• Pernillan

Recept på smörgåstårts botten?

måste väl gå att baka själv?? någon som har/vill dela med sig till mig?

• Svar på tråden Recept på smörgåstårts botten?
  • Greten

När jag gör smörgåstårta köper jag vanliga landgångar och/eller ...äsch vad heter brödet... sånt man rostar *hjärnsläpp* Funkar jätte bra om man vill ha en vanlig rekangulär tårta. Lärde mej av min mamma som gör på detta vis...

• Kathy1

det låter meckigt...det finns ju att köpa landgångsbröd och sådana där runda som är till för smörgåstårtor. Köpte en rund, delad på tre, för 25:- på ICA.

• Pernillan

okej... var på ica igår men här i Örebro finns inte smörgåstårta bröd som är runt iaf... skulle vilja ha en rund men det är ju svårt att få till med vanligt formbröd....

Skumt att du köpt det Kathy o det inte finns här.. :(

Det var inte vanlig tårtbotten du köpte då?... men den är ju /väl för söt att använda i smörgåstårta???

• Kathy1

nope ingen vanlig tårtbotten, det stod klart och tydligt att det var smörgåstårtsbotten.
    Konstigt...tyvärr kommer jag inte ihåg tillverkaren, det var veckan innan midsommar.

Men du! KOlla bageriet!! De borde ha runda stora smörgåstårtebottnar.

• jummie

Alternativet är ju att du tar formfranska o skär bort kanterna. Lägger ut dom bredvid varandra o skär det hela i den formen du vill ha tårtan! På så sätt kan du ju få vilken form du vill!

• FridaSjolund

Köp polarkaka ( modell större ) , blir supergott!

• Pernillan

Tack för alla svar! :) tror att jag testar polarkaka kanske... om jag ska skära till formfranska så kan den ju trilla isär då den ska vara rund.... hm... får se hur jag gör....

hade velat ha sådan rund som Kathy1 köpt hade ju varit perfekt men har ringt runt o det är omöjligt att få tag i i Örebro... *skumt*

• FridaSjolund

Kör med polarkakan och blöt den lite med vatten så blir det skitgott..

Pernillan skrev 2007-07-03 13:52:13 följande:
    Tack för alla svar! :) tror att jag testar polarkaka kanske... om jag ska skära till formfranska så kan den ju trilla isär då den ska vara rund.... hm... får se hur jag gör....hade velat ha sådan rund som Kathy1 köpt hade ju varit perfekt men har ringt runt o det är omöjligt att få tag i i Örebro... *skumt*
  • Atamon

Pernillan skrev 2007-07-01 22:57:04 följande:

måste väl gå att baka själv?? någon som har/vill dela med sig till mig?
    Nu har du kanske redan gjort smörgåstårtan, men du får ett recept här på rund botten, tills nästa gång det är dags

Smörgåstårtbottnar
    En rund form, ca 22 cm i diameter, eller två hjärtliknande formar på ca 1,5 liter

25 g jäst
    4 dl mjölk
    1 msk olja eller flytande margarin
    ½ tsk salt
    2 tsk socker
    1,1 liter vetemjöl

1. Smula ner jästen i en degbunke

2. Ljumma mjölken med matfettet till 37 grader. Häll degspadet över jästen och rör tills den är upplöst. Tillsätt saltet och sockret.

3. Arbeta in så mycket av mjölet med maskin eller för hand att degen släpper degbunkens kanter.

4. Strö lite mjöl över degen. Jäs den under bakduk ca 30 minuter.

5. Knåda in resten av mjölet på en mjölad arbetsbänk. Forma degen till en rund kaka. Lägg den i en smord form, ca 22 cm i diameter, med löstagbar kant eller botten.

6. Jäs brödet övertäckt ca 30 minuter.

7. Grädda det på galler på botten av ugnen i 200 grader, ca 30 minuter. I varmluftsugn i 175 grader, 35-0 minuter.

8. Stjälp upp brödet på galler. Låt det kallna under bakduk. Dela det i tunna bottnar.

9. Den runda botten kan delas i sex stycken bottnar, den hjärtformade i 3-4 bottnar.

Låt de nygräddade bröden kallna på galler väl inlindade i bakdukar så att brödet håller sig saftigt och mjukt.
    Brödet går utmärkt att förvara i frysen. Dela då gärna tårtan i bottnar innan den fryses, så tinar det snabbare. Lägg också gärna plastfolie mellan bottnarna så går det snabbt och lätt att skilja från varandra.
    Det går enklast att dela bröden med vågtandad kniv med långt, gärna böjligt knivblad.
    Skorpan och kanterna på brödet kan bli lite hårda. Skär bort dem ? de blir lätt sega.
  • Woppsiedaisy

Vi brukar göra på hönökaka i min familj! JÄTTEgott faktiskt:)

Svar på tråden Recept på smörgåstårts botten?