Både du och jag förstår att det är en stor skillnad på RACING och RALLY.
Normala människor, alltså såna där som inte har något intresse i bilar, dom som köper status eller något som tar dom från punkt A till B har ingen koll.
För såna människor är racing och rally precis samma sak, formula 1 har dom kanske hört talas om, det är då en tredje sak som inte har något med racing/rally att göra.
Jag håller på med racing, tävlar i Porsche cupen, 15 varv och plattan-i-mattan.
När dom där ?normala? människorna frågar vad jag håller på med så brukar det bli så här:
A-Jag tävlar i en märkes-specifik racing serie i Sverige, det går ut på att köra snabbare än konkurrenterna på asfaltsbanor.
B-Jaha, alltså rally?
A-Nä, racing, rally är på grus, racing är på asfalt och på banor som är omkring 3 km
B-Är det inte farligt?
A-Nä, alla kör åt samma håll, bilen har en skyddsbur i form av 20 meter rör. Banorna har avåkningsområden med såna där kulor som finns i blomkrukorna, betydligt säkrare än i vanlig trafik.
B-Har ni kartläsare?
A-Nä, det har man i rally, vi kör på korta asfaltbanor
B-Hur fort går det?
A-Ingen aning, hinner inte titta, men fullt på 5ans växel och får in 6an, 200 någonting.
Här är dom totalt lost och har fet-tröttnat.
En del börjar prata om sin chippade saab som minsann gör över 250 km/t, andra byter samtalsämne vilket är betydligt bättre för båda
Speltillverkarna har bara anpassat sig till kunskapsnivån och klassar därför sina RALLY spel som RACING.
Jag har åkt med en rally-förare på en avlyst special sträcka, han körde med 80% av sin kapacitet, det var en nära döden upplevelse, sträckan tog 3.5 minuter, sen behövde jag 1 timmes nedvarvning för att kunna köra därifrån i bruksbilen.
Racing är betydligt lugnare
Jag har bara en gammal X-box, har använt den som fileserver och för att titta på film, kanske läge att skaffa en 360 istället.
Och köra rally-spel