Inlägg från: Vannis |Visa alla inlägg
  • Vannis

A kassa istället för jobb?!

Precis som gravid 07 så ska jag plugga efter föräldraledigheten med bebisen i magen som är beräknad om 12 dar. Jag blev arbetslös för en tid sen och jag tycker att det känns jättelustigt att arbetsförmedlingen lägger ner yid på mig.

Senast i fredags så fick jag ett brev av handläggaren där hon ville att jag skulle redovisa vilka jobb jag har sökt och hon ville att jag skulle söka flera jobb. Jag ska vara mammaledig fram till skolan börjar nästa år och sen plugga i minst 3 år, så det känns lite fånigt.

Men jag biter ihop och söker jobben medveten om att jag nog får en del skratt bakom ryggen från arbetsgivare, och jag har dottern på dagis 15 timmar i veckan nu för att jag måste fast det är en begränsad period. (Jag var mammaledig innan jag blev arbetslös. Nu trivs hon som tur är jättebra på dagis och kommer få vara där när bebisen kommit också.)

Jag ska ju faktiska se till att få ett bra jobb genom att utbilda mig efter mammaldigheten och jag har betalat a-kasseavgift i 5 år innan jag blev arbetslös, så jag tycket jag förtjänar att få akassa några månader.

• Vannis

Carisma: Självklart kan man söka tidsbegränsat, men nu gällde det bara 2,5 månads arbetslöshet. Jag har jobbat heltid sen gymnasiet innan jag fick min dotter.
    Under loven när jag ska plugga har jag föräldrapenning sparad som jag ska ta ut så jag inte hamnar utanför systemet.

• Vannis

gravid 07: Jag har haft otur med min handläggare. Hon var arbetslös när hon blev gravid och hade under en lång tid sökt jobb. Hon blev etbjuden 50% på arbetsförmedlingen när dottern var 1 månad och började jobba då. Dottern hade dom hon mormor/farmor om dagarna för mannen jobbade också och ville inte förlora jobbet. Sen efter 4 månader tror jag det var så jobbade hon 75% och efter ett halvår 100%, då var mannen hemma. Sen när dottern avrt ett år så kunde hon såklart börja på dagis. Det berättade hon såklart för mig, och hon tycker att om jag får ett jobb en bit in i graviditeten så ska jag vara tacksam och ta det.

• Vannis

Kan tillägga att jag aldrig skulle kunna jobba när mitt barn är 1 månad. Jag prioriterar annorlunda, men tyvärr så respekterar inte handläggaren att alla är olika.

• Vannis

Carisma: Japp, men hon är lite speciell, hon tycket att man ska jobba genom mammaledigheten också om man kan och vara sååå tacksam för att man har jobb och man ska inte vara till last för arbetsgivarna. Hon vet mycket väl att jag ska plugga, hon frågade tom vilka utbildningar som finns på orten för hon själv tänkte kanske plugga om erbetsförmedlingen skulle skära ner på folk.

• Vannis

Carisma: Jo visst är det så att jag hade kunnat snåla mera och gå på fp hela tiden mellan barnen, men då hade jag varit tvungen att ta makens dagar och han hade missat sin tid hemma med dottern.
    Och jag står ju till arbetsmarknadens förfogande, men tycker att det är viktigare att dom som verkligen behöver hjälp snabbt får hjälp innan mig. Jag skulle tex kunna vara med i vikariepoolen för förskolan, men det tyckte dom var dumt eftersom jag inte hade orkat jobba så mycket med bara några månader kvar tills förlossningen. Då var det bättre att dom som kunde jobba fick gå före mig.

• Vannis

gertie: Jo, alla är olika, jag förstår om du lika gärna vill att pappan ska få vara hemma med barnet redan från början. Men nu var det mormor/farmor som var hemma i det här fallet, det tycker jag inte om.
    Personligen så vill jag gärna vara hemma minst ett halvår och helamma barnet då, det respekterar du säkert också.

Det finns liksom ingen anledning att jobba under mammaledigheten för mig, för jag vill inte jobba efter den och jag får bra fp eftersom jag bara har 19 månader mellan barnen.

• Vannis

gravid 07: Behöver du inte söka jobb i hela Sverige? Jag behöver inte det eftersom jag har ett barn hemma under 18, men annars så skulle jag ha fått göra det sa handläggaren. Nu måste jag söka jobb i ca 20 mils omkrets.

Min svärfar bor i Linköping och vart kallad på intervju i Göteborg för en tid sen, men hade turen att få jobb i Linköping innan intervjun var. Tur det, för han har sin fru där som jobbar och ett barn som går på gymnasiet som skulle få det krångligt om hon var tvungen att flytta. Det är ju lite väl långt att pendla och att veckopendla och ha dubbla boenden skulle dars ekonomi nog inte ha klarat.

• Vannis

gravid 07: Vilken tur du har haft. Men min bebis ska titta ut närsomhelst och då slipper jag tänka på allt det här, det är trösten.

• Vannis

Änglamark: Dom pengarna som jag får från a-kassan i ca 2 månader överstiger knappt 15000 kr.

• Vannis

Och handläggare har antagligen regler att följa, men tex bebis 07 här i tråden slipper söka jobb på annan ort för att hon är gravid, medans jag måste göra det för reglerna är så och det gör jag. Jag gör precis som arbetsförmedlingen vill men jag tycker att det är dumt eftersom jag hinner jobba i några månader bara medans det finns de som verkligen behöver jobben.

• Vannis

Jag skrev tydligt 2,5 månad i ett tidigare inlägg, och lär få bebisen vilken dag som helst och då blir det ca 2 månader.

• Vannis

Jag tycker att systemet är fel om man ska försöka tvinga folk att jobba när barnet är 1 månad.

• Vannis

gertie: Jag antar att jag inte skulle tycka det var lika fel om alla blev behandlade likadant. Man hör så ofta om hur många slipper söka jobb överhuvudtaget för att dom är gravida även om dom inte ens är långt gågna. Men jag söker faktiskt jobb även om ingen tar mig på allvar, det är bara att kämpa på. Hoppas verkligen att jag kan plugga efter den här ledigheten!! Och innan skolan börjar till den hösten så lär jag kunna få nåt sommarjobb och tjäna lite extra pengar.
    Och visst är det löjligt att ta upp att hon försöker tvinga mig att jobba under ledigheten, för det kan hon såklart inte göra, så lättpåverkad är jag inte. Hoppas bara att nån annan inte är det.

• Vannis

Glömde en sak, jag har ju faktiskt all rätt till a-kassa, för jag söker jobb aktivt och går på mötena på af som jag ska.

• Vannis

Änglamark: Men jag HAR ju betalat in till A-kassan varje månad som jag har jobbat och nu söker jag aktivt jobb och då HAR jag ju rätt till a-kassa. Det är ju så, så vad är det jag gör fel? Jag söker ju jobb, men du ska inte tro det är lätt att få jobb när man är gravid i nionde månaden och det finns många arbetslösa som söker jobben som inte sitter i min situation.
    Är det bättre om jag ser till att bli långtidsarbetslös eller? Det finns många situationer då man behöver utnyttja sin arbetslöshetsförsäkring kortare perioder, tex i min situation eller mellan två jobb. Man har ju rätt till det enligt lagen.

Svar på tråden A kassa istället för jobb?!