• GBGTjejN

Hjälp mej me sås...

Ska ha färskpotatis & karrebitar idag & ska ge mej på att gö en sås till. Men som sagt e skit dålig på att gö sås. Tänkte ta grädde, buljong & redning mm räcker de? Klumpar sej redning? Näe jag ska göra sås me mjöl klumpar de sej alltid & jag får inte bort klumparna.. hatar egentligen att gö sås, men man måste väl ibland.... Nån som har nåt bra tips & råd???

• Svar på tråden Hjälp mej me sås...
  • susye

du ska aldrig blanda i mjölet i varm redning utan lös först upp mjölet i lite kallt vatten o häll i så ska det inte klumpa sig

• Majsan70

Ta köttspadet från karre'n och späd på med lite vatten o låt reducera. Sen spär du på med grädde och ev. fond o kryddor. Ett hett tips är att du tar maizena redning för brun sås istället för vanligt mjöl. Alternativt vanligt maizena mjöl utspätt i lite vatten. Men avvakta till allt nästan är klart eftersom grädden har en tjockande effekt.

Den såsen du håller på att försöka med låter rent av vidrig så glöm den.

• GBGTjejN

tack för tipsena, som sagt kan verkligen inte gö sås Skrattande

• Snirkel

Jag gör alltid bottenredning, dvs jag smälter en klick margarin (ett par matskedar typ) i kastrullen, tar den av plattan och rör ner mjöl i det smälta margarinet så att det blir "mättat", dvs det inte går att blanda mer mjöl i margarinet. I med buljongen eller steksky och rör om så redningen blandar sig med buljongen. Ställ kastrullen på plattan igen och koka upp under omrörning, ner med grädden och värm under omrörning tills såsen har önskad koncistens. Jag får aldrig klumpar i såsen på det sättet men alltid om jag försöker mig på topredningar.

Svar på tråden Hjälp mej me sås...