-
-
Svar på tråden pyssel medan man väntat barnbesked.....
-
Det här verkar kul!
Har hittat startkit på nätet (fanns inte i varken leksaks- eller hobbyaffär på stan idag), men jesus så dyrt det blir om man vill beställa plattor för 60x60 eller 90x90! :-O
Startkitet innehåller plattor för 30x30, men resultatet verkar ju helt klart bli finare i större storlek. Finns det någonstans att få tag på transparenta plattor i flerpack eller måste man beställa i 2-pack (och då betala nästan 400 kronor för extra plattor upp till 60x60, och över 1000 kronor för plattor upp till 90x90)???
Hur funkar det iom att man använder limark istället för att stryka - kan man återanvända plattorna då? -
Jag har nu letat upp picturepearls i vårat dammiga förråd på jobbet (förskola), jag kom ihåg att en annan grupp 5-6åringar fick jobba med det. De gjorde sina självporträtt. Nu ska jag ha det som projekt i höst för de barn som vill, det ska bli jättekul!
-
Man klarar sig med 4 plattor. Du fyller de plattorna, limmar och tar bort piggplattorna...och vips så har du plattorna tomma igen och kan börja på nästa sektion av tavlan. Tavlan byggs alltså i sektioner och varje limark är ju 30x30cm. Sedan monteras ju varje sektion så det blir en stor tavla.Silly Chili skrev 2007-07-07 17:30:03 följande:Det här verkar kul! Har hittat startkit på nätet (fanns inte i varken leksaks- eller hobbyaffär på stan idag), men jesus så dyrt det blir om man vill beställa plattor för 60x60 eller 90x90! :-OStartkitet innehåller plattor för 30x30, men resultatet verkar ju helt klart bli finare i större storlek. Finns det någonstans att få tag på transparenta plattor i flerpack eller måste man beställa i 2-pack (och då betala nästan 400 kronor för extra plattor upp till 60x60, och över 1000 kronor för plattor upp till 90x90)???Hur funkar det iom att man använder limark istället för att stryka - kan man återanvända plattorna då?
-
Aaahaa, så bra! Vilken tur att jag inte beställde 32 plattor extra...ACK skrev 2007-07-08 14:10:09 följande:Man klarar sig med 4 plattor. Du fyller de plattorna, limmar och tar bort piggplattorna...och vips så har du plattorna tomma igen och kan börja på nästa sektion av tavlan. Tavlan byggs alltså i sektioner och varje limark är ju 30x30cm. Sedan monteras ju varje sektion så det blir en stor tavla.
Nu ska här beställas!
-
Haha...ja, det var tur! Dyrt hade det blivit. Min tavla jag pärlade är ju på 60x60cm och består av 4 delsektioner (30x30cm/st). Jag lämnade in den hos glasmästarn för att få glas och ram (kostade här hemma 700:-...valde en ganska bred ram och reflexfritt glas). Det finns ju glas med clips oxå som blir billigare men vi ville ha en riktig ram runt för vi tyckte det skulle bli snyggare.Silly Chili skrev 2007-07-09 10:34:58 följande:Aaahaa, så bra! Vilken tur att jag inte beställde 32 plattor extra... Nu ska här beställas!
-
Idag blev det ett blöjfodral - materialkostnad försummbar och att köpa jmf med 166kr i butik
-
Vad fina saker ni gör!! Själv håller jag på med ett bebislapptäcke (eeenkel modell)....bild på det halvfärdiga projektet finns i min blogg!! Dessutom gör jag en bok med kort o hälsningar från våra släktingar! Det är super kul att pyssla till bebisen tycker jag!!
-
Vad smart Angla!! en sån vill jag också göra!!
Har du nåt mönster till den eller har du gjort på fri hand?
-
Jag scrappar, just nu Livsboken till SA men även annat. Sen har vi gjort iordning barnkammaren, byter markiser, har lagt marksten, hämtat en till kattunge...ja ni hör ju... :)
-
Vilken smart pryl!! Designar du alla dina prylar själv eller går du efter befintliga mönster?Angla skrev 2007-07-09 23:18:48 följande:Idag blev det ett blöjfodral - materialkostnad försummbar och att köpa jmf med 166kr i butik
-
Ang. pärlplattor: Har ni sett Sveriges största pärlplatta, gjord av barn på Örtagårdsskolan i Malmö.
sydsvenskan.se/malmo/article144089.ece
Bilden föreställer Zlatan och innehåller 150.000 pärlor!
Bra jobbat!
-
Lapptäcken är kul det ska vi göra till barnet sen med lappar från alla nära och kära med hälsningar i just en bok.Bemma skrev 2007-07-10 07:22:03 följande:Vad fina saker ni gör!! Själv håller jag på med ett bebislapptäcke (eeenkel modell)....bild på det halvfärdiga projektet finns i min blogg!! Dessutom gör jag en bok med kort o hälsningar från våra släktingar! Det är super kul att pyssla till bebisen tycker jag!!Jag har mönster till den, www.sleepingbaby.net/jan/Baby/dipecase.htmlBemma skrev 2007-07-10 07:22:53 följande:Vad smart Angla!! en sån vill jag också göra!! Har du nåt mönster till den eller har du gjort på fri hand?Det mesta syr jag och designar på frihand men just den här hittade jag mönster till men den skulle nog faktiskt varit lätt att knåpa ihop ändåACK skrev 2007-07-10 08:20:38 följande:Vilken smart pryl!! Designar du alla dina prylar själv eller går du efter befintliga mönster?
-
Angla: Jag tänkte också kombinera lapptäcke o bok förut men var inte säker på att jag kunde sy!! Så nu blev var och en för sig!! Dock fastnade jag för lappandet och ska försöka mig på lite svårare saker till barnrummet, såsom en väggprydnad med fickor för leksaker. Nå ja...får se hur det går med den saken...
Tack för mönstret! En blöjficka MÅSTE man ju bara ha!! -
Men gud va snygga saker ni gör! Jag har sytt lapptäcken och virkat gallerfilt men nu vill jag pärla också!
-
Pärlor är det allra bästa!!Malia75 skrev 2007-07-10 13:58:01 följande:Men gud va snygga saker ni gör! Jag har sytt lapptäcken och virkat gallerfilt men nu vill jag pärla också!
Välkomen till bästa tråden för råd och tips: www.familjeliv.se/Forum-11-240/m20411209.html -
Man kan brodera barntäcken oxå. Detta täcke började jag med 1991, då min storasyster väntade sin första. Orkade inte sy klart och projektet blev liggande ända fram tills 2000!
då min lillasyster väntade sin första. Denna gången blev täcket klart. Nu har detta täcke gått tillbaka i arv till vår lilla skruttfia....blivande släktklenod kanske
..
-
Hej!
Jag fastnade också för lapptäcke. Jag samlade tygbitar från nära och kära, och har sytt ett lyckoönskanstäcke. Jag försöker samla en lyckoönskan från allihopa för en bok, men det går inget vidare - knappt några har skrivit en lyckoönskan. Ska lägga mer press på alla. Hur som helst har jag sparat en liten tygbit från var och en och ska fixa en bok med åtminstone foto och motsvarande tygbit. Jag har lagt upp bilderna om ni vill se:
- ett röd täcke (mitt läroprojekt inför lyckoönskanstäcket)
- backsidan av lyckoönskanstäcket (min mamma hade hittat en jätte häftig tygbit - det kommer säkert vara upp och ner ganska mycket)
- lyckoönskanstäcket, tror jag det står 'goodwishesquilt'
Jag har också sytt dynan i spjälsängen, och har precis sytt färdigt en ringsjal.
Efter BB har vi renoverat en klädkammare för hans grejer, och håller på storrenovera vår sommarstuga. -
Oj, va fina täcken!!!!Sally skrev 2007-07-11 09:36:40 följande:Hej!Jag fastnade också för lapptäcke. Jag samlade tygbitar från nära och kära, och har sytt ett lyckoönskanstäcke. Jag försöker samla en lyckoönskan från allihopa för en bok, men det går inget vidare - knappt några har skrivit en lyckoönskan. Ska lägga mer press på alla. Hur som helst har jag sparat en liten tygbit från var och en och ska fixa en bok med åtminstone foto och motsvarande tygbit. Jag har lagt upp bilderna om ni vill se:- ett röd täcke (mitt läroprojekt inför lyckoönskanstäcket)- backsidan av lyckoönskanstäcket (min mamma hade hittat en jätte häftig tygbit - det kommer säkert vara upp och ner ganska mycket)- lyckoönskanstäcket, tror jag det står 'goodwishesquilt'Jag har också sytt dynan i spjälsängen, och har precis sytt färdigt en ringsjal.Efter BB har vi renoverat en klädkammare för hans grejer, och håller på storrenovera vår sommarstuga.
-
Vilket gulligt täckeACK skrev 2007-07-10 21:57:20 följande:Man kan brodera barntäcken oxå. Detta täcke började jag med 1991, då min storasyster väntade sin första. Orkade inte sy klart och projektet blev liggande ända fram tills 2000! då min lillasyster väntade sin första. Denna gången blev täcket klart. Nu har detta täcke gått tillbaka i arv till vår lilla skruttfia....blivande släktklenod kanske ..
du är duktig du!!!
Vi gjorde en väntansbok när vi väntade på vår son. I den satte vi in foton, först ett på oss när vi gifte oss(eftersom det var då barnlängtan började), sedan foton från alla steg på vägen, tex foto på alla oss 5 par som gick föräldrautbildningen smatidigt, foto på första leksaken vi köpte och första klädesplagget, foto på vår nya bil (bytte till kombi medans vi väntade), barnbeskeds fotot, mm, mm.
Sedan vi kom hem så har jag satt in foton på maken och mig när vi startade vår resa till sonen, Första fotot på oss alla tre, lite foton från landet och slutligen foto på oss alla tre när vi hade landat i Sverige igen, foto på alla som kom och mötte oss, samt förtsa bilden på sonen i sitt nya hem.
Vet även några som gjorde en släkt och vänner bok. Tog foton på de närmaste släktingarna och vännerna satte dem på kraftigt papper och skrev under vem/vilka det var sedan laminerades sidorna så att det blev en tålig bok för ett litet barn att titta i. Lite mysigt tycker jag och ett smart sätt att förbereda barnet om någon ska komma på besök. Då kan man bara titta i boken och prata om vilka som ska komma eller vem man ska hälsa på.