• MammaSanna

Pratar era 2 åringar?

Hej
    Min lillprins fyller 2 år i augusti.
    Men har pratar ingenting, förutom sitt egna lilla språk som förmodligen bara han förstår . Han kan säga några enstacka ord typ tutte, "locky" (hans favo gosedjur), där, mamma och pappa.
    Ja, det var väl dom orden tror jag.

Han kan göra sig förståd med kroppsspråk typ att han visar vad han vill osv, och han förstår mycket som man säger till honom.

Det verkar som att massa barn kan redan en hel uppsjö med ord innan dom fyllt ett år och kan bilda flera meningar innan två års ålder.

Är det vanligt att barn kan vara så sena med att prata? Eller behöver jag vara orolig att det kanske är något fel?

Vore jätte tacksam för svar.

• Svar på tråden Pratar era 2 åringar?
  • The Bumblebee

Min äldste son är snart 2½ år och han pratar inte många "riktiga" ord ännu. Jag tror inte att det är nån fara - men han är lite senare än de flesta.

Jag förstår det mesta som han säger, men är inte lika lätt för dem som inte träffar honom hela dagarna

Han säger sällan 2- och 3-ordsmeningar, men det händer. Hans jämnåriga (och yngre) kompisar är långt före honom i talet. De kan sjunga hela sången och en kille som fyllde 2 år nu i juni är otroligt duktig på att prata. Inte helt rent ännu, men han har ett otroligt ordförråd.

Tror att det är ganska vanligt att de inte pratar en massa vid 2-års ålder. Precis som med all annan utveckling (lära sig krypa, gå, klättra osv.) så är ju alla barn olika hur snabbt det fixar det.

Jag hoppas att talet lossnar för min grabb nu när han börjar dagis, vore lite småjobbigt om han inte kan göra sig förstådd där. Han har även en lillebror som är 14 månader som börjar prata lite smått nu - och jag vill ju inte att storebror ska ligga efter lillebror i talet...

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. ♥Aron♥ & ♥Elmer♥ .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • MammaSanna

Kan man göra något för att lära upp dom lite snabbare?
    Han har ju gått på dagis i ca 3 månader nu men jag tycker inte han blivit något bättre för det. Det finns andra saker som han blivit bättre på typ bordskick, försöka klä sig etc.

• MrsAndersson

Min dotter som är 2½ pratar otroooligt mycket, långa meningar, stort ordförråd osv.

Min son däremot var mycket senare med språket. Vid samma ålder var det inte många ord som kom fram, utan det var samma som för dig, mycket kroppsspråk och så. Språket lossnade aldrig riktigt för honom, så vi gick till logopeden och fick även mycket hjälp på förskolan. Idag är han snart 6 år och det märks inte någon skillnad mot hans kompisar.
    De råden jag fick av logopeden var:
    - Sätt namn på allting man gör. T.ex. när man dukar bordet så säger man att "Nu sätter vi fram en tallrik till pappa" osv.
    - Man ska inte heller säga att "Det heter inte faffel, det heter gaffel!" utan när sonen säger "faffel" så ska man säga "Ja, just det, en gaffel!"
    - Man kan även träna läten, t.ex. att ormen låter sssss och kan sedan koppla det till ord, om barnet t.ex. säger "faft" så kan man köra med "Sssssaft, precis som ormen" osv.

Betoningen ligger iaf på att allting sker i barnens vardag, det är där de lär sig mest.
    Och sedan är det alltid bra att läsa mycket eller t.ex. lyssna på böcker, så att de hör hur det ska låta.

Lycka till!

• The Bumblebee

Känner att jag måste tillägga att det bara för att barnet inte pratar så mycket - så betyder inte det att barnet inte vet vad saker å ting heter.

Min son förstår allting han gör allt man ber honom om (ja, när han känner för det alltså ) t.ex. ta fram bestick, vattna blommorna osv - men han vill inte försöka säga ord. Han blev jättearg om man bad honom säga nåt ord, så vi försöker att inte stressa honom på det sättet nu.

Han lyssnar mycket på hörböcker och ser film. Gillar att läsa böcker. Jag tror att talet kommer när det kommer.

OM det fortfarande inte har hänt nåt om ett halvår, så kanske jag kommer att tänka annorlunda då. När han fyllt 3 år alltså.

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. ♥Aron♥ & ♥Elmer♥ .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • delifi2

Killar är ofta sena med talet eller med allt för det mesta. Min son är 2 1/2 år å han pratar inte heller, visst förstår man vissa saker å han har börjat prata mer å mer för var dag som går.

du kan läsa böcker, prata med honom om vad somhänder, vad ni ska göra osv...

• Wkd chick

yup min 2 åring pratar å pratar :) han pratar mestadels 6.7 ordsmeningar å en riktig liten babbelkvarn! han e jätte duktig! å pratar så att alla förstår :)

• MrsAndersson

The Bumblebee

Jag menade inte heller att bara för att barnet inte pratar att det inte förstår vad man säger. Min son förstod också allting man sa, men övningen med att sätta namn på saker och ting var nog mest för att barnet ska få HÖRA så många ord som möjligt, och att de upprepas så att de vet hur det uttalas. Och som det även är för en själv, så törs man ju göra mer om man känner sig säker. Om du t.ex. brukar spela teater så är det ju inga problem, för du har ju gjort det så många gånger förr, men för nån som aldrig har gjort det förut är det säkert väldigt nervöst.

• förhoppningsvis2008

min dotter e 2½ nu o hon pratar JÄTTE mycket. o hon började prata mer när hon började på dagis o då va hon 1 år. men efter 2 årsdagen ar det bara gått "utför". hon e nästan aldrig tyst.

men ja tror inte de e nåt man ska oroa sig för. det e såååå olika. 2 av mina kompisar har söner som e snart 2 o de pratar nästan inte alls, så det e inget konstigt tycker jag.

• Cittra

Min son började för nån månad sen bara. Han är 2,5 år nu. Jag frågade på bvc och fröknarna på dagis och de sa att vid 3 ska de kunna 3-ordsmeningar innan dess skiljer det massor, så du kan vänta lite med att orora dig!

• vivvan

Min son som fyllde två nu 16 juni säger nästan ingenting, han visar också gärna med kroppssråk! Men han har däremot försökt ganska länge men allt låter väldigt konstigt!
    Min mamma sa att hon tyckte att vi borde kolla upp det eftersom att han så gärna ville men att det inte riktigt gick, eller hon tyckte ju inte att det var konstigt att han inte pratade men att det lät så konstigt och att hon hade hört att många barn har för kort tungband!
    så jag ringde bvc som fixade en tid samma dag och mycket riktigt var det tungbandet som var alldeles för kort...
    så bvc skickade en remiss till öron, näsa, hals som gav mig en tid 3 september.
    Läkarn som kollade på honom fick inte ens in fingret under tungan på honom, så det var ju inte så konstigt att han inte kunde prata så bra!
    Och nu när man vet vad det är så stämmer allt så bra, man kommer på masssa grejer som han inte kunnat pga tungbandet! tex slicka, han smaskar mycket han kan inte räcka ut tungan mm...

ska bli skönt att få det fixat så får han det lite lättare för sig!

Max & Felix
Svar på tråden Pratar era 2 åringar?