• LeaveMeAlone

självförsvar, försvara sina barn!?

kom att tänka på en sak för någon vecka sen. jag vet ju att man inte behöver bli straffad om man skadar eller i vissa fall tom kanske dödar någon, i självförsvar. men skulle det även kunna gälla om jag försvarar mitt barn!? säg att någon attackerar min son och jag går in och försvarar honom och typ ger människan ett par ordentliga smällar. skulle den människan få helt rätt i en anmälan om misshandel, eller skulle det räknas som att att jag försvarade mitt barns liv!? kanske luddig fråga, hoppas någon förstår min undran!

• Svar på tråden självförsvar, försvara sina barn!?
  • Freiya

det hoppas jag verkligen inte att man blir straffad för!
    Inte för att det spelar nån toll. Dom allra flesta här hade nog slagits till någon låg död för sina barns liv.

Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
  • LeaveMeAlone

nej det låter ju inte rimligt att man skulle åka dit för det. men vore intressant att se vad lagen säger om sådant.

• Freiya

ja verkligen..!

Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
  • Ida 84

Problemet är väl att man inte får använda mer "våld" än situationen kräver. Och det kan ju bli svårt att bevisa i efterhand..

• LeaveMeAlone

ida 84: jo det är sant..blir ju kanske en skillnad där. dom tar ju säkert hänsyn på ett annat sätt om det är så att man fruktar för sitt eget liv, än om det är moderskänslor som spelar över!?

• Ida 84

LeaveMeAlone: Precis. Risken är väl stor att om jag hade ett barn och någon kom fram och hotade eller slog så skulle jag käppjaga den personen och slå honom/henne halvt fördärvad eftersom moderskänslorna skulle ta över. Och då är det ju jag som åker dit på det eftersom det nog skulle klassas som övervåld. Men hade det varit pistol med i bilden och att hotet var att döda och jag kunde bevisa det så hade jag nog inte åkt dit på samma sätt... Jobbigt att veta vart gränserna går, speciellt om man är mitt uppe i en sådan situation.

• Cornellia

Du får ta över någon annans nödvärn, men inte bruka mer våld än nödvändigt.

I vissa fall kan någon som använt sig av uppenbart oförsvarligt våld ändå gå fri från straff. Enligt Brottsbalken 24:6 skall man gå fri från ansvar "om omständigheterna var sådana att han svårligen kunde besinna sig." Detta brukar kallas nödvärnsexcess.

• Nettis1975

Personen har ju all rätt att anmäla dig för misshandel. Hur sedan rättsväsendet skulle förfara i det hela är en annan sak.

Men visst skulle du kunna bli dömd för misshandel om en domare inte tycker att ditt försvar går under detsom Cornellia skrivit om.

• LeaveMeAlone

hm, kanske man bara kan få svar på det om det väl skulle inträffa. tänker ut olika händelser i huvudet och funderar på hur det skulle vara. säg att man ser någon stå och slå ens barn gul och blå och jag kommer och drämmer till människan med en spade i huvudet så den svimmar av. kanske skulle de ta hänsyn. om någon däremot gav dom EN smäll och jag typ halvt dödar människan kanske de inte skulle ha så stort överseende. *hm*
    men tack för era svar, har fått lite mer svar på hur det kan fungera nu iaf!

• Nettis1975
    LeaveMeAlone skrev 2007-07-03 10:14:20 följande:
    hm, kanske man bara kan få svar på det om det väl skulle inträffa. tänker ut olika händelser i huvudet och funderar på hur det skulle vara. säg att man ser någon stå och slå ens barn gul och blå och jag kommer och drämmer till människan med en spade i huvudet så den svimmar av. kanske skulle de ta hänsyn. om någon däremot gav dom EN smäll och jag typ halvt dödar människan kanske de inte skulle ha så stort överseende. *hm*men tack för era svar, har fått lite mer svar på hur det kan fungera nu iaf!
    Jo, det är nog svårt att kunna ge svar i sådana här frågor då olika domare dömer olika,
  • MissLilo

man kan ju hoppas att man får försvara sitt barn och inte behöbva åka i finkan flr det.

Men så var det inbrott i en livs buik här för nåt år sen....han hade haft några inbrott på kort tid. OCh wn natt väntade han med pistol iaf nån skulel komma. OCh inbrottstjuven kom oxå.....han skött killen. Vad tror ni hände?? Butiksägaren blev stämd av tjuven och han fick nån månads fängelse. Fråga mig inte varför...för var bara en liten notis i lokaltidningen.....men då undrar man ju faktiskt vart samhället e påväg.

Svar på tråden självförsvar, försvara sina barn!?