gravid 07 - "o visst är det så... Man kan inte vara kräsen när det gäller schemaläggning. Man får helt enkelt ta det de fast anställda inte vill ha. Tids nog sitter man där med en anställning och kan kräva lite själv också."
Ja exakt så är det! Man måste börja med skitgörat, ta passen inga andra vill ha, passa på å fråga när du är på jobbet om sommarvikariat om du kan få referenser där etc.. Jag lovar att de funkar, om man skött sig vill säga. Om man har visat sig intresserad o villig att arbeta, då har man garanterat ett sommarvikariat åtminstonde.
cDkr3 - "Om du flyttar ut från fling-paketet så ser verkligheten annorlunda ut.
Eftersom det finns i runda slängar ~200nånting tusen arbetslösa och ~40nånting tusen lediga jobb så kan åtminstonde inte jag påstå att det finns jobb till alla.
Sedemera kan inte alla söka alla jobb av ganska uppenbara skäl som tex att behörighet saknas, vart jobbet är beläget etc."
Om man tittar på arbetsförmedlingens jobb, ja! Men som jag sagt innan, alla tjänster utannonseras inte ens. Det är där man ska leta, där inte 40 andra söker samtidigt. Kontakter med chefer, anställda är a och o. Har du någon gång lämnat intresseanmälan, presenterat dig och visat dig villig att jobba - ja då kommer jobben också.
Och att behörighet saknas kan man alltid göra något åt genom att vidarutbilda sig, vart jobbet är beläget kan man också göra något åt genom att flytta på sig. Det är inte så jävla svårt!!! (sorry känner att jag blir lite irreterad)
gertie - "Nja, så enkelt behöver det faktiskt inte vara. Bor man i en mindre stad så finns det helt enkelt inte lika många jobb att söka. I större städer håller jag med om att det är "lätt" att få jobb, men det är lite elakt att dra ALLA över en och samma kam. Jag har också haft flera jobb samtidigt och jag har inte varit arbetslös mer än 10 dagar i mitt liv, jag är dock fett utåtriktad och har enkelt för att prata och etablera nya kontakter oavsett om jag är ute efter nytt jobb eller inte. Alla är inte som mig och alla kan t ex inte lätt få jobb i butik eller på McDonalds. Även om det inte krävs någon utbildning eller erfarenhet så anställer mna inte någon som är introvert eller blyg och inte vågar ta kontakt med folk. Det krävs en viss personlighet för att göra ett bra jobb."
Och visst, klart det kan vara svårare att få jobb på mindre orter. Men det går faktiskt att pendla. Jag själv bor i en liten kommun med ca 6000 invånare. Här finns det konstigt nog alltid jobb i barnomsorg, äldreomsorg och LSS.
Klart att det är lättare att få jobb som utåtriktad och positiv, men är man otroligt blyg o inåtriktad, ja då måste man jobba med sig själv helt enkelt... För då kan man inte sitta o säga att jobben inte finns iaf, för då kan det bero på en själv också.
sweetstarangel - vad skönt att någon håller med mig i den här tråden också!!