*Undrar lite vad ni tycker ett studiebidrag
Undrar lite vad ni tycker ett studiebidrag ska räcka till?
Undrar lite vad ni tycker ett studiebidrag ska räcka till?
hm.... en i min närhet får 950 kr och det ska väl täcka allt vad det innebär att studera... böcker,bussresa och lunch. Problemet är bara att det kostar 120 kr tur och retur till skolan för en dag och då kan ju vem som helst räkna ut att man inte kommer dit många dagar per månad. Men så är det.. mellan 18-25 ingen hjälp..........
Menar du studiebidrag alá högskola eller sånt man får vid grundskola/gymansium?
Det ska räcka till : biobesök och godis , bussresor, smink, osv. och kanske nåt klädesplagg.
Men klart att man får stå för de stora klädinköpen. Tyvärr räcker ju inte 950 kronor speciellt långt.
Klart att man som förälder få stå för de större kläinköpwn... ska det ju stå
Jag började få studiebidraget när jag började sjuan, men 150 kr mindre i månaden pga linser och ridning. Det jag fick skulle räcka till allt, godis, nöjen, tidningar, kläder, smink, klippning etc etc. Däremot så hjälpte mamma till med de större klädinköpen såsom vinterjacka och vinterskor.
Jag tycker väl att det fungerade bra, men kommer nog själv bidra till klippning också.
female
Jag har också gått på en skola som det kostade en hel del att ta sig till (närmare bestämt 140kr/dagen). Men sen fick jag reda på att är man under 20 år så ska man av kommunen få buss/tågkort gratis.
linaa
Är det sant?? Måste jag informera min vän om som tjatat både på kommunen, socialen, bussstationen å resurs om hjlp med ett busskort utan resultat....
När jag hade studiebidrag under gymnasietiden. Så skulle det räcka till kläder (fick hjälp med de storainköpen), nöjen, smink och hästen. Jag jobbade visseligen också och fick väl ut ca. 1000:- extra då.
female;
ja..är hon under tjugo så ska hon få ett sånt kort..
Jag fick mitt studiebidrag när jag började gymnasiet...Det skulle räcka till ALLT! De telefonsamtal jag ringde, alla kläder jag skulle ha inkl vinterkläder, skor osv, hygiensaker, skolmaterial, skolresor och nöjen. Jag förde kassabok och hande alltid pengar kvar i slutet på månaden. kan tillägga att studiebiddraget då låg på 750 kr/mån.
Fick inget studiestöd förrän jag började högskolan, farsan är egenföretagare och då hamnar man automagiskt utanför systemet här i Finland åtminståne. Vi får ju desstom inget studiestöd om man får barnbidrag.
female:
tänkte berätta för dig att man visst kan få studiehjälp då man är mellan 18-25år. Man kan nämligen söka både studiebidrag och studielån av CSN oavsett om det är för gymnasium eller för högskola/universitet. Och för att man ska bli berättigad bidragsdelen så krväs det att man pluggar halvtid minst men du kan även få bidrag för studier på 75% och heltid och iår ligger bidragsdelen på 2317kronor för den som studerar heltid. Så gå in på www.csn.se så kan du få mer information om detta. Du är nämligen berättigad bidrag från CSN ända tills det året du fyller 50år så där kan ja bara tala om att du hade fel angående att man inte kunde få studiehjälp mellan 18-25år. Så gå in på www.csn.se så får du mer information.
/En som vet och själv är 18, 19iår och till hösten ska börja studera vid universitet.
Samma som Tassa, fick hela men det skulle täcka allt. När jag gick på gymnasiet hade jag i princip slutat växa så jag behövde inte ny jacka och skor varje säsong/år. Räckte inte pengarna var det bara ut och jobba!
När våra börjar gymnasiet kommer de att få stå för sina klädinköp samt godis, bio osv.
Det beror på åldern..Tycker att de ska räcka lite till nöjen
klädder hjälp till saker till skolan...de beror ju på hur man är som person osså!!Ha de bra//Rebecka
Mina två äldsta döttrar får sitt studiebidrag och det skall räcka till lite kläder,fylla på telefonkort,bio och snabbmat och till fritiden.
det blir ibland lite extra pengar om de skall göra något kostsamt...