• hammarby

Det har brunnit i vårt kök!! Tips och råd..

Det har brunnit i vår kök!!!!

En platta var på (av någon konstig anledning, jag använde inte spisen på morgonen alls så jag eller sonen måste ha kommit åt nåt). Man såg att det hade brunnit upp på fläkten och på bänkskivan och även lite saker som låg närmast på bänkskivan hade fattat eld.
    Av någon anledning så hade branden släckts av sig själv..en inbyggd anordning i keramikhällen som säkert gjorde att plattan stängdes av efter en stund (tror vi).
    Vi fick ju självklart en ordentlig chock när vi kom hem..

Nu behöver vi tips och råd från er som varit med om samma sak!

Vi kämpar som sjutton med att få bort all sot (som finns i heeeela lägenheten) och allt luktar givetvis brandrök. Ni kan ju bara tänka er!!

Vi använder vatten och diskmedel för att bort all sot på väggarna..det funkar ok. Men det måste nog målas om (åtminstone två av väggarna) Och ALLT måste tvättas så vi har tvättstugan hela dagen imorgon. Allt i köket måste diskas igenom. Sambon stannar hemma från jobbet så vi kan hjälpas åt med allt.

Försvinner brandröken ur kläderna när de tvättas?
    Hur länge luktar det brandrök i lägenheten? Hur länge luktar möblerna?
    Använde ni någon speciell spray eller något speciellt rengöringsmedel som funkade bra?

Andra tips och råd?

Vi har ingen brandvarnare ( fy faaaan vad dumt!!!Generad) så vi vet inte vad försökringsbolaget säger om vi ringer dom.
    Vi kommer behöva köpa ny keramikhäll, ev. ny fläkt, byta ut bänkskivan, och måla om två väggar..eventuellt taket också.

Hjäääääääälp!!!!!!!

P.S Spontant så ville jag inte ens sova hemma i natt..vi har ju en son på 9,5 månad och jag är gravid också. Man blir ju nojjig som sjutton! Men själva brandlukten är väl inte farlig att vistas i?? Det är väl bara om man andas in själva röken när det brinner?
    Vi sover hemma i natt hur som helst..det får gå. Men vi kan ju inte sova med fönstren öppna heller...det blir ju för kallt.
    Lukten är verkligen jättejobbig!
    Faaan också!!

(¯`°?.¸ ღ ♥ Eddie 060913 och gravid igen i vecka 23. BF 30/10 ♥ ღ ¸.?°´¯)
  • Svar på tråden Det har brunnit i vårt kök!! Tips och råd..
  • lia76

jag har en granne som det brann hos.
    Lägenheten fick saneras i 6 veckor ungefär.
    Under den tiden fick de bo på ett annat håll...

Såg oxå ett program på TV. Dokumentär om brandmän i stockholm.
    Då fick man veta att hos en familj hade en ljusstake brynnit.
    Ingen stor brand alls...
    Men de fick sanera i ca 6-8 veckor innan de kunde bo där igen.

Kram Lia, stolt mamma den 23/9-2006 till en liten Stella
  • hammarby

Hur gjorde dom då, när dom sanerade? Vet du det?

För vi ringde jouren hos en saneringsfirma och de sa att vi skulle försöka tvätta bort sotet i köket själva först..och att brandröken kunde sitta i länge.

Men hur länge är länge, liksom??

Ska man verkligen våga sova här i natt? Sonen sover i sin resesäng i varndagsrummet men det luktar ju verkligen överallt.

Suck...

• epe

Vi har också haft en brand i vårt kök.

Det första du gör är att ringa ditt försäkringsbolag!!!

Berätta precis vad som hänt (du behöver inte nämna brandvarnaren, vår funkade inte heller), skriv ner hur många timnmar ni har jobbat med "branden" städning o dyl (för det får ni betalt för), var det något som brann upp / blev förstört, hur många maskiner tvätt har ni tvättat (får ni också betalt för) osv..

Försäkringsbolaget kommer ut till er o tittar. Om ni redan har städat undan en del, tog ni foton innan??

Lukten kommerr att sitta i några veckor. Försäkringsbolaget kommer förmodligen att anlita en saneringsfirma som kan sanera på plats (utan att ni behöver flytta ut alla möbler), om det är en liten brand. De kan också avgöra om lukten kan vädras ut..

Vill du se bilder från vår brand gå in på min blogg www.elin-elin.blogspot.com/ klicka på senaste bildspelet och blättra fram till mappen som heter "BRANDEN" från april förra året.

Lycka till!

• epe

Jag kan berätta att vi hade en ganska stor brand i vårt kök och vi fick bo på annat håll i 2,5 mån innan vi kunde flytta hem igen. ALLA våra saker packades ner av saneringsfirma och de sanerade varje lite pryl (helt otroligt!)..

Vilken tur ni hade att branden självslocknade! Som jag skrev innan funkade inte våra brandvarnare av olika anledningar och jag vaknade kl 05 på morgonen för jag skulle vända på mig i sängen och ge lilltjejen nappen. Då såg jag att hela övervåningen var full av brandrök.

Detta var i mars förra året och det hade precis börjat blivit ljust ute. Annars hade jag inte sett röken, för jag kände ingen lukt! Köket ligger precis under vårt sovrum! När brandmännen kom rev de upp golvet i sovrummet och hallen på övervåningen och då brannd det där!

Iaf.. jag flög upp ur sängen, skrek att det brann. Min karl vaknade inte först utan jag fick skrika en gång till (han sover som en stock!). Lilltjejen (2 år) tog jag direkt i famnen, skrek till min karl att han skulle ta stora tjejen (3 år) i sitt rum och sprang nedför trappen. Möttes av tjock rök, såg knappt något, men ser att hela taket i köket brinner.

Tar bilnycklarna (som hänger på kroken vid dörren tack o lov), sätter barnen i bilen. Jag i bara trosor och 10 minus ute, min karl i bara kallingar, barnen har pyjamaser (tröja o byxa), att det är kallt känner vi inte..

Springer in hämtar en jacka (som stinker rök) och ska ringa 112. Hittar inte telefonen, den ligger inte där den ska i hallen. Springer in i vardagsrummet och hittar den trots röken på vardagsrumsbordet. Springer ut o ringer 112.

Min karl har under tiden hämtat brandsläckaren (som låg högst upp i en garderob ouppackad!) och börjat försöka släcka elden. Han får springa ut och ta luft flera ggr, jag är skiträdd, säger åt honom att nu får han inte gå in någe mera.

Jag trodde nämligen att det brann i källaren också (vi eldade i pannan därnere) och källaren ligger precis under köksgolvet, så jag trodde golvet skulle rasa..

Jag ringer 112 och tjejen i luren säger att min karl absolut inte får gå in i huset igen. Sen kommer brandkåren och släcker elden...

Kram på er!

• hammarby

epe...

Usch vad hemskt det måste ha varit för er..man får ju rysningar!!!

Vi tittade på dina bilder och både jag och sambon gapade. Vi har kommit VÄÄÄÄÄLDIGT lindrigt undan om man jämför med er. Och först och främst, viktigast är ju att ingen blev skadad.
    De skulle komma ut från saneringsfirman mitt på dan idag (vi ringde försäkringsbolaget först) och titta hur det ser ut..och hon skulle ta med sig en dunk med kem för att det kanske räcker med att vi gör rent själva.
    Men värst är ju lukten egentligen. Hon kanske har några tips på hur man blir av med den fortast möjligt.

Vi hann inte ta några bilder innan vi började skrubba, men å andra sidan så har vi mycket kvar..och det syns ju var vi har skrubbat någonstans.

Tusen tack för att du svarade, det är verkligen en kris man går igenom..helt klart!

Kram..

• epe

Jag hade tur som vaknade bara så där ändå, eftersom vi hade legat så länge i röken och vi kände inte av lukten!

Idag har vi 5 st fungerande brandvarnare och flera stycken brandsläckare!!

Kram Elin

• epe

hammarby!

Hur gick det igår? Luktar det fortfarande?

Svar på tråden Det har brunnit i vårt kök!! Tips och råd..