Pastasallad med smak?
Tycker alltid att pastasalladen blir så torr och tråkig. Finns det nån som har tips på hur man kan få den lite godare, kanske nån god sås eller nått?
Tycker alltid att pastasalladen blir så torr och tråkig. Finns det nån som har tips på hur man kan få den lite godare, kanske nån god sås eller nått?
tycker du om pesto kan du ju blanda pastan med.
själv har jag i olivolja med olika örter, bitlökspulver, slat peppar ev aromat eller salladskrdydda, blandar det i så det blir en grötig röra och sen över pastan...
alt, istället för olja kan man ju ha creme fraiche
Gör en vanlig vinägrett (tre delar oja en del vinäger eller citron), krydda med salt, peppar, örtkryddor.
ta någon matsked smaksatt creme fraiche och rör ner i salladen.
Rosta kikärtor och ha i! Ger både sting och skön konsistens.
Blötlägg torkade kikärtor över natt eller öppna en burk.
Låt vätskan rinna av och skölj under kranen.
Bred ut dem i långpanna. Ringla över olja, chili på flaska (typ piripiri, tabasco, etc) och flingsalt tills det smakar lagom starkt och salt när du rört om.
Rosta högst upp i ugnen på typ 250-300 grader tills de blivit bruna och fina (rör om då och då).
De kikärtor som inte går åt i salladen är supergoda som snacks.
Eller gör en stark vinägrett med fransk senap i. Extra gott om man har i lite skivad ölkorv och ruccola i salladen.
Man får inte vara snål med dressingen när man gör pastasallad, det är ofta då det blir torrt och klibbigt.
rör ner 2 burk creme bonjour..jag brukar ha i kyckling,bacon,körsbärs,tomater,fetaost mm..super gott
Jag brukar blanda i några skedar med Creme Fraiche - Paprika & Chili, det blir supersmarrigt!!
Gräddfil,lite vitlök och ketchup.Krydda med chilipeppar och en nypa salt.
Hemgjord rhode island.
Gillar man grekiskt/ Fetaost osv.....
Pasta
gurka
tomater
rödlök
oliver
Fetaost (i tärningar/bitar)
Sen brukar jag göra en sådan påse man kan köpa (Blåband el Knorr el likn.);
Grekisk dressing = en påse m. pulver, bara att blanda med 3 msk vatten och 3 msk olja. Superenkelt !!!
Dessa dressingspåsar finns i många olika smaker. Finns även de man blandar med gräddfil el creme fraichè.
LYCKA TILL !!!
åsså... Tzatzikin förståss!!!
Passar till ALLT, för den riktige vitlöksälskaren
En bit salami kan man köpa i charken och tärna, det är gott!
Det finns en god salladsdresseing med vitlök från Korr, heter Sallads mix med vitlök, den är vår stora favort nu mera! Blandas med grädfil tillskilnad mot de andra som bara blandas med vatten och olja.
Feta ost och oliver mums.
Olika sortest sallads blad, ser lite festilager ut än bara isbergssallad.
Jag kan tydligen inte stava idag
Pastasallad
5dl Makaroner (mät dem okokta)
6 dl Salladsgrönsaker (tinade)
150 g Ost ( i kuber)
400 g Skinka
40 st Vindruvor
3 st Gröna Äpplen
3 st Kokta ägg (garnering)
1 pk bacon (steks)
Dressing:
3 msk Majonnäs
3 tsk Senap
3 msk Olja
2 msk Vinäger
Dessa blandas och hälls över salladen och rör om.
(Jag brukar ta i överkant av det mesta till dressing så det blir guckigt och kladdigt)
Jag brukar göra sallad med rökt lax och pasta.
Krämig dressing får man av 5% creme fraiche, riven pepparrot, salt och peppar.
Jättegott !
Åhh tack för alla tips. Nu ska jag variera mina sallader lite mer.
Fia Lundbom skrev 2007-07-04 21:29:10 följande:
Sorry Oxytocin
Det var så himla länge sen jag var gravid (18 år sen) och då fanns inga förmaningar, att man inte fick äta lax..
Men min unge blev bra ändå