Inlägg från: Wipperman |Visa alla inlägg
  • Wipperman

Collin McRae Rally -Dirt-

Racing körs på asfalt.
    Rally inte.
    Stor skillnad.
    Jag kör sprint racing, full gas i 15 varv.
    Vi saknar lokalsinne och kör runt samma asfalts bana i 15 varv och ingen kartläsare.
    Colin McRae RALLY är tok-bra.
    Men inte racing.
    Så det så

• Wipperman

Om nu speltillverkarna klassar ett RALLY spel som RACING så påverkar det inte den grundläggande definitionen.

Racing
    * Är hastighetstävling på asfalterad bana.
    * Du tävlar med standardbilar, sportvagnar eller formelbilar.
    * Du tävlar i ett eller fler race under samma tävling.
    Rally
    * Rally körs på grus eller asfaltvägar, specialsträckor som är avstängda för annan trafik.
    * I rally gäller det att ta sig från start till mål på kortast tid.
    * De tävlande startar en och en.
    * Upp till 30-talet bilar kan tävla samtidigt.
    Mattias Ekström kör racing i Tyskland men hoppade in och körde svenska rallyt i vintras.

Men Colin är ett fantastiskt bra spel

• Wipperman

Både du och jag förstår att det är en stor skillnad på RACING och RALLY.
    Normala människor, alltså såna där som inte har något intresse i bilar, dom som köper status eller något som tar dom från punkt A till B har ingen koll.
    För såna människor är racing och rally precis samma sak, formula 1 har dom kanske hört talas om, det är då en tredje sak som inte har något med racing/rally att göra.
    Jag håller på med racing, tävlar i Porsche cupen, 15 varv och plattan-i-mattan.
    När dom där ?normala? människorna frågar vad jag håller på med så brukar det bli så här:

A-Jag tävlar i en märkes-specifik racing serie i Sverige, det går ut på att köra snabbare än konkurrenterna på asfaltsbanor.
    B-Jaha, alltså rally?
    A-Nä, racing, rally är på grus, racing är på asfalt och på banor som är omkring 3 km
    B-Är det inte farligt?
    A-Nä, alla kör åt samma håll, bilen har en skyddsbur i form av 20 meter rör. Banorna har avåkningsområden med såna där kulor som finns i blomkrukorna, betydligt säkrare än i vanlig trafik.
    B-Har ni kartläsare?
    A-Nä, det har man i rally, vi kör på korta asfaltbanor
    B-Hur fort går det?
    A-Ingen aning, hinner inte titta, men fullt på 5ans växel och får in 6an, 200 någonting.
    Här är dom totalt lost och har fet-tröttnat.
    En del börjar prata om sin chippade saab som minsann gör över 250 km/t, andra byter samtalsämne vilket är betydligt bättre för båda

Speltillverkarna har bara anpassat sig till kunskapsnivån och klassar därför sina RALLY spel som RACING.
    Jag har åkt med en rally-förare på en avlyst special sträcka, han körde med 80% av sin kapacitet, det var en nära döden upplevelse, sträckan tog 3.5 minuter, sen behövde jag 1 timmes nedvarvning för att kunna köra därifrån i bruksbilen.
    Racing är betydligt lugnare
    Jag har bara en gammal X-box, har använt den som fileserver och för att titta på film, kanske läge att skaffa en 360 istället.
    Och köra rally-spel

• Wipperman

Folkrace är säkert jätteroligt
    Men mera folk än race, rallycross kanske?
    Mantorp senast, dock inte inte i race, körde en 997GT3-RS, inte min bil.
    243 på mätaren, med skräckslagen ägare i passagerar-sätet
    1 sån där 360 ska inhandlas.

Svar på tråden Collin McRae Rally -Dirt-