• Pikku Enkeli

Säger du "setat" om "suttit"? Läs TS!

Säger du: "Jag har setat" fast det egentligen heter "Jag har suttit"? Vilket landskap kommer du som säger "setat" ifrån?

[[Winners never quit. Quitters never win.]]
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-03 16:01:24:
    Har forskat vidare kring "setat":

Professor Lars-Gunnar Andersson besvarar lyssnarfrågor i SR:
    "Är det accepterat att säga ?setat? eller ska det heta ?suttit??
    -Det beror på sammanhanget, och på vad man menar med ?accepterat?! I offentligt skriftspråk är det inte accepterat att använda ?setat?! Vårt rättesnöre för svensk stavning och böjning, Svenska akademiens ordlista, ger formen ?suttit?. Däremot är ?setat? en gammal talspråksform i stora delar av landet, speciellt i Götaland, så det är inget konstigt med den."

Källa: SR, 19 april. www.sr.se/cgi-bin/p1/program/artikel.asp&Artikel=596331
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Säger du "setat" om "suttit"? Läs TS!
  • Mrs Vader
    Pikku Enkeli skrev 2007-07-02 21:58:48 följande:
    Dock inte en enda Sthlmare som svarat ja i omröstningen..
    Nä märkligt nog. Jag hör det hela tiden
    Kanske mest äldre människor som säger det. Min mamma bl a.
  • glasbubblan

Setat... jag skulle gissa att det är Stockholm. Visserligen har jag bott i Stockholm hela mitt liv och aldrig använt det. Men det får mig ändå att tänka "söderslang".

• Pikku Enkeli
    Har forskat vidare kring "setat":

Professor Lars-Gunnar Andersson besvarar lyssnarfrågor i SR:
    "Är det accepterat att säga ”setat” eller ska det heta ”suttit”?
    -Det beror på sammanhanget, och på vad man menar med ”accepterat”! I offentligt skriftspråk är det inte accepterat att använda ”setat”! Vårt rättesnöre för svensk stavning och böjning, Svenska akademiens ordlista, ger formen ”suttit”. Däremot är ”setat” en gammal talspråksform i stora delar av landet, speciellt i Götaland, så det är inget konstigt med den."

Källa: SR, 19 april. http://www.sr.se/cgi-bin/p1/program/artikel.asp?ProgramID=411&Artikel=596331
    [[Winners never quit. Quitters never win.]]
  • Carro1

jajamensan. Bor i Västmanland, men på gränsen till Närke

• Noomi

Aldrig i livet! Kommer från Östergötland, bor i Halland.

*The African anteater ritual* Swing it McDreamy!
  • Broneya

Har aldrig hört "setat" och jag har bott lite överallt i Sverige

• elrovi

Nej, bor i v-götaland.
    Men kolla det här...från Falukuriren (har bott i Dalarna så håller lite koll på vad som händer däruppe )

"Nu har skylten slocknat
    LEKSAND. Den 25 juni kom beslutet att Taxi Leksand lägger ner sin verksamhet på orten. Efterträdaren och uppköparen Sambus, med underleverantören Orsa Trafik, tar nu över. På lördagskvällen skruvade man ner skylten som setat på Taxi Leksands tak i 85 år."

Kommer härifrån:

www.dalarnastidningar.se/nyheter/leksand/

• MrsXanadu

Nej det heter suttit och ingen jag känner säger setat. Vi bor lite utanför GBG

• Pyret 85

aldrig hört setat innan, bor i skåne

♥Mamma till världens sötaste Lian♥
Svar på tråden Säger du "setat" om "suttit"? Läs TS!