• SVejsan

Signatur/namnteckning

Tycker att det är tämligen självklart att namnteckningen på slipen skall vara så lik underskriften på baksidan av Kontokortet som möjligt.

se sid 60 i dokumentet:
    www.regeringen.se/content/1/c6/05/50/53/076ffdc6.pdf

Det är ju din ekonomis säkerhet man talar om... Jag skulle uppskatta om någon satte stopp för en tjuvs kontokortsbedrägeri för han inte kan göra de kännetäcknande "knyckarna" som man har på sin signatur...

Fortfarande skall signaturen på kontokortet vara lika med din underskrivna "slip" - det är ju i istället för en "pin-kod"

Men visar man idkortet också så är väl bilden avgörande att den visar vem man är? Men man bör ju fortfarande sträva för att behålla handstilen... En signatur kan ju jämställas med en pinkod vid många tillfällen. Dock så finns det ju en ganska stor acceptans för "variationer" . Men namnteckningen bör ju vara med för att ytterligare kunna bevisa att du är du...

Så jag hoppas att fler kontrollerar nogrannare så slipper man strul pga förfalskningar...

• SVejsan

M C Catta, men som kassabiträde så kollar ni väl om signaturen på baksidan av ett kreditkort är liknande den som det skrivs på "slipen" med? Eftersom denna kontroll skall motsvara en ev PIN-kod i giltighet?

Enligt Visa och Mastercard så skall ID-kortet egentligen inte behövas då man enligt deras regler skall göra en sådan kontroll (står tex i länken jag tidigare bifogade)...

• SVejsan

Men visa och mastercard säger ju att man inte skall beöva någon legitimation utan att det gäller med att kontrollera namnteckningen på betalkortet och namnteckningen på slipen...

SEN kan man ju fråga sig VARFÖR finns namnteckningen på Idkort/pass och Betalkort?
    Utomlands behöver man ju ofta inte ens visa leg eller pass....Samma gäller restaurang besök i sverige...

JAg vidhåller att namnteckningen skall likna den man tidigare angett på id och betalkort...

Svar på tråden Signatur/namnteckning