• Emelie 86

Lax ugn...hur länge?

Japp hur länge å i hur många grader ska jag
    ha min lax. Ska ja lägga den i folie eller kan ja
    skippa de?

• Svar på tråden Lax ugn...hur länge?
  • Bebis

*dregla* jag har ingen aning men lax i ugnen är såååå gott. lycka till.
    Vet att när min mamma gör det med gräddsås så ligger laxen direkt i en panna utan folie.

• Emelie 86

Ah lax e såå gott men jag har bara tillagat min lax
    på grillen innan

• pippo75

Är det fileer, kotletter eller en hel lax?

• Emelie 86

De e en hel lax som vi själva har fiskat

• denna där

Vet inte. Jag brukar lägga lax i folie med citronpeppar och salt och lite smör i ugnen och sen grillar jag tills fisken är ljusrosa rakt igenom...vet inte hur lång tid det tar faktiskt...
    Åt det senast igår med romsås (rom blandat med creme fraishe citronpeppar och dill) och färskpotatis.
    GOTT!!!

Vi simmar alla i samma båt.
  • pippo75

Emelie 86 skrev 2007-07-02 09:10:38 följande:

De e en hel lax som vi själva har fiskat
    Jag hade nog börjat med 30 min sedan hade jag kollat mitten på den. Det beror ju på om det är en jättefisk eller ett "yngel"
  • Emelie 86

Mumma!
    Ja brukar använda samma kryddor men har bara
    gjort den på grillen men ja slänger la in den en stund
    bara

• cicci85

Jag brukar alltid ha den i folie, tycker den blir torr annars. Hur länge vet jag inte för en hel lax...

• Bebis

När mamma gör lax så smörar hon formen o viker upp fisken (saltad pepprad osv) liksom med "magen" ner o häller grädde och champinjoner runt om. Mumma

• Soul

Om det är enskilda laxfiléer brukar jag ha 175-200 grader ca 10-12 min. Ibland steker jag snabbt innan för att få lite färg och då är de bara i ugnen några 2-3 min. Är det en större laxsida kan den behöva vara inne i ugnen upp till 30-40 min.

Tips på en supergod lax i ugn:

www.tasteline.com/default.ns&lngRID=8011&intChannelID=

• josefsmamma

Min pappa stoppade in den när han satte på potatisen och sen tog han ur den när potatisen var klar...

Josef 050703..... Elise och Fiona 070408
  • Soul

nehe den länken var nog för lång för att fungera, men receptet finns på www.tasteline.com Salt- och saffransbakad lax.

• Fiaflopp

Filea den först och då räcker det med 10-12 min i 250 gr värme så är den klar!
    INTE för länge för då blir laxen inte bra alls

• sofieplopp

Jag brukar lägga lax i en ugnsform som går in i micron, täcker hälften med vatten och ångkokar den så. Kryddar den om man vill.

Då kan man kolla lite då och då om den är klar.
    Smakar precis som att man gjort den i ugnen och blir inte torr pga vattnet. Helt perfekt och nyttigt

Svar på tråden Lax ugn...hur länge?