• Vanessa73

Andfådd, orklös v.12

Väntar på vårt andra barn och har idag 11+5. Jag har varit en längre tid redan väldigt trött, men nu under de senaste dagar så är jag helt orklös! Det känns som om jag inte skulle orka ens lyfta upp min arm, orkar inte leka med pojken (1år4mån),orkar med ingenting helt enkelt! Är det helt normalt??

En annan fråga; jag blir andfådd och hjärtat bultar av allra minsta, som tex gå upp ett par trappsteg eller städa undan pojkens leksaker. Det känns helt konstigt, eftersom jag orkat med bodypump i förra veckan! Hör dessa symptomer till detta skede av graviditeten? Med pojken hade jag inte det så här svårt..

Mitt hb var för några veckor sedan 117, men BM tyckte att jag inte skulle ännu börja med järn. Kan hb vara orsaken, eller vad?

• Svar på tråden Andfådd, orklös v.12
  • kengru

Jag har samma sympromer o har ett hb på 130.

• vindvissla

Mitt hb är helt normalt och jag är likadan. Blir anfådd precis hela tiden, även promenader på rak mark *snyft mina berg* Men jag hoppas det går över´....

• lilla my2

Din blodmäbgd i kroppen ökar pga graviditeten o då pumpar hjärtat hårdare för att få ut blodet i kroppen och du blir anfådd fortare..................

har inget med hb att göra :)

• Vanessa73

Tack för era svar! Vad beror månne orklösheten på?

• Niinaaa
    Vanessa73 skrev 2007-07-02 06:08:54 följande:
    Tack för era svar! Vad beror månne orklösheten på?
    Precis det som LillaMy skrev här ovan
  • Spexig

Anfåddheten beror ju på den ökade blodmängden, men tröttheten kan väl mycket väl vara hb-betingat?

Jag mådde som du (i vecka 11-12 nånstans) och då hade jag ett hb på 117, vilket ju är normalt i befolkningen, men jag har vanligtvis ganska högt hb (ca 130), så jag kände av minskningen. Kan samma gälla för dig?

Jag började ta Hemofer (skonsamt järnpreparat, snällare mot magen än vanliga järntabletter, finns på apoteket), vilket hjälpte mig. De har jag käkat i snart 20 veckor och har inte haft överdrivet trög mage.

Hör med din barnmorska och be henne förklara varför hon inte vill att du ska käka järn.

• Vanessa73

Tack snälla ni för svaren! Mitt hb ligger vid ca 125-135, så nog är ju 117 lite lågt. Min BM sade att om man börjar med järn för tidigt, så skulle det inte vara så bra mot babyn i magen, eller nåt sånt!

Men vet ni vad? Jag köpte blutsaft idag och tog min första klunk, jag har fulla 12 veckor i morgon och jag tyckte att min BM nämde att man inte skulle äta järn förrän tidigast efter v.12, så nu började jag på eget iniativ med saften-

Hoppas att det hjälper snabbt!

• Vanessa73

Jag blev igår väldigt orolig eftersom min puls är hela tiden ganska hög..Jag satt på soffan och kände att hjärtat bultade, mätte pulsen och den var 114!! Jag fick den så småningom ner den till 85, men inte destu lägre..

Normalt är min puls om jag sitter på plats ca 60-70. Jag märker annors också att min puls stiger meddetsamma som jag gör något smått som t.ex borstar håret (kan då också vara över 100..) och sen blir jag anfådd. Hur orkar hjärtat med detta om det räcker ända till att babysen är född??? Jag känner ju mig också så fruktansvärt trött, så man blir ju nojjig och rädd att man har nåt allvarligt fel.

Kanske det bara beror på den ökade blodmängden, men när jag inte hade något sådant med sonen.

Snälla, har nån erfarenheter?

• Niinaaa

Jag tror inte det är ngn fara. Ett tag blev jag andfådd bara av att prata

• Mollan

Jag är ganska vältränad men har precis som du varit otroligt andfådd, orkeslös, hjärtklappning, svettbrytningar osv. Jag har fått lägga mig platt på sängen och vila 10-15 minuter för att gå ner i puls efter att ha gjort smågrejer som normalt inte skulle kännas alls (typ lämnat barnen på dagis). Nu börjar jag känna mig ganska normal, är i v 20. Men visst är det fruktansvärt! Det känns ju som att man har blivit allvarligt sjuk. Nu är jag "bara" trött. Så här har jag inte mått under de andra garviditeterna, men jag vet ju att många blir såna och det är normalt.
    Det är synd om oss, eller hur!?

• Vanessa73

Tack snälla Niinaaa och ett speciellt tack till Spooky! Jag blev sååå lättad när jag läste ditt svar! Det känns faktiskt som om man fått nåt allvarligt fel, så man blir ju lite grann orolig! Speciellt när det inte var så här med första barnet..Denna hetta (idag hade vi i Åbo 29 grader!) gör det inte alls lättare.Nu känns det bättre, när jag vet att jag inte är ensam!

Var idag och kollade mitt hb och det var 132! Dvs plötsligt helt normalt!

• vindvissla

Jag blir anfådd bara av att gå och hämta hästarna i hagen, men tar det lite lugnare överlag. När jag ligger ner i sängen dunkar hjärtat som attan, hela jag hoppar! Men min doktor lyssnade på hjärtat och sa att det var helt normalt, så då får det väl vara så.

Och en bra anledning att ta det lite lugnt hihi.

• Bettan1978

Jag vet hur de känns, fattade inte hur jag ens skulle komma ur sängen..*suck*..men nu 3 veckor efter e de bättre..så du kan nog se mot ljusare tider...;)

• mamma till lilla skrutt

Ja. Sådär är det för mig med. Är i v.13 nu, men har haft så sedan ca v.5. Är egentligen en vältränad tjej med bra kondition, så det känns konstigt att bli andfådd av att lyfta en arm...

• Bettan1978

Hejsan flickor.. ville bara titta in och kolla hur eran dag har varit...jag sa nog för mycket igår..hihi ...totalt orkeslös idag på jobbet...somnade på en EU-pall...hehe..

• Vanessa73

Tack igen för all era svar!

Var igår på VUL och allting var superfint med babyn, det är bara jag som mår kass Jag är hela tiden väldigt trött men sen kan jag bli helt plötsligt alldeles slut, utmattad, orklös. Det känns himla obehagligt! Det känns som om jag faktiskt skulle ha något hjärtfel el.dyl! Jag känner mig ganska spänd i musklerna, så det kan ju lite påverka.

Denna orklösheten bara tar kål på mig! Varför kan det inte lätta???!!!

Svar på tråden Andfådd, orklös v.12