• ida06

Mat till en 30-års fest?

Har kört fast ordentligt med vad vi ska bjuda på för mat,  har ni några förslag?

Vi blir ca 40 pers & det ska serveras ute i trädgården.

• Svar på tråden Mat till en 30-års fest?
  • Rosana

Kör buffé, med lite olika smått å gott, några pajer, pastasallad, nåt gott brytbröd, lite goda röror etc. Enkelt att förberda i god tid innan.

• matilda81

Stor kok av någon slags soppa med bröd till, eller att ni har tex kotlett till alla så får de grilla den själv, korv till barnen om de ska vara med. Hemgjord potatis sallad med kassler .....

• Mariachis

Jag vet nå smarrigt enkelt och biligt förutom kycklingen kanske.. En påse kycklingfilé hacka i små bitar och stek. 2 små burkar cremefraiche och en halv till en burk tacosås.
    Serveras kall eller varm med tacko chips till.

• ImLost

jag körde afrikanskgryta ( görs i ugnen som en gratäng typ) med köttfärs och curry och grejer , serveras med ris, nötter, kokos, banan , ananas etc...

hojta till om du vill ha recept.

som man bäddar får man ligga ..man kan ju faktist bädda om !
  • Kallemero79

Fläskfilegryta med chutney å grön curry. Ungefär Samma tillbehör som till den Afrikanska grytan ovan!
    Tänkte ha detta till sambons 30 års fest nästa vecka, men så drog mammas sambo upp en 9 kg lax, så det blir inkokt lax m tillbehör istället. Om vi hittar en 1 meters gryta

• Kathy1

enkel soppa som tex gazpacho
    hembakat bröd, det ÄR alltid godast
    Mat-muffins (www.dagensmuffin.se/ )
    goda ostar och kex, vindruvor, marmelad, päron
    marinerade oliver, marinerade champinjoner
    soltorkadetomatar, rödlök, vitlök och fetaost sallad
    fungerar m både rött och vitt vin till detta

• Liiza

PASTASALLAD, med soltorkade tomater (+ den goda oljan den ligger i på affären), kryddiga korvar, basilika m.m Å bröd till.

God sommarmat

• Varförärallasignaturerupptagna
    ImLost skrev 2007-07-01 19:45:47 följande:
    jag körde afrikanskgryta ( görs i ugnen som en gratäng typ) med köttfärs och curry och grejer , serveras med ris, nötter, kokos, banan , ananas etc...hojta till om du vill ha recept.
    Jag vill ha recept!!
  • ImLost
    Varförärallasignaturerupptagna skrev 2007-07-02 00:52:56 följande:
    Jag vill ha recept!!
    okej :)

Afrikanskgryta

500 g köttfärs
    1 gul lök
    1tsk salt
    1krm peppar

stekes och läggs sedan i ungsform

3dl grädde ( av valfri % )
    1dl chilisås
    3 tsk curry
    1/2 tsk vitlökspulver

blandas och häller söver köttfärsen

riven ost över 225% ca 10 min .

serveras med : ris, jordnötter, banan, cocos, mangochutney , mandariner på burk , ananas och en sllad.
    som man bäddar får man ligga ..man kan ju faktist bädda om !
  • Varförärallasignaturerupptagna
    ImLost skrev 2007-07-02 08:47:03 följande:
    okej :) Afrikanskgryta500 g köttfärs 1 gul lök 1tsk salt 1krm peppar stekes och läggs sedan i ungsform 3dl grädde ( av valfri % ) 1dl chilisås 3 tsk curry 1/2 tsk vitlökspulver blandas och häller söver köttfärsen riven ost över 225% ca 10 min . serveras med : ris, jordnötter, banan, cocos, mangochutney , mandariner på burk , ananas och en sllad.
    Tack så mycket!
  • Falo

Jag hade mitt 30 års kalas i lördags o då bjöd jag på helgrillad sofilé (lite större fläskfilé), ugnsbakade färskpotatishalvor "kryddade m" smör, flingsalt o färsk timjan. Till det serverade jag 4 olika såser; ädelost sås, cremefraiche/köttbuljongssås(Är verkligen en höjdare!!), beasås o sweetchilisås.
    Till efterrätt bjöd jag på "En himmelsk kladdkaka" (recept från FL!!) med rosa grädde o färska jordgubbar! 
    Allt var jättegott o gästerna fullkomligt älskade maten!! (Vi var 32 st på festen)

Lycka till!!

Svar på tråden Mat till en 30-års fest?