• gravida tjejen

hur mkt spyr era nyfödda efter amning

min lille spyr mkt efter amnning....
    har mkt mjölk som rinner....
    så jag vet int om han sväljer mer än han vill ha...
    hur e det med era nyfödda?

• Svar på tråden hur mkt spyr era nyfödda efter amning
  • kate79

Båda mina barn har varit kräkbarn och ibland undrade jag om det blev något kvar i magen överhuvudtaget. Men båda har gått upp fint i vikt så det var ingen fara.

Min äldste han gick vi bokstavligen talat med moppen efter för han kräkte i tid och otid.

Mamma till två underbara barn, Wilhelm 040221 och Tuwa 060210
  • Hallonpaj

Mina barn var jättekräksiga när de var bebisar. Man fick typ ha med sig ombyteskläder både till dem och till sig själv.

Det är för det mesta helt normalt och beror på att magmunnen inte är riktigt mogen ännu och det kommer lätt upp igen. Det är inget man ska vara orolig för om barnet mår bra och ökar i vikt, då är det mest bara att bunkra upp med många frotté trasor att ha till hands och torka.

• Saki

Ja du, här har vi en riktig kräk-kille också. Har ständiga spyfläckar överallt, men det är bara att stå ut med.
    Men han ökar stadigt i vikt med minst 300 g i veckan hittills (han är 5 veckor), så nånting stannar ju uppenbarligen kvar!

Var noga med rapningen, och hantera honom så försiktigt du kan halvtimmen efter han ätit.

• Nie

Min dotter kräktes massor när hon ammade.

• FruSöderström

Min son kräks vääääldigt mycket, ibland är det kaskader!

• Smilla 78

Min son spydde aldrig efter amning

Lycklig mamma till Neo 3 månader!
  • AnniPanni

Min äldsta dotter kräktes jämt o ständigt. Hon var en krkbebis av stora mått o jaghade alltid extra ombyte både till henne OCH mig vart vi än gick. Brukade skoja om 2dl in ..1 dl ut

• aquali

Jag har aldrig ammat och min dotter har sldrig spytt ett enda gång. Därmed har jag min syster som var hysteriskt ammerska och är det fortfarande (barn 1 år). Hennes litet spydde mycket i början. Men det verkar vara olika för olika barn. Du skall inte oroa dig utan låta tiden göra sitt.

• tattoolinda

min lille kräktes VÄLDIGT mycket alldeles i början, alltså när det ännu bara vart råmjölk i brösten - innan mjölkproduktionen satt igång på tredje dagen - då la han några rejält stora gula läbbiga blaffor, så man nästan blev lite skraj faktiskt.
    men efter det att den "riktiga" mjölken kommit spyr han ganska sällan, och inte lika läskigt mkt - då det väl händer!!!
    fast det e väl egentligen ett ganska sunt och bra försvar som babykroppen har att göra sig av med överflödet, om det inte e så att din mjölk kanske e för kraftig för hans mage.
    jag har haft lite samma funderingar om min lille son, för jag har också väldigt gott om mat, som ser väldigt näringsrik ut iallafall, och inbillar mej att han får ont i magen - kanske på grund av min bröstmjölk, men jag vet inte -
    han har väldiga utbrott på kvällen iallafall, och nu har han även börjat ha mitt på dagen också - också ofta i samband med att nyss ha ätit.
    han går upp mkt bra i vikt, så att där inte e ngt fel på näringshalten e ju ganska uppenbart.

• HeddaBigBum

Ingen av mina barn spydde. Visst det kom kanske upp lite någon gång, men ytterst sällan.  Min dotter (nr 2) åt dessutom dygnet runt... och hon blev tjock kan jag lova! Rund som ett bowlingklot!

Life is what we make of it. Always has been, always will be.
  • AnniPanni
    aquali skrev 2007-06-30 21:42:37 följande:
    Jag har aldrig ammat och min dotter har sldrig spytt ett enda gång. Därmed har jag min syster som var hysteriskt ammerska och är det fortfarande (barn 1 år). Hennes litet spydde mycket i början. Men det verkar vara olika för olika barn. Du skall inte oroa dig utan låta tiden göra sitt.
    Var glad för det.. ersättning som kräkts upp luktar peck läänge *urk*. Min spydde som tok av både bröstmjölk o ersättning, fast bröstmjölken stank inte riktigt lika illa
  • Hallonpaj

Min äldsta kräktes än värre när hon fick ersättning. Riktiga kaskader som inte luktade fräscht. Hu! Det kändes inget vidare.

• Joje

Min son är 11 veckor (på tisdag) och har kräkts 5 gånger kanske... ingen kräkbebis här inte! Jag ammar och ger ersättning ibland.

• aquali

Till AnniPanni

AnniPanni skrev 2007-06-30 22:39:15 följande:
    Var glad för det.. ersättning som kräkts upp luktar peck läänge *urk*. Min spydde som tok av både bröstmjölk o ersättning, fast bröstmjölken stank inte riktigt lika illa
    Haha där fick du så att säga. Jag är glad över huvudtaget över mitt barn. Hon är nästan skrämmande perfekt i sitt sätt att vara, leva och bete sig... Ibland beklagar folk (och säkert med all rätt!)att det är svårt att ha småbarn med sömnlösa nätter, amning som inte funkar, kolik, skrik och oro. Jag kan tyvärr inte relatera mig till det. Sådana barn som min tjej kan jag ha tio av.. Asg.

Trevlig sommar på dig! Se upp för kräkningar.. Ler...
  • Amanda88

min son spyr också mycket, både när jag har ammat honom och när jag har gett ersättning. Ibland bara sprutar det ut :P

Svar på tråden hur mkt spyr era nyfödda efter amning