Det har brunnit i vårt kök!! Tips och råd..
Det har brunnit i vår kök!!!!
En platta var på (av någon konstig anledning, jag använde inte spisen på morgonen alls så jag eller sonen måste ha kommit åt nåt). Man såg att det hade brunnit upp på fläkten och på bänkskivan och även lite saker som låg närmast på bänkskivan hade fattat eld.
Av någon anledning så hade branden släckts av sig själv..en inbyggd anordning i keramikhällen som säkert gjorde att plattan stängdes av efter en stund (tror vi).
Vi fick ju självklart en ordentlig chock när vi kom hem..
Nu behöver vi tips och råd från er som varit med om samma sak!
Vi kämpar som sjutton med att få bort all sot (som finns i heeeela lägenheten) och allt luktar givetvis brandrök. Ni kan ju bara tänka er!!
Vi använder vatten och diskmedel för att bort all sot på väggarna..det funkar ok. Men det måste nog målas om (åtminstone två av väggarna) Och ALLT måste tvättas så vi har tvättstugan hela dagen imorgon. Allt i köket måste diskas igenom. Sambon stannar hemma från jobbet så vi kan hjälpas åt med allt.
Försvinner brandröken ur kläderna när de tvättas?
Hur länge luktar det brandrök i lägenheten? Hur länge luktar möblerna?
Använde ni någon speciell spray eller något speciellt rengöringsmedel som funkade bra?
Andra tips och råd?
Vi har ingen brandvarnare ( fy faaaan vad dumt!!!) så vi vet inte vad försökringsbolaget säger om vi ringer dom.
Vi kommer behöva köpa ny keramikhäll, ev. ny fläkt, byta ut bänkskivan, och måla om två väggar..eventuellt taket också.
Hjäääääääälp!!!!!!!
P.S Spontant så ville jag inte ens sova hemma i natt..vi har ju en son på 9,5 månad och jag är gravid också. Man blir ju nojjig som sjutton! Men själva brandlukten är väl inte farlig att vistas i?? Det är väl bara om man andas in själva röken när det brinner?
Vi sover hemma i natt hur som helst..det får gå. Men vi kan ju inte sova med fönstren öppna heller...det blir ju för kallt.
Lukten är verkligen jättejobbig!
Faaan också!!