• LillaThea

Köttbullsrecept?

Idag har jag för första gången i mitt liv tänkt göra köttbullar. Älskade min farmors köttbullar när jag var liten, tror hon hade potatis i dem. Nu när det är dags för mig att testa känner jag att jag behöver lite inspiration, så vad brukar ni ha i era köttbullar, förutom färsen???

• Svar på tråden Köttbullsrecept?
  • MissKate

Färs
    Riven eller hackad gul lök
    Strödbröd uppsvälld i mjölk
    1 ägg
    salt och peppar, eller allroundkrydda och vitpeppar

• Deliverance

Köttfärs, gul lök, ströbröd, matlagningsgrädde, salt, peppar och litelite grillkrydda

• Dundermamman

Jag låter 1/2 dl ströbröd svälla i 2 dl gräddmjölk en stund, tillsätter sedan 1 finhackad gul lök, 2 mosade potatisar, ca. 1 msk salt, 2 kryddmått kryddpeppar eller vitpeppar, 1/2 kg blandfärs och sedan ca.1 msk sirap, ljus eller mörk kvittar!

• ludenben

testa älgfärs!! eller hjortfärs...

• Livsglädjen

ludenben skiver något som jag också rekommenderar: pröva älgfärs!

Norrlänning som jag är med en älgjagande make så använder vi älgfärs till allt och blandar aldrig ut det med någon annan färs. En del påstår att det blir så torr mat, men de måste göra fel på något vis, min köttbullar och hamburgare är bland de godaste jag smakat (lite skryt ), tycker t.om. att de är godare än farmors...

Annars så använder jag mjölk, ströbröd, MYCKET finhackad alt. riven gul lök, ägg, salt, peppar, allroundkrydda (typ aromat).
    Köttbullarna går att grädda i ugnen, sparar mycket besvär vid spisen. Typ 225 grader tills de är klara (minns inte hur länge jag brukar ha dem inne), provskär i en så syns det om de är klara.

• hobnob

Hittade ett bra och enkelt köttbullsrecept på FL lagom till jul förra året:

1 kg nötfärs
    1 påse Fransk löksoppa (jag använder Blå Bands)
    3 dl gräddfil
    2 äggulor
    salt, peppar

Jag brukar mosa lökbitarna lite med en mortel, rör ihop pulvret med gräddfilen och äggulorna och sen i med köttfärsen. Smaka av med örtsalt och peppar (ev vitlök). Sen rullar jag köttbullarna och steker de i ugnen (ca 10 min i 200-225 grader).

• ludenben

jag har med en älgjagande man och vi blandar heller inte ut den med annan färs. Fattar inte heller de som säger att det blir torrt för jag har inte fått den torr en enda gång. Jag använder lite olika recept, steker det ett par minuter i pannan så de får stekyta, sen in i ugnen med folie över så får de steka klart. Gott som fan att göra tacco med älgfärs med. Och lasagne...

• lövet2

3/4 dl veteströ
    1 tsk potatismjöl
    2 tsk salt
    Lökpulver, vit- och svartpeppar
    2 dl mjölk
    Låt det svälla i minst 10 minuter. Sedan blandas 4 hg nötfärs i.

• Gul13

Jag brukar ha dijonsenap i mina köttbullar. Bara en klick men det gör verkligen susen.

• hobnob
    Gul13 skrev 2007-07-03 11:16:48 följande:
    Jag brukar ha dijonsenap i mina köttbullar. Bara en klick men det gör verkligen susen.
    Det ska jag testa nästa gång!
  • Gul13

Hobnob: hoppas du inte blir besviken.

Jag brukar ha i lite smulad bacon ibland, smulad buljongtärning eller fond, har provat med fin fin fin hackad paprika oxå fast det blev väldigt stora bullar ... Lite fler tips kanske.

• LillaThea

Oj vad tips det rasat in. Tack så mkt allihop, med en svärfar som jagar finns det goda chanser att jag kommer kunna testa köttbullar gjorda på älgfärs!

Svar på tråden Köttbullsrecept?