Vad är lemon curd?
Ska vara i ett tårt recept och jag undrar vad är det förnått?
Ska vara i ett tårt recept och jag undrar vad är det förnått?
En slags citronkräm. Kolla bland marmeladburkarna i affären, tror de brukar finnas där.
Det är som en slags marmelad, fast ändå inte. Finns att köpa i de flesta affärer, kolla i sylthyllorna. Det är väldigt sött och gott :)
man kan göra egen också gjorde jag till en midsommartårta:
2 citroner, riv skalet fint och kläm ur saften.
vispa ihop 2 äggulor och 1 ägg med 2dl socker, ställ sedan i vattenbad. häll i citronerna och rör tills det tjocknar (typ en kvart). skär 100g smör i bitar och klicka ner under omrörning tills de smälter. låt svalna o förvara i kyl.
gott både som tårtfyllning och på rostat bröd
lemoncurd är supergod att ha i tårtor, brukar göra lemoncurd grädde ( ½ burk lemoncurd och vispad grädde) och så har jag hallon mousse till.
finns i de flesta välsorterade affärer vid sylt/marmelad.
sheeba,
ja jag tror det? nån av medlemstidningarna var det iaf tårtan var himmelsk!! jag fick order om att göra en till dan efter
som tur var fanns det ju lemon curd till 2 tårtor samt 2 omgångar frukostbröd! funderar på att göra mer nån dag, den blev ju så mycket godare än den man köper i butik faktiskt
den finns på konsum iallafall, säkert på ica också!
Tack milimina för receptet! Min ICA butik har inte lemon curd hemma så det är så bra att ha receptet till hands när det behövs.
Aj löööv lemon curd, god att äta direkt ur burken och en dröm på rostat bröd. Robertson´s ska det vara:)