hankatter. En kastrerades vid 3,5 års ålder och den andra vid 10 månaders ålder. Den förste markerade endast på utställningar (och då kissade han stora pölar i domarburen, men aldrig revirskvätt). Han slutade med det i samband med kastrering. Den andre hann aldrig bli könsmogen så han kommer för alltid att vara en stor bebis i huvudet. *ler*

• Anksan

Jo kan förstå om 1 år är försent. Min var 8 månader ungefär (glömde visst säga det) och han satt och skrek och höll på och hade inte en lugn stund.
    Men det var vad veterinären sa då. 2001 i lkpg.

• Janna84

Våra hanar har blivit könsmogna vid ca 5-6 månaders ålder. Rekommendationen är att katter tidigast ska kastreras vid 6 månaders ålder men man kan göra det tidigare om det föreligger en bra anledning.

Gravid i vecka 35
  • ponna

Den vetrinär som jag pratade med om min katt sa att från sex månader kan dom göra det. Kan tänka mig att ju tidigare desto bättre...

Svar på tråden När blir katthanar könsmogna?