Inlägg från: Jenny81 |Visa alla inlägg
  • Jenny81

A kassa istället för jobb?!

Jag blir fruktansvärt irreterad när jag läser vissa trådar här på FL. Verkar som att många hellre vill gå på a kassa istället för att ta ett jobb? Eller så skyller man ifrån sig och säger "nää, men de finns ju inga jobb...." Eller så "nej jag kan inte pendla att ta ett jobb pga dittan o datten..."
    Jag blir så jävla irreterad bara! Det FINNS jobb, om man vill så finns det.

• Svar på tråden A kassa istället för jobb?!
  • Jenny81

Carisma - Exakt!!! Eller de som väntar på att de ska få "rätt" jobb trots att de är arb.lösa typ "nä, jag kan inte jobba med det - jag är för känslig, kan inte med...bla bla bla" Skitsnack! Alla jobb är bättre än att vara hemma o såsa..

Tex. så är det stor vikariebrist här i kommunen, jag tipsade min granne som är arbetslös, men hon kunde absolut INTE tänka sig att jobba inom vården (där bristen är), sen går hon o gnäller över att hon har så dåligt med pengar o är arbetslös o kan göra vad som helst för ett jobb. Men då ska det vara jobb inom rätt bransch tydligen.. Så jävla löjligt...!

• Jenny81

Akassan är väl redan sänkt..?! Däremot är ju akassan faktiskt väldigt hög i sverige, jag menar 80 % av lönen de första (är de de första 100 eller 200 dagarna tom??) då blir man ju bortskämd. Sen sänks den, men inte om man har barn.
    Vi är så bortskämda i sverige, vi ska ha allt serverat. Vi gnäller för mycket.

• Jenny81

Palmyra - synd att inte fler var som dig! Som börjar aktivt söka jobb innan föräldraledigheten (alt. vikariat, studier etc) är slut. Med din inställning så kommer du inte att behöva gå på akassa, åtminstonde inte någon längre period.

• Jenny81

gravid 07 - vad jobbar du med? Men du har inte tänkt tanken att du måste söka jobb iaf efter föräldraledigheten? Det skadar väl inte att du lämnar intresseanmälningar och intresserar dig lite?

• Jenny81

gravid 07 - okej då vet jag. Men då har du ju iaf planer vad du ska göra efter föräldraledigheten, vilket är bra.

• Jenny81

Dino - Var jobben finns?! Man måste våga söka sig utanför arbetsförmedlingens ramar. Det är så jag har fått mina jobb. Alla jobb kommer som sagt inte ut på arbetsförmedlingen, men man kanske känner någon som jobbar någonstans som säger att de behöver en extra timvikarie ibland? VIPS så har man fått in foten o kan få mycke extra jobb! Här där jag bor tex, o då bor jag på en liten ort, men man kan med lätthet pendla till Gävle, Bollnäs, Söderhamn tex. Iallafall, här i kommunen har de SVÅRT att få tag i sommarvikiarer, de SKRIKER efter folk i barnomsorg, äldrevård och inom LSS. Och jag vet med mig att det är likadant på flera ställen. Men man måste våga ta kontakt med chefer, med någon anställd så man får in foten, man kan helt enkelt inte stirra sig blind på arbetsförmedlingens jobb, för många vill inte ens annonsera där då de får så mycket ansökningar från "de som måste söka".

Och nej, alla arbetslösa är inte alls lata. Men har man gått hemma med hög a kassa i låt säga 4 månader, så är det faktiskt helt annorlunda än att jobba. Man kan sova på morgonen, skriva någon ansökan ibland, ev. möte på arbetsförmedlingen med handläggare, annars händer de väl inte så mkt? Så jag kan ju säga att jag tror iaf inte att alla arbetslösa söker jobb aktivit i 40 timmar. Därmed inte sagt att alla är lata.

• Jenny81

Kanske ska tillägga, att när jag säger att det finns jobb, då är de ju inte fasta heltidstjänster jag pratar om. Men de finns mycke timanställningar, tidbegränsade vikariat etc.

• Jenny81

Men suck!!! Tror inte alls att man kan gå in på närmsta företag o få fast heltidstjänst med 20.000 i månaden. Det dröjer! Man måste börja någonstans eller hur? Lite väl att ha såna mål? Våga börja på golvet...

• Jenny81

gravid 07 - Jag jobbar extra i kommun (pluggar annars till sjuksköterska) och här har de sagt att de måste lägga ut fasta tjänster på AF, men väldigt sällan lägger de ut vikariat. Då är de någon de känner eller som har extrajobbat som får dessa. Man måste ju våga börja på golvet som sagt, ta alla extrapass ingen vill ha på storhelger, hoppa in med kort varsel så fort någon är sjuk osv. Det är då jobben kommer..

• Jenny81

cDk3r - Min vanföreställning?? Knappast! Vill man jobba så går det. Jag o många med mig är exempel på det. Har själv haft 4 jobb samtidigt (timvikarie där de ringdes in hela tiden + ett vikariat där jag gick på schema). Vill man så finns det jobb, det är ganska enkelt faktiskt.

• Jenny81

gravid 07 - "o visst är det så... Man kan inte vara kräsen när det gäller schemaläggning. Man får helt enkelt ta det de fast anställda inte vill ha. Tids nog sitter man där med en anställning och kan kräva lite själv också."

Ja exakt så är det! Man måste börja med skitgörat, ta passen inga andra vill ha, passa på å fråga när du är på jobbet om sommarvikariat om du kan få referenser där etc.. Jag lovar att de funkar, om man skött sig vill säga. Om man har visat sig intresserad o villig att arbeta, då har man garanterat ett sommarvikariat åtminstonde.

cDkr3 - "Om du flyttar ut från fling-paketet så ser verkligheten annorlunda ut.
    Eftersom det finns i runda slängar ~200nånting tusen arbetslösa och ~40nånting tusen lediga jobb så kan åtminstonde inte jag påstå att det finns jobb till alla.
    Sedemera kan inte alla söka alla jobb av ganska uppenbara skäl som tex att behörighet saknas, vart jobbet är beläget etc."

Om man tittar på arbetsförmedlingens jobb, ja! Men som jag sagt innan, alla tjänster utannonseras inte ens. Det är där man ska leta, där inte 40 andra söker samtidigt. Kontakter med chefer, anställda är a och o. Har du någon gång lämnat intresseanmälan, presenterat dig och visat dig villig att jobba - ja då kommer jobben också.
    Och att behörighet saknas kan man alltid göra något åt genom att vidarutbilda sig, vart jobbet är beläget kan man också göra något åt genom att flytta på sig. Det är inte så jävla svårt!!! (sorry känner att jag blir lite irreterad)

gertie - "Nja, så enkelt behöver det faktiskt inte vara. Bor man i en mindre stad så finns det helt enkelt inte lika många jobb att söka. I större städer håller jag med om att det är "lätt" att få jobb, men det är lite elakt att dra ALLA över en och samma kam. Jag har också haft flera jobb samtidigt och jag har inte varit arbetslös mer än 10 dagar i mitt liv, jag är dock fett utåtriktad och har enkelt för att prata och etablera nya kontakter oavsett om jag är ute efter nytt jobb eller inte. Alla är inte som mig och alla kan t ex inte lätt få jobb i butik eller på McDonalds. Även om det inte krävs någon utbildning eller erfarenhet så anställer mna inte någon som är introvert eller blyg och inte vågar ta kontakt med folk. Det krävs en viss personlighet för att göra ett bra jobb."

Och visst, klart det kan vara svårare att få jobb på mindre orter. Men det går faktiskt att pendla. Jag själv bor i en liten kommun med ca 6000 invånare. Här finns det konstigt nog alltid jobb i barnomsorg, äldreomsorg och LSS.
    Klart att det är lättare att få jobb som utåtriktad och positiv, men är man otroligt blyg o inåtriktad, ja då måste man jobba med sig själv helt enkelt... För då kan man inte sitta o säga att jobben inte finns iaf, för då kan det bero på en själv också.

sweetstarangel - vad skönt att någon håller med mig i den här tråden också!!

• Jenny81

Jenny F - Exakt min åsikt.. Vill man så går det!!! Det är inte svårare än så, faktiskt.

Bebis - kan inte ge dig ett jobb, du får allt söka själv...Tips är att du ringer verksamhets chefen för LSS här i kommun, så kan jag lova att du har timvikariat till att börja med.

• Jenny81

Oj vad långt det blev, undrar om någon orkar läsa..

• Jenny81

Emmiez - Har man inte kontakt med någon chef, men då skaffar man sig det. Man ringer!!
    Och nej, alla är inte sociala, jag är ärligt talat, inte överdrivet social på något sätt. Uppfattas antagligen som ganska normal på det planet. Det är något jag har jobbat på, och som har gett utdelning iallafall.

• Jenny81

Emmiez - Med den inställningen får du inga jobb..

• Jenny81

Hästtokigmamma - jo det finns det. Men man får anstränga sig för att få de.

• Jenny81

Micke - du säger det jag tänker.

Hästtokigmamma - Konstigt att jag alltid haft jobb då? Trots att de inte lagts ut på AF. Flera med mig vet att man får jobb om man kämpar o gör uppoffringar, ganska enkelt.

• Jenny81

Finesse - "har inte orkat läsa hela tråden men du har säkert fått denna fråga förut.. VAR finns det jobb?? VEM vill anställa mig??
    Ingen vill ens ha mig som arbetsprövning.. alltså gratis arbetskraft.. alla tackar nej till det.. så VEM vill isf anställa MIG??"

Du måste göra dig själv intressant, prata bra om dig själv. Du kan inte komma till en intervju o vara tveksam, det märker en arbetsgivare, du måste våga tro på dig själv o göra ett positivt intryck o lite jävlaranammatänkande "jag SKA ha den här tjänsten för att jag är duktig och bra på ditt o datt...". Ingen får jobb om man inte tror på sin egen förmåga.

Micke skrev "Däremot anser jag att det finns en del arbetslösa (bland annat här på FL) som sitter med armarna i kors och beklagar sig över att de inte får något jobb. Att utbilda sig, flytta, pendla, etc är dock inget alternativ. Och tänk om deras barn skulle behöva gå mer än mellan kl 9 och 14 på förskolan? Det vore ju en katastrof."

Och jag kan bara säga att jag håller med.. Alltför ofta hör man folk som bara klagar, tror att jobben ska komma plingandes på dörren, eller så passar inte arbetstider, eller så _VILL_ man helt enkelt inte ha det jobbet pga. att man skyller ifrån sig med diverse dåliga anledningar. "Jag kan inte pendla", "jag kan inte jobba med det, jag är för känslig" eller "nä, jag kan inte sitta o prata i telefon hela dagen.."
    Det är såna jag stör mig på. Jag stör mig absolut inte på arbetslösa som verkligen försöker, som visar vilja, som tar vilket jobb som helst, som kan tänka sig att flytta för att få ett, kan tänka sig att utbilda sig etc.

Svar på tråden A kassa istället för jobb?!