• Sofie 25

Hinnsvepning?

Nån som vet när man som tidigast kan få hinnsvepning? Måste man gå över BF för att få det eller kan man få tidigare?

• Svar på tråden Hinnsvepning?
  • PiaMaria

vad är en hinnsvepning? har frågat det förut på FL och aldrig fått svar. Vet du va det är?

• Melker 2007

Jag vet inte exakt när man kan få göra det, men du behöver inte ha gått över BF.
    De gjorde en på mig i v.38+5, eftersom jag var på gränsen till HF. Därför ville de ha igång det av sig självt snarast möjligt!

• Mothersong
    Klistrar in det jag fick veta om hinnsvepningar ifjol, då vi gjorde hinnsvepningar varannan dag för att hjälpa förlossningen på traven:

OM HINNSVEPNINGEN VI GJORDE !!! OBS: VÄLDIGT DETALJERAT!!!

En hinnsvepning görs inte förrän livmodertappen är mjuk (det finns tre stadier av tappens mognad: hård/opåverkad=3-4 cm, medium=1-2 cm och mjuk=finns spår kvar men är på väg att utplånas) och man ska helst vara något öppen också...

De stoppar in fingrarna för att känna hur pass öppen man är, och är man mjuk och öppen, så kan de "massera" i livmoderöppningen på hinnorna... När man är så här långt gången i fasen så känner de bebisens huvud också... Massagen de ger (eller gav mig) var absolut inte skön, men det gjorde heller inte ont, utan var mer obehagligt...

Efteråt så kan det komma blod och det var det redan på läkarens fingrar... Sen kom det mer, men det är inget att oroa sig för... Förlossningen kan spontanstarta inom 48 timmar med antingen värkar eller vattenavgång, och då har vi fått beskedet att åka in direkt (och inte vänta på värkar vid vattenavgång, eller vänta på att värkarna blir regelbundna) eftersom förlossningsskedet kan gå ganska fort efter en hinnsvepning...

För oss satte inte förlossningen igång, trots att vi gjorde hinnsvepning måndag, onsdag, torsdag, fredag och söndag... Utan vi blev inskriven för igångsättning på tisdagen efter...

Jag vet inte om det är så här det går till för gemene man, men så här har det gått till för oss iaf

Iaf så var jag otroligt öm efter hinnsvepningen, mycket värre än den vanliga mens/molvärken som jag hade de senaste veckorna... men det var helt klart värt det ändå, eftersom vi grep efter varje halmstrå för att få ut honom 
    ~~~Mattis 13/9-06, Knoddarna bf 15/12~~~
  • Sofie 25

Mothersong: Tack för beskrivningen! Det var bra med detaljer så man vet lite. Vill ha hinnsvepning och inte gå 40 fulla veckor för jag har såna problem med ischiasnerven!

Tror ni dem gör hinnsvepning då om man ber om det tidigare?

• Sofie 25

Just det... Måste det vara läkare som gör det?

Om man inte får det tror ni man kan få igång det själv ifall man pillar lite på tappen? Vet att man helst inte ska göra det men retning av tappen kan ju starta förlossningen har jag hört!

• Mothersong
    Sofie 25 skrev 2007-07-02 20:29:03 följande:
    Mothersong: Tack för beskrivningen! Det var bra med detaljer så man vet lite. Vill ha hinnsvepning och inte gå 40 fulla veckor för jag har såna problem med ischiasnerven! Tror ni dem gör hinnsvepning då om man ber om det tidigare?
    Jaa!!! Tjata hål i huvudet på dem annars Är det första barnet så vet jag inte när de gör det, men är det andra barnet (eller därefter) så sa läkaren att de kan börja göra hinnsvepningar upp till en månad innan
  • Sofie 25

Mothersong: Nu är det ju första barnet men dem kan kanske göra det en vecka innan kanske. Hade det inte varit för nerven så hade lillen kunnat stanna i 80 veckor om det skulle va så! Men inget kul iafll man inte kan gå... Blir ju alldeles förslappad!

• Mothersong
    Sofie 25 skrev 2007-07-02 20:31:35 följande:
    Just det... Måste det vara läkare som gör det?Om man inte får det tror ni man kan få igång det själv ifall man pillar lite på tappen? Vet att man helst inte ska göra det men retning av tappen kan ju starta förlossningen har jag hört!
    Till mig sa de att vid förstagångsföderskor så vill de att man gör det inne på förlossningen, och att det görs av en läkare... MEN det här är ju fl, och det verkar vara många här inne som har fått en hinnsvepning av bm´or

Vår läkare var ju förespråkare av färdknäppen, men jag kan ju tillägga att den funkade inte på oss (trots 3-5ggr/dag), men det förklarade ju saken att läkaren var MAN
  • Scrapmom

Har svår foglossning och väntar mitt andra barn och de har inte velat göra nåt förrän idag på bf+1. Var hos bm idag för ett försök till hinnsvepning. Gick inte så bra eftersom min livmodertapp tydligen ligger lite bakåt så hon nådde inte riktigt. Tappen var halvvägs borta ungefär och jag var "öppen för ett finger". Gjorde ganska ont, men har inte blött efteråt. Lär väl få vänta ett tag till på den lilla

Svar på tråden Hinnsvepning?