Inlägg från: Vanessa73 |Visa alla inlägg
  • Vanessa73

Andfådd, orklös v.12

Väntar på vårt andra barn och har idag 11+5. Jag har varit en längre tid redan väldigt trött, men nu under de senaste dagar så är jag helt orklös! Det känns som om jag inte skulle orka ens lyfta upp min arm, orkar inte leka med pojken (1år4mån),orkar med ingenting helt enkelt! Är det helt normalt??

En annan fråga; jag blir andfådd och hjärtat bultar av allra minsta, som tex gå upp ett par trappsteg eller städa undan pojkens leksaker. Det känns helt konstigt, eftersom jag orkat med bodypump i förra veckan! Hör dessa symptomer till detta skede av graviditeten? Med pojken hade jag inte det så här svårt..

Mitt hb var för några veckor sedan 117, men BM tyckte att jag inte skulle ännu börja med järn. Kan hb vara orsaken, eller vad?

• Svar på tråden Andfådd, orklös v.12
  • Vanessa73

Tack för era svar! Vad beror månne orklösheten på?

• Vanessa73

Tack snälla ni för svaren! Mitt hb ligger vid ca 125-135, så nog är ju 117 lite lågt. Min BM sade att om man börjar med järn för tidigt, så skulle det inte vara så bra mot babyn i magen, eller nåt sånt!

Men vet ni vad? Jag köpte blutsaft idag och tog min första klunk, jag har fulla 12 veckor i morgon och jag tyckte att min BM nämde att man inte skulle äta järn förrän tidigast efter v.12, så nu började jag på eget iniativ med saften-

Hoppas att det hjälper snabbt!

• Vanessa73

Jag blev igår väldigt orolig eftersom min puls är hela tiden ganska hög..Jag satt på soffan och kände att hjärtat bultade, mätte pulsen och den var 114!! Jag fick den så småningom ner den till 85, men inte destu lägre..

Normalt är min puls om jag sitter på plats ca 60-70. Jag märker annors också att min puls stiger meddetsamma som jag gör något smått som t.ex borstar håret (kan då också vara över 100..) och sen blir jag anfådd. Hur orkar hjärtat med detta om det räcker ända till att babysen är född??? Jag känner ju mig också så fruktansvärt trött, så man blir ju nojjig och rädd att man har nåt allvarligt fel.

Kanske det bara beror på den ökade blodmängden, men när jag inte hade något sådant med sonen.

Snälla, har nån erfarenheter?

• Vanessa73

Tack snälla Niinaaa och ett speciellt tack till Spooky! Jag blev sååå lättad när jag läste ditt svar! Det känns faktiskt som om man fått nåt allvarligt fel, så man blir ju lite grann orolig! Speciellt när det inte var så här med första barnet..Denna hetta (idag hade vi i Åbo 29 grader!) gör det inte alls lättare.Nu känns det bättre, när jag vet att jag inte är ensam!

Var idag och kollade mitt hb och det var 132! Dvs plötsligt helt normalt!

• Vanessa73

Tack igen för all era svar!

Var igår på VUL och allting var superfint med babyn, det är bara jag som mår kass Jag är hela tiden väldigt trött men sen kan jag bli helt plötsligt alldeles slut, utmattad, orklös. Det känns himla obehagligt! Det känns som om jag faktiskt skulle ha något hjärtfel el.dyl! Jag känner mig ganska spänd i musklerna, så det kan ju lite påverka.

Denna orklösheten bara tar kål på mig! Varför kan det inte lätta???!!!

Svar på tråden Andfådd, orklös v.12