Inlägg från: Jomppelina |Visa alla inlägg
  • Jomppelina

v 28, fler som endast känner sparkar långt ner?

Tänkte just fråga om den ligger i säte, för min andra son sparkade bara rätt neråt, kändes som att han skulle sparka hål på blåsan varje gång. Och så länge han låg i säte så sparkade han bara neråt, en armpuff eller så kunde förekomma, men inte så frekvent. Däremot tog han luften ur mig varje gång han gjorde en sträckning uppåt och då tog han stöd med fötterna neråt... (huvva, ballongfärd varje gång!).

Kan tillägga att han gjorde en spontanvändning i v. 40, och jag gick över en vecka med honom. Det var planerat att jag skulle föda i säte eller göra en vändning. Att han vände sig var en arbets"skada"... jobbade på ett rock-dm (varberg januari, 1990) den kvällen och ville ställa mig långt bak i lokalen pg graviditet - det skulle bli mkt decibel om man säger så- så jag ställde mig så långt bak jag bara kunde i lokalen. Första anslaget på en gitarr, gick en ljudvåg och vibrationer genom hela mig. Jag hade ställt mig framför en jättehögtalare utan att notera det. Då vände barnet sig i protest. (fick gå ut med fältassistenterna den kvällen i stället, jag var ju beredd på förlossning när som helst, och var redan öppen fyra cm.).

Har senare vänt två andra barn. Bägge vändningarna har gått bra, men den sista vände vi några gånger och fick sen göra en vändning från tvärsöverläge några minuter innan man tog hål på hinnorna - för att han inte skulle kunna vända sig igen. (är det gott om plats så är det...kallade honom för "helikoptern" under sista månaderna av graviditeten).

• Jomppelina
    grapefrukt skrev 2007-07-03 09:58:02 följande:
    Är det bara jag som är i v.28 och MEST känner sparkar mot revbenen o lite mot sidorna. Ok NÅN enstaka gång på kissblåsan..Hur ligger min bebis då?
    Låter som den ligger rättvänt. Med huvudet neråt altså.
  • Jomppelina
    Pernilla3 skrev 2007-07-03 09:20:44 följande:
    Känner också mycket kraftiga sparkar neråt och har gjort det de senaste dagarna..är i v 32. Har mindre buffar uppe i magen som att den boxas upp och sparkar nere. och det gör rejält ont. Ibland känns det som om den gör kullerbyttor där inne. Ska till bm idag och tänkte då be henne känna hur den ligger.
    Vad jag kommer ihåg så känns det inte både uppe och nere direkt när bäbisen ligger i säte; utan den är mest neråt och svagare buffar fram/ner eller åt sidan, mer ett tryck uppåt, dvs inga sparkar eller så rakt uppåt, där ligger det bara ett huvud och trycker. När de ligger tvärsöver känns det överallt utom uppåt och neråt. Har man sparkförnimmeler både upp och ner /tryck längst ner och "buffar" några cm/1 dm eller så, ovanför längst ner/ så ligger bäbisen förmodligen rätt.
  • Jomppelina

yd 79 skrev 2007-07-03 10:32:05 följande:

Jag känner också sparkar rätt ner, och oj vad de känns. Precis som Mijjo skriver, känns det ibland som att foten ska titta ut... Lite obehagligt. Och på ett VUL vi gjorde såg vi att det stämde, man såg fötterna rakt ner... Men nu sist var rumpan ner, och på rutin UL var huvudet ner. (vilket iofs var det första UL vi gjorde...) Men det verkar som bäbisen rör på sig en hel del. Är också i v.27 nu, och man kan lugnt säga att bäbisen blir starkare och starkare i sina slag o sparkar. Nu buktast ju hela magen ut när den sparkar åt det hållet.Är inte så orolig för hur den ligger, inte än, känns som den kommer att hinna vända sig många gånger på 10 veckor. När brukar de fixera sig? När ska man börja fundera på om de ligger "fel"?
    Vid mina graviditeter har det blivit lite oro när jag har börjat öppna mig om de inte har legat rätt, alt de första gångerna vid ca v 34-37. Då har man börjat prata om det och resonera fram och till baka. Andra barnet skulle inte vänts utan jag skulle fött i säte, eftersom jag hade mått till det. Eftersom han vände sig i v 40 ungefär så blev det en planerad vändning med tredje barnet v 38, och hon stannade kvar på rätt håll tiden ut... fjärde barnet vände sig väldigt sent ochså, men det var inte alls aktuellt med en vändning, eftersom han hade märkliga hjärtfrekvenser vid ctg, och om barnet hade legat fel in på förlossningen hade det blivit kejsarsnitt/det slapp jag.
    Femte barnet vände vi i v. 36 och v.37, men vi gjorde till sist en vändning, tog bort cerklage, tog hål på hinnor och satte värkdropp vid planerad förlossning v.38 (under tiden satt två barnmorskor och höll barnet i rätt läge tills det inte gick att vända sig längre) eftersom han roterade runt och runt och runt. Den sista vändningen gjorde vi utan brikanyl och annat, så det var ganska marigt får jag väl säga.. (det var ju meningen att jag skulle föda, och få fart på förlossningen, inte tvärtom).
Svar på tråden v 28, fler som endast känner sparkar långt ner?