• Studerande84

Skärholmen?

Min kompis har kommit in på skola i Flemingsberg till hösten och hon ska flytta upp från Norrköping. Så jag frågar för hennes räkning angående bostadsområden som inte ligger på allt för krångligt pendelavstånd.

Nu har hon hittat en lägenhet i Skärholmen och undrar hur området där och runtomkring är.

Hon undrar även om det finns andra områden som nån kan rekomendera att hon ska leta lägenhet i?

Hon bor gärna i ett hyfsat lugnt område, där man känner sig trygg även om man är ute en kväll. Dessutom med bra pendelmöjligheter till Flemingsberg.

Hon är väldigt tacksam för alla synpunkter och tips som ni kan ge!

• Svar på tråden Skärholmen?
  • Xarisma

Skärholmen är helt ok
    Mycket invandrare men lugnt område med underbara kulturer Vi bodde ett stenkast därifrån. Inte bråkigt eller stökigt som vissa kan bli av kulturkrockar eller för mycket svenska snobbar (läs: Stureplan). Jag jobbade ju tex natt och åkte kommunalt hem nattbus 3-4 på morgonen utan problem!

• Studerande84

Tack för svaret Glad

Någon mer som har några erfarenheter eller kanske vill tipsa om ett annat område?

• Sarge

Huddinge/Tullinge/Tumba ligger nära Flemingsberg & är lugna & trevliga områden

• Miss Lau

Vi har bott i Skärholmen. Inte det lugnaste och trevligaste området kanske, men hyffsat ok ändå. På den tiden gick det bussar till Flemingsberg, så kommunikationen dit var okej.

• Studerande84

Tack för svaren :)

Någon mer som har något att säga om just Skärholmen eller om andra områden?

• Studerande84

puffar lite till

hon skulle verkligen bli glad för fler tips och åsikter! Glad

• JLS

Det är sååå svårt för dig att få vettiga svar, för det är helt upp till en själv vad man gillar och inte gillar i ett område.

Jag personligen skulle ALDRIG vilja bo i skärholmen, aldrig. För mkt segregation, invandrare, brott, våld, liv och ja för mkt av allt. Jag känner till Skärholmen väl. En svensk ensam tjej kommer definitivt inte känna sig säker runt skärholmen en kväll, jag har själv bott i ett område med nästan bara invandare och killarna var på mig hela vägen från bussen och hem och jag vågade inte gå ut på kvällen därmed. Behöver jag säga att jag inte bodde kvar länge?

Likaså med flemingsberg usch. Som ensam tjej no thanks.

Bättre områden: Tumba, Rönninge, Älvsjö, Huddinge centrum.

• Anonym (Jo)

Börjar inte Rönninge som var en idyll när jag växte upp bli betydligt sämre?

• Anonym (Jo)
    JLS skrev 2007-07-04 15:02:21 följande:

Det är sååå svårt för dig att få vettiga svar, för det är helt upp till en själv vad man gillar och inte gillar i ett område.

Jag personligen skulle ALDRIG vilja bo i skärholmen, aldrig. För mkt segregation, invandrare, brott, våld, liv och ja för mkt av allt. Jag känner till Skärholmen väl. En svensk ensam tjej kommer definitivt inte känna sig säker runt skärholmen en kväll, jag har själv bott i ett område med nästan bara invandare och killarna var på mig hela vägen från bussen och hem och jag vågade inte gå ut på kvällen därmed. Behöver jag säga att jag inte bodde kvar länge?

Likaså med flemingsberg usch. Som ensam tjej no thanks.

Bättre områden: Tumba, Rönninge, Älvsjö, Huddinge centrum.

Var inte Skärholmen ett område där ganska mycket svenskar bodde? Fram till 2005 eller nåt sånt?
  • Anonym (Jo)

Idag har ju 92 procent av de boende i centrala Skärholmen utländsk bakgrund men för 25 år sedan borde siffran varit lägre?

Svar på tråden Skärholmen?