• vindvissla

Vem ska berätta att jag är gravid?

Min man har lite lätt konflikträdsla och är inte den som säger "kom och sätt dej så ska vi prata lite". Ändå tycker jag det känns som att det är han som ska berätta för sin dotter (15 år) att jag är gravid. I början var det väl ok, men nu är jag nästan 4 månader och det börjar synas, mina kompisar tycker det är jobbigt att hålla tyst och jag tycker det är jobbigt att gömma allt från graviditetsinformation till folsyra.

Vad tycker ni, ska jag berätta själv eller? Jag har en bra relation med tjejen men tror att hon skulle uppskatta om han berättade det.

• Svar på tråden Vem ska berätta att jag är gravid?
  • vindvissla

Hon har uttryckt väldigt klart att hon inte vill att hennes pappa ska ha fler barn. Anledningar? Håll i er:

- Han kommer ha mindre tid för mej (fair enough, men ändå)
    - Jag kommer få mindre pengar.
    - Han kommer inte älska mej lika mycket

Jag har hela tiden varit på det klara med henne att jag ska ha barn, och om inte han vill ha några barn så kommer jag att hitta en ny man. Det gillade hon förstås inte heller, men jag sa man kan inte både äta kakan och ha den kvar. Jag har förklarat att föräldrar inte slutar älska sina andra barn bara för att det kommer ett nytt. Men jag tror det bottnar i att han aldrig varit här för henne. Han har jobbat utomlands i 13 av hennes 15 år, innan vi flyttade hit till Irland. Han har aldrig varit delaktig i hennes uppfostran och när han väl kommer hem så han han en kvinna med sej.

Men som sagt, vi kommer väldigt bra överens för det mesta och jag ställer alltid upp och skjutsar och hämtar och passar (fast hon börjar bli för gammal för det nu)

Sorry det blev lite långt, men jag vill att han ska berätta för att hon ska känna att han bryr sej om henne. Men att sitta ner båda två kanske är en bra idé?

• vindvissla

Ok tack alla, det får nog bli så att vi berättar tillsammans.

Och det skulle inte förvåna mej om hon redan vet, som sagt de är ju inte korkade bara för att de inte fyllt 18 än, dessutom har hon varit och rotat i mitt nattygsbord, där jag har både plusstickan och graviditetsinformation. Så nä, hon vet nog redan.

• vindvissla

Tack! Jo det kanske är en bra idé att jag berättar medan jag har honom fastbunden i soffan så han inte kan smita hehe.

På måndag ska jag på första ultraljudet, antar att det kommer bli lite mer realistiskt efter det, och kanske enklare att berätta om jag har en bild att visa?

Det värsta är att jag hade ett litet argument med henne i veckan, vi fick telefonräkningen.... Men vi löser nog berättandet på något sätt. Jag tror hon kan känna lite också att hon är utanför. Hennes mamma har ett barn (4åring) med en ny man och nu så kommer jag ha ett barn med hennes pappa. Alla är "kärnfamiljer" utom hon, som har två halva familjer. Eller jag vet inte hur hon tänker, vi är väldigt olika hon och jag.

Svar på tråden Vem ska berätta att jag är gravid?