• Cineline

Jag blir tokig! Grape-läsk...

Är så trött på att må illa och läste att någon rekommenderade att man drack något surt. Köpte hem Grape-läsk och det var jättegott (kan inte dricka det annars)! Satt och tittade på flaskan och läste att det innehåller kinin. Säkrast att kolla på nätet, tänkte jag.

Och vad hittar jag? Jo, man ska undvika det för det kan ge fosterskador!!! *arg* Varför ska det vara så jobbigt att vara gravid? Man kan ju snart inte äta/dricka någonting! Allt är farligt, känns det som!!!

• Svar på tråden Jag blir tokig! Grape-läsk...
  • PetraD

visst en del råd ska man väl lyssna på. men sen finns det ju så mycket olika vad de säger så man skulle ju knappt våga äta något. man får lyssna mycket till sig själv också tror jag, vad man själv tror är ok.
    det mesta i måttliga mängder funkar ju

• Thinan

Jag dricker just nu tranbärsjuice, det är ju lite surt. Det är ingen "fara" med det eller? Annars är det ett tips till dig då =)
    Visste inte att sur dricka hjälper mot illamående, jag som mått skit ett tag nu.. Det måste jag testa.

• lata kocken Johanna

det finns grapesoda utan kinin
    bara att läsa innehållsförteckningar

men som de andra skriver - i måttlig mängd så är det ingen fara

tranbärsjuice ska vara helt ofarligt

• Natimaria

Det är inte lätt att vara gravid nu för tiden ;D de hittar massa fel på allt, jag kan inte tänka mig att en sånt produkt kan orsaka komplikationer hos fostret därför att fostret kan inte vara såå känligt annars skulle de flesta få problem eller missfall.

Testa om du vill Fun light Amazing Grape, den köpte jag här om dagarna tycker att det är super gott!!! i för sig finns det ingen vanligt socker och det skulle betyda små mängder med aspartan som är "sååååååå farligt" enligt katastrof nyheterna. Jag har slutat lyssna på sånt där, annars kommer man bli nöjig och för orolig för allt man gör eller äter och det kan ge svårare komplikationer.

Mina funderingar

• lata kocken Johanna

om inte slv skrivit ngt om det så finns det inte väl underbyggd forskning som stöder "larmen"

så står det inget på deras hemsida så är det bara att lugnt smaska på

just kinin används mot feber och malaria om jag inte minns fel - men då i mycket högre doser. Det som är kvar i tonicen är ju bara för att ge lite smakbrytning

• ÄngelBängel

lata kocken Johanna skrev 2007-07-03 09:26:26 följande:

om inte slv skrivit ngt om det så finns det inte väl underbyggd forskning som stöder "larmen"så står det inget på deras hemsida så är det bara att lugnt smaska påjust kinin används mot feber och malaria om jag inte minns fel - men då i mycket högre doser. Det som är kvar i tonicen är ju bara för att ge lite smakbrytning
    Aj då, jag som brukar kurera malaria med GT när jag är utomlands Jag får helt enkelt öka dosen eftersom koncentrationen visst är för låg Innan ni får stroke- jag är INTE gravid
  • Cineline

Nu har jag lugnat ner mig lite. Vi har haft 5 missfall och jag är väl lite extra supernojjig. Vågar absolut inte äta eller dricka något som kan vara skadligt. Ska testa tranbärsjuice och leta efter kinifri grape istället. Tack för tipsen!

• Cineline

Nu har jag lugnat ner mig lite. Vi har haft 5 missfall och jag är väl lite extra supernojjig. Vågar absolut inte äta eller dricka något som kan vara skadligt. Ska testa tranbärsjuice och leta efter kinifri grape istället. Tack för tipsen!

Svar på tråden Jag blir tokig! Grape-läsk...