• Ensamstående i vårberg

Miss Mrs Ms va för skillnad...

nån som kan förklara ...

• Svar på tråden Miss Mrs Ms va för skillnad...
  • Diwa

miss=fröken(ogift)
    mrs=fru (gift)
    Mr=man

~*~Vitiis nemo sine nascitur~*~
  • Diwa

Ms är en förkortning av miss

• Ensamstående i vårberg

Ms då?

• Ensamstående i vårberg

ok.. tack :)

• Tekla78

Helt säker är jag inte, men jag tror:

Mrs = gift
    Miss = ogift
    Ms = när man inte vet vilket av de ovanstående alternativen (eller om man inte vill att folk ska veta av ngn anledning)

• Zmoothie

Ms är en "fri" form, kan man säga. Varken miss eller mrs, man kan välja att kallas det om man t ex är skild (alltså inte miss, men inte heller mrs) eller typ för att bekräfta sin egen status, inte bara som "gift" eller "ogift". Lite förenklat.
    Ms uttalas med lite z-ljud på s-et, miss uttalas med mjukt s.

Your good mood is both obvious and contageous.
  • Diwa

missis kanske är den rätta utstavningen av ms?

missis tror jag som ovanstående skribent noterat betyder typ änka(skild osv)
    när man inte kan benämnas som fröken längre men heller inte är fru

• Gabriella S

Miss - ogift kvinna

Mrs - gift kvinna

Ms - kan vara gift ELLER ogift. Den här titeln är ett modernt påfund; det var vissa som tyckte att en kvinna inte ska ha olika titlar - och därmed olika status - beroende på om hon har fått en karl till altaret eller inte.

Tyskorna har gått en annan väg: de har helt enkelt skippat Fräulein-titeln. Så alla tituleras Frau oavsett om de är gifta eller ej.

• Gabriella S

Alltså: har man en gång gift sig så är man alltid Mrs om man vill vara det. Även om man blir änka eller skiljer sig. Ingen kan ta ifrån en "fruvärdigheten", som man sa förr. Och man kan aldrig bli Miss igen.

Om man i stället vill kalla sig Ms så är det ett fritt val.

Ms uttalas ungefär: MZ (utan vokal emellan)

• mariehamnaren

Jag kan tillägga att mrs uttalas missis.

En sak som jag funderat på är om man som gift behåller sitt gamla namn. Börjar man då kalla sig mrs johansson fast maken heter mr svensson eller är man fortfarande ms johansson eller miss johansson?

• Gabriella S

Då kallar du dig Mrs Johansson. Vilket efternamn du väljer har inget samband med Fru/Frau/Mme/Mrs-titeln. Inte på något språk som jag känner till i alla fall.

• presens konjunktiv

De amerikanskor jag har träffat på som har behållit sitt flicknamn har utan undantag valt att kalla sig ms + efternamn.

Do something scary; the payoff is awesome!
  • Gabriella S

Till presens konjunktiv: ja, det kan jag tänka mig! Det hör ju ihop att tycka, att man inte ska ta sin mans namn, och att man inte ska behöva markera med sin titel att man är gift.

Det är nog amerikanskor som bekänner sig som feminister som du har träffat!

• Hadjelina

Nu har du ju fått svar från flera redan - så jag har egentligen inget att tillägga. Själv använder jag Ms, då jag faktiskt är förlovad, och tycker Miss låter/känns som om man fortfarande försörjs av sina föräldrar. Personlig åsikt såklart :D. Upp till var och en vad som känns bäst tycker jag.

Svar på tråden Miss Mrs Ms va för skillnad...