Mat till en 30-års fest?
Har kört fast ordentligt med vad vi ska bjuda på för mat, har ni några förslag?
Vi blir ca 40 pers & det ska serveras ute i trädgården.
Har kört fast ordentligt med vad vi ska bjuda på för mat, har ni några förslag?
Vi blir ca 40 pers & det ska serveras ute i trädgården.
Kör buffé, med lite olika smått å gott, några pajer, pastasallad, nåt gott brytbröd, lite goda röror etc. Enkelt att förberda i god tid innan.
Stor kok av någon slags soppa med bröd till, eller att ni har tex kotlett till alla så får de grilla den själv, korv till barnen om de ska vara med. Hemgjord potatis sallad med kassler .....
Jag vet nå smarrigt enkelt och biligt förutom kycklingen kanske.. En påse kycklingfilé hacka i små bitar och stek. 2 små burkar cremefraiche och en halv till en burk tacosås.
Serveras kall eller varm med tacko chips till.
jag körde afrikanskgryta ( görs i ugnen som en gratäng typ) med köttfärs och curry och grejer , serveras med ris, nötter, kokos, banan , ananas etc...
hojta till om du vill ha recept.
Fläskfilegryta med chutney å grön curry. Ungefär Samma tillbehör som till den Afrikanska grytan ovan!
Tänkte ha detta till sambons 30 års fest nästa vecka, men så drog mammas sambo upp en 9 kg lax, så det blir inkokt lax m tillbehör istället. Om vi hittar en 1 meters gryta
enkel soppa som tex gazpacho
hembakat bröd, det ÄR alltid godast
Mat-muffins (www.dagensmuffin.se/ )
goda ostar och kex, vindruvor, marmelad, päron
marinerade oliver, marinerade champinjoner
soltorkadetomatar, rödlök, vitlök och fetaost sallad
fungerar m både rött och vitt vin till detta
PASTASALLAD, med soltorkade tomater (+ den goda oljan den ligger i på affären), kryddiga korvar, basilika m.m Å bröd till.
God sommarmat
Jag hade mitt 30 års kalas i lördags o då bjöd jag på helgrillad sofilé (lite större fläskfilé), ugnsbakade färskpotatishalvor "kryddade m" smör, flingsalt o färsk timjan. Till det serverade jag 4 olika såser; ädelost sås, cremefraiche/köttbuljongssås(Är verkligen en höjdare!!), beasås o sweetchilisås.
Till efterrätt bjöd jag på "En himmelsk kladdkaka" (recept från FL!!) med rosa grädde o färska jordgubbar!
Allt var jättegott o gästerna fullkomligt älskade maten!! (Vi var 32 st på festen)
Lycka till!!