• lillawi

"Perfekta förutsättningar" men tre misslyckade försök - fler?

Hur gillar man läget med trippel-misslyckande när allt enligt läkarna ser "perfekt" ut?

Relativt unga, 33 respektive 32, fick ut många ägg på en kort behandling (28 ägg), varav mer än hälften rankas som toppägg efter befruktning. Har varit gravid tidigare i livet och det enda "felet" är en blockerad äggledare. Den andra var vätskefylld och blockerad, men opererades bort innan ivf-start för att inte störa ett embryos implantation.

Nu har vi gjort tre försök utan att lyckas. Antar att jag är bortskämt otålig, det finns ju många som gjort mer än dubbelt så många försök. Eller fler. Men ändå, hur vanligt är det att misslyckas gång på gång när läkarna kallar våra förutsättningar näst intill perfekta? Finns det fler med liknande historia?

lillawi

• Svar på tråden "Perfekta förutsättningar" men tre misslyckade försök - fler?
  • pussycat

lillawi - önskar jag kunde ge dig några tröstande ord eller tips men det kan jag inte. Har du gjort alla tester som Sleepingbeuty rekommenderar?? Har du gjort assisted hatching? Ibland läser man en artikel i en kvällstidning om något nytt som man vill undersöka men det är att gripa efter halmstrån sa de till mig på kliniken där jag går. Men man vill ju inte bara "köra på" man undrar om något kan göras annorlunda. Jag har förstått att toppenägg är inte allt som ska till för det har vi också haft men vad det är som fattas det undrar vi också. Det vi ska göra annorlunda denna gång är att jag ska på akupunktur innan FET.

Jag har prövat mycket som man läst om härinne ett tips var att rulla fötterna på en brödkavel för man stimulerade vissa punkter. Det enda som hände med det var att jag kände att jag blev baksugen så jag ska iväg och köpa jäst och baka bullar för att skingra mina tankar. Hela livet stannar upp medans man väntar, längtar och undrar. Det är ingen tröst för dig idag när du mår dåligt men ni är ju relativt unga och behöver inte känna panik att du kommer in i klimakteriet som vi andra känner. Jag skickar en stoor kram till dig från ett regnigt Skåne.

• Mineea

Hejsan.

Jag och min man har genomgått tre ivf + ett fet. Inget tog och läkarna har även i vårt fall sagt att vi har goda förutsättningar att lyckas, men.... så har tyvärr inte skett.

Nu funderar vi på att köpa ett tre pack till efter semestern... frågan är om jag klarar det emotionellt. Jag mådde fruktansvärt dåligt under den förra omgången.

Ni är tyvärr inte ensamma.

• Lycka1012

Japp, börjar bli trött på att höra "ni som är så unga har så höga chanser" "Allt ser så bra ut, det kommer lyckas" ... Men VARFÖR GÖR DET INTE DET DÅ????

Har gjort 2 IVF och 1 FET. På första IVF odlade vi 2 dagar och andra 5 dagar.

Känner ibland att läkarna rycker lite på axlarna när det inte har fungerat för att allt ser bra ut. Det kanske är något som de inte har sett som är fel? Gaah... analysera kan man ju vid det här laget...

Kram

• Yoga

Så är det för oss också.

Har nyligen misslyckats med tredje IVF, är "oförklarligt barnlösa" och allt har sett tipp topp ut inför återföringen. Lagom många ägg, bra spermiekvalitet, många befruktade och delade ägg och sen - stopp. Vi har fått AH gjort två gånger. Nu sist frågade vi efter möjligheterna att sätta tillbaka två embryon, men eftersom vi tillhör den "kategori" med så pass bra förutsättningar så fick vi inte det. Vadå bra förutsättningar - varför går det inte då?? Man blir så frustrerad! Är det bara slumpen eller är det nåt fel de inte kan se?

Nu börjar man också tänka på hur många gånger till man ska försöka. Minskar chanserna efter tre försök redan eller är det fler? Nån som känner till några siffror? Jag är inte redo att ge upp ännu - jag vill ge IVF minst ett försök till.

kram på er från ett (just nu) soligt Skåne

• Miss England

Samma för oss med tyvärr. 3 ICSI samt 1 FET med toppenförutsättningar men inget vill fastna. Jag har försökt allt, vila under ruvningen, vara aktiv under ruvningen, ingen alkohol (såklart) dricka ananasjuice och äta paranötter (poppis taktik i UK, lyssna på avslappnings-cd och en hel massa andra saker. Men inget har hjälpt hittills. Antagligen ska man bara vara och leva som vanligt, men hur lätt är det då!

Vi ska göra ett nytt försök i augusti/september och som tur är finns hoppet kvar trots allt. Lycka till till oss alla!

• lillawi

Skönt att veta att man inte är ensam, men tråkigt att höra så många med perfekta förutsättningar inte lyckas ändå.
    Ni som svarat, vad har ni för barnlöshetsdiagnos?

lillawi

• Lycka1012

Yoga; Man kan göra 6 försök utan att det behöver vara något konstigt. Efter 6 försök finns det förmodligen en orsak som läkarna inte hittat. Klart ni ska göra ett till försök!

• Cesselina

Här är en till i samma båt. Har gjort 3 st IVF och ett antal FEt 3 st tror jag det blev. Sedan 2 inseminationer och 1 IVF med donerade spermier men icke blev jag gravid fast det ser sååå toppenbra ut enligt läkarna. Inga fel på mig alls. Nu ska vi göra insemination med donerade spermier igen vet inte om jag orkar fler IVF man får vara envis i detta men man har också svårt att veta när det ska vara nog med försök.

• wcat1973

Hej

Sitter tydligen i samma båt som en hel del här. 3 försök dock inget att frysa men vad läkarna säger bra ägg. Har iallafall fått tillbaka bra ägg alla gånger inget velat fastna. Har gjort 1 DI funka inte.

Vet inte om jag orkar mer sprutor o operationer, kanske är de lika bra att sattsa på DI ett större antal gg.

Kram Linda

• HoppetKärleken

Förstår inte heller läkarnas kommentar att man har så bra förutsättningar därför sätter vi inte in två embryo....men tusan då borde jag ju fött fyra bäbisar vid detta laget tre fulla IVF:er och ett FET lika med ingen bäbis, detta kallar inte jag bästa förutsättningarna. Sen verkar det som vissa kan få tillbaka två varje gång trots bra förutsättningar. Inte nog med att det är ett lotteri om ägget ska fästa, ska det vara ett lotteri vilken läkare man får om han är villig att sätta in ett eller två embryo...

Ursäkta mitt beska inlägg men jag blir så trött.

Ville önska alla i tråden inklusvie mig själv lycka till nångång måste det vara vår tur, eller hur!!!

• wcat1973

Rätt nere nu, undrar om när man ska ge upp

Linda

Svar på tråden "Perfekta förutsättningar" men tre misslyckade försök - fler?