Lax ugn...hur länge?
Japp hur länge å i hur många grader ska jag
ha min lax. Ska ja lägga den i folie eller kan ja
skippa de?
Japp hur länge å i hur många grader ska jag
ha min lax. Ska ja lägga den i folie eller kan ja
skippa de?
*dregla* jag har ingen aning men lax i ugnen är såååå gott. lycka till.
Vet att när min mamma gör det med gräddsås så ligger laxen direkt i en panna utan folie.
Ah lax e såå gott men jag har bara tillagat min lax
på grillen innan
Är det fileer, kotletter eller en hel lax?
De e en hel lax som vi själva har fiskat
Vet inte. Jag brukar lägga lax i folie med citronpeppar och salt och lite smör i ugnen och sen grillar jag tills fisken är ljusrosa rakt igenom...vet inte hur lång tid det tar faktiskt...
Åt det senast igår med romsås (rom blandat med creme fraishe citronpeppar och dill) och färskpotatis.
GOTT!!!
Emelie 86 skrev 2007-07-02 09:10:38 följande:
Mumma!
Ja brukar använda samma kryddor men har bara
gjort den på grillen men ja slänger la in den en stund
bara
Jag brukar alltid ha den i folie, tycker den blir torr annars. Hur länge vet jag inte för en hel lax...
När mamma gör lax så smörar hon formen o viker upp fisken (saltad pepprad osv) liksom med "magen" ner o häller grädde och champinjoner runt om. Mumma
Om det är enskilda laxfiléer brukar jag ha 175-200 grader ca 10-12 min. Ibland steker jag snabbt innan för att få lite färg och då är de bara i ugnen några 2-3 min. Är det en större laxsida kan den behöva vara inne i ugnen upp till 30-40 min.
Tips på en supergod lax i ugn:
www.tasteline.com/default.ns&lngRID=8011&intChannelID=
Min pappa stoppade in den när han satte på potatisen och sen tog han ur den när potatisen var klar...
nehe den länken var nog för lång för att fungera, men receptet finns på www.tasteline.com Salt- och saffransbakad lax.
Filea den först och då räcker det med 10-12 min i 250 gr värme så är den klar!
INTE för länge för då blir laxen inte bra alls
Jag brukar lägga lax i en ugnsform som går in i micron, täcker hälften med vatten och ångkokar den så. Kryddar den om man vill.
Då kan man kolla lite då och då om den är klar.
Smakar precis som att man gjort den i ugnen och blir inte torr pga vattnet. Helt perfekt och nyttigt
Tack för ALLA tips...kram