• Studerande84

Skärholmen?

Min kompis har kommit in på skola i Flemingsberg till hösten och hon ska flytta upp från Norrköping. Så jag frågar för hennes räkning angående bostadsområden som inte ligger på allt för krångligt pendelavstånd.

Nu har hon hittat en lägenhet i Skärholmen och undrar hur området där och runtomkring är.

Hon undrar även om det finns andra områden som nån kan rekomendera att hon ska leta lägenhet i?

Hon bor gärna i ett hyfsat lugnt område, där man känner sig trygg även om man är ute en kväll. Dessutom med bra pendelmöjligheter till Flemingsberg.

Hon är väldigt tacksam för alla synpunkter och tips som ni kan ge!

• Svar på tråden Skärholmen?
  • Anonym (No go zone)

Jag bodde i Skärholmen, i över 15 år. Flyttade för ett antal år sedan. På den tiden bodde de fortfarande väldigt mycket etniska svenskar. Vi talar tidigt 2000-tal.

Idag hittar du inte många, är i princip bara invandrare som bor där. Dom flesta flyttade när de "insåg" vad som höll på att hända. Idag är det t ex en no go zone, eller stora delar av röda linjen på den sidan. Kontrollanter vägrar att arbeta där efter en viss tid.

Mycket droger, gäng, skjutningar. I grannorten Vårberg. Var det så illa för något år sedan, att folk som bor där inte vågade gå ut. Hela linjen efter typ Mälarhöjden, är rena ghettot som man bäst undviker som svensk. Otryggt, skulle inte vilja röra mig eller åka kollektivt där. Speciellt inte när det blir mörkt eller på kvällen.

På tal om skjutningar. Så var det en pappa som blev mördad/skjuten där för några månader sedan, av ett gäng. 

Undvik till varje pris. 

• Anonym (No go zone)
    Anonym (Jo) skrev 2025-01-16 23:43:03 följande:
    Var inte Skärholmen ett område där ganska mycket svenskar bodde? Fram till 2005 eller nåt sånt?
     Precis, många flyttade runt 2005-2008. Då såg man en tydlig peak I brottslighet. Eller att det började bli mycket värre. Så jävla glad att jag flyttat. Får ångest bara av tänka på det. Riktigt deprimerande område, tyvärr.
  • Anonym (Otryggt)
    Anonym (No go zone) skrev 2025-01-17 00:55:36 följande:
     Precis, många flyttade runt 2005-2008. Då såg man en tydlig peak I brottslighet. Eller att det började bli mycket värre. Så jävla glad att jag flyttat. Får ångest bara av tänka på det. Riktigt deprimerande område, tyvärr.
    Vi flyttade därifrån 2007 på grund av att det började bli alltmer kriminalitet och otryggt och det var nog mitt livs bästa beslut med tanke på hur det är idag. Jag håller med ovan om att Huddinge, Stuvsta. och Tullinge är bättre
  • Anonym (08)

Ingen människa med förståndet i behåll flyttar till Skärholmen.

Ingen människa med resurser nog att besluta över sitt eget liv väljer att bo kvar i Skärholmen.

• Anonym (Jo)
    Anonym (No go zone) skrev 2025-01-17 00:55:36 följande:

Ja den perioden mellan 2005 och 2008 verkar mycket ha hänt i många områden. Svenskarna flyttade ut, eller flyttade framförallt inte längre in till områden som Skärholmen m.fl. 

Jag var en del i Skärholmen mellan 2003 och början av 2006 och funderade då inte särskilt över att det skulle varit ett område med jättemycket invandring. (I radhusområdena runt omkring var det 99% svenskar som bodde.)

Tycker även att Södertälje förändrades mycket under bara några få år och den accelererande utvecklingen tog sitt avstamp efter hösten 2005 som jag minns det. 

Jag bodde några år på annat ställe under den andra halvan av 00-talet och när jag kom tillbaka till Södertälje igen 2009 märktes en klar förändring svårt att sätta fingret på exakt men det var liksom inte riktigt samma stad. Sen flyttade jag ifrån Södertälje igen hösten 2012. Åtta-nio år senare gjorde jag ett återbesök i bostadsområdet för jag bott innan och kände inte igen mig alls. Helt annan karaktär. Bara människor med utländsk bakgrund med undantag för nån enstaka pensionär med rullator och något socialfall i ett område som bara några år tidigare var ett nästan helsvenskt område. 

• Anonym (anonym)
    JLS skrev 2007-07-04 15:02:21 följande:

Det är sååå svårt för dig att få vettiga svar, för det är helt upp till en själv vad man gillar och inte gillar i ett område.

Jag personligen skulle ALDRIG vilja bo i skärholmen, aldrig. För mkt segregation, invandrare, brott, våld, liv och ja för mkt av allt. Jag känner till Skärholmen väl. En svensk ensam tjej kommer definitivt inte känna sig säker runt skärholmen en kväll, jag har själv bott i ett område med nästan bara invandare och killarna var på mig hela vägen från bussen och hem och jag vågade inte gå ut på kvällen därmed. Behöver jag säga att jag inte bodde kvar länge?

Likaså med flemingsberg usch. Som ensam tjej no thanks.

Bättre områden: Tumba, Rönninge, Älvsjö, Huddinge centrum.

Både Tumba och Älvsjö, runt stationsområdet, är mycket sämre än förr. Blivit mycket mer otryggt där. Rönninge och Tullinge vet jag inte men jag skulle tro att det blir nästa områden på fallrepet. Var länge ganska fredade områden men det håller på att förändras nu.
  • Anonym (Jo)
    Anonym (anonym) skrev 2025-02-13 19:40:32 följande:
    Både Tumba och Älvsjö, runt stationsområdet, är mycket sämre än förr. Blivit mycket mer otryggt där. Rönninge och Tullinge vet jag inte men jag skulle tro att det blir nästa områden på fallrepet. Var länge ganska fredade områden men det håller på att förändras nu.

Rönninge o Salem var ju värsta lugna idyllen för femton - tjugo år sedan. Det kändes inte som att man var i Stockholms län. Radhus radhus och radhusområden. Allt byggt på 70-talet känns det som. Grönska och cykelvägar.. Var där lite på den tiden både i jobb o privat under det tidiga 00 talet och det kändes väääääldigt lugnt och inte otryggt alls. 

Men jag har fått en bild av att det blivit sämre. För knappt tio år sedan ungefär flyttade några ytligt bekanta från Salem/Rönninge till Mariefred vet jag, och jag hörde då nån kommentar att det var för att de inte riktigt trivdes. Hajade till lite..  Rönninge var också med i nåt avsnitt av tv serien Södertäljepolisen och det var ungdomar som tjafsade med polisen och slog sönder nån ruta på polisbilen har jag för mig. Jag blev förvånad..

• Anonym (Jo)

I Älvsjö har man väl byggt en massa nya bostäder? Då får man ju en stor inflyttning på köpet. På gott och på ont.

• Anonym (Flempan)

Har bott i Flemingsberg i 10 år som ensam tjej, rekommenderar det mycket mer än Skärholmen vilket känns otryggt för mig. Tunnelbanan och centrum känns mycket otryggt, gäng som hänger där runtom. Händer något i Flempan finns polis och sjukhus nära, och ingen kille har någonsin närmat sig mig utomhus här på alla dessa år haha. 

• Anonym (anonym)
    Anonym (Jo) skrev 2025-02-14 10:48:56 följande:

I Älvsjö har man väl byggt en massa nya bostäder? Då får man ju en stor inflyttning på köpet. På gott och på ont.

Mest på ont. Förr i tiden var stationsområdet omgärdat av diverse välbärgade villaområden. På sistone har man börjat att förtäta området med lägenhetshus och gjort det till en "knytpunkt" i Söderort, vilket har lockat till sig löst folk från dåliga områden som Hagsätra och Östberga. Nybyggda områden börjar också tendera att locka till sig fel folk, även om det är bostadsrätter som på Älvsjö stationsgata.

Men det har varit mycket ungdomsgäng, knarkförsäljning och skjutningar de senaste åren runt Älvsjö station. Så var det inte för 10-15 år sedan. Samtidigt skulle jag säga att Solberga, speciellt området mot Västberga, har blivit bättre.
  • Anonym (08)
    Anonym (anonym) skrev 2025-02-14 12:54:42 följande:
    Mest på ont. Förr i tiden var stationsområdet omgärdat av diverse välbärgade villaområden. På sistone har man börjat att förtäta området med lägenhetshus och gjort det till en "knytpunkt" i Söderort, vilket har lockat till sig löst folk från dåliga områden som Hagsätra och Östberga. Nybyggda områden börjar också tendera att locka till sig fel folk, även om det är bostadsrätter som på Älvsjö stationsgata.

Men det har varit mycket ungdomsgäng, knarkförsäljning och skjutningar de senaste åren runt Älvsjö station. Så var det inte för 10-15 år sedan. Samtidigt skulle jag säga att Solberga, speciellt området mot Västberga, har blivit bättre.
    "Älvsjö" norr om Älvsjövägen har alltid varit skit jämfört med det riktiga Älvsjö.

När alla talar om dyra rika Älvsjö så är det villaområdena från söder om Älvsjövägen och ned till gränsen ned mot Huddinge som avses.

Solberga med mera norr om Älvsjövägen är bara "Älvsjö" till formell stadsdelsuppdelning.

Och ja, Älvsjö centrum, precis på kanten av Solberga, var fullt av knarkförsäljning även för för 15-20 år sedan. Det är kollektivtrafikens knutpunkt som gör det. Det är lätt att komma dit, göra en affär och sedan komma därifrån.

Ett råd till alla som funderar på att bo i Stockholm. Undvik kollektivtrafik-hubbar.

Ju sämre kollektivtrafik desto finare bostadsområde.
Svar på tråden Skärholmen?