Pratar era 2 åringar?
Min dotter som är 2½ pratar otroooligt mycket, långa meningar, stort ordförråd osv.
Min son däremot var mycket senare med språket. Vid samma ålder var det inte många ord som kom fram, utan det var samma som för dig, mycket kroppsspråk och så. Språket lossnade aldrig riktigt för honom, så vi gick till logopeden och fick även mycket hjälp på förskolan. Idag är han snart 6 år och det märks inte någon skillnad mot hans kompisar.
De råden jag fick av logopeden var:
- Sätt namn på allting man gör. T.ex. när man dukar bordet så säger man att "Nu sätter vi fram en tallrik till pappa" osv.
- Man ska inte heller säga att "Det heter inte faffel, det heter gaffel!" utan när sonen säger "faffel" så ska man säga "Ja, just det, en gaffel!"
- Man kan även träna läten, t.ex. att ormen låter sssss och kan sedan koppla det till ord, om barnet t.ex. säger "faft" så kan man köra med "Sssssaft, precis som ormen" osv.
Betoningen ligger iaf på att allting sker i barnens vardag, det är där de lär sig mest.
Och sedan är det alltid bra att läsa mycket eller t.ex. lyssna på böcker, så att de hör hur det ska låta.
Lycka till!