• Millenium

Vad är lemon curd?

Ska vara i ett tårt recept och jag undrar vad är det förnått?

• Svar på tråden Vad är lemon curd?
  • jo anna

En slags citronkräm. Kolla bland marmeladburkarna i affären, tror de brukar finnas där.

• perniebernie

Det är som en slags marmelad, fast ändå inte. Finns att köpa i de flesta affärer, kolla i sylthyllorna. Det är väldigt sött och gott :)

• milimina

man kan göra egen också gjorde jag till en midsommartårta:

2 citroner, riv skalet fint och kläm ur saften.
    vispa ihop 2 äggulor och 1 ägg med 2dl socker, ställ sedan i vattenbad. häll i citronerna och rör tills det tjocknar (typ en kvart). skär 100g smör i bitar och klicka ner under omrörning tills de smälter. låt svalna o förvara i kyl.

gott både som tårtfyllning och på rostat bröd

• sheeba
    milimina skrev 2007-06-30 11:09:32 följande:
    man kan göra egen också gjorde jag till en midsommartårta:2 citroner, riv skalet fint och kläm ur saften.vispa ihop 2 äggulor och 1 ägg med 2dl socker, ställ sedan i vattenbad. häll i citronerna och rör tills det tjocknar (typ en kvart). skär 100g smör i bitar och klicka ner under omrörning tills de smälter. låt svalna o förvara i kyl. gott både som tårtfyllning och på rostat bröd
    Är det den från ICA? Jag gjorde också den, den var god
    Språkpolis! jag är din värsta fiende....Språktjuven!
  • Ylwis

lemoncurd är supergod att ha i tårtor, brukar göra lemoncurd grädde ( ½ burk lemoncurd och vispad grädde) och så har jag hallon mousse till.

finns i de flesta välsorterade affärer vid sylt/marmelad.

Mamma till Alvyn 051015
  • milimina

sheeba,
    ja jag tror det? nån av medlemstidningarna var det iaf tårtan var himmelsk!! jag fick order om att göra en till dan efter som tur var fanns det ju lemon curd till 2 tårtor samt 2 omgångar frukostbröd! funderar på att göra mer nån dag, den blev ju så mycket godare än den man köper i butik faktiskt Räcka ut tungan

• Rhea

den finns på konsum iallafall, säkert på ica också!

• Isorfidien

Tack milimina för receptet! Min ICA butik har inte lemon curd hemma så det är så bra att ha receptet till hands när det behövs.

• sheeba
    milimina skrev 2007-06-30 12:32:52 följande:
    sheeba,ja jag tror det? nån av medlemstidningarna var det iaf tårtan var himmelsk!! jag fick order om att göra en till dan efter som tur var fanns det ju lemon curd till 2 tårtor samt 2 omgångar frukostbröd! funderar på att göra mer nån dag, den blev ju så mycket godare än den man köper i butik faktiskt
    Har inte provat fördigköpt men det var ju inte så svårt att göra egen och god blev den, satt och kolla i dag på tårtan lite sugen blir man
    Språkpolis! jag är din värsta fiende....Språktjuven!
  • pippi77

Aj löööv lemon curd, god att äta direkt ur burken och en dröm på rostat bröd. Robertson´s ska det vara:)

Svar på tråden Vad är lemon curd?