• Hackades

Hur ska jag få honom att rapa??????

Sonen är 7 veckor och extremt svårrapad. Jag har ibland suttit i 45 min för att rapa honom. Jag prövar att lägga honom på mage, då skriker han och sväljer mer luft, jag går med honom på axeln, vilket fungerar bäst men ändå inte bra. Jag har också prövat att ha honom "hängade" i mina händer samt lutat honom lite fram och tillbaka men det GÅR inte. Man skulle kunna tro att han inte behöver rapas men det GÖR han verkligen. Jag hör och känner luften i ryggen på honom men det går liksom inte få ut den. På nätterna ger jag upp, kan ju inte sitta i en timma för att få honom att rapa men då slutar det ofta med att han får jätteont i magen och istället skriker tills det kommer andra vägen. Han har jättemycket gaser, trots Minifom. Han kräks nästan aldrig heller varför jag funderar på om han har lite svårt med själva reflexen. Tror han kräkts omkring fem gånger sedan han föddes.

Har jag missat något superbra knep som finns eller har jag prövat dem alla? Tacksam för tips när man har en extremt svårrapad liten herre!

• Svar på tråden Hur ska jag få honom att rapa??????
  • MeNoLike

en av mina pojkar var väldigt svårrapad i början.. jag försökte rapa honom efter att han ätit klart.. funkade inte dte så strök jag honom lätt på magen ett tag.. ligganmdes på rygg.. och plockade sedan upp hnom efter någon minut igen och klappade honom i ryggen/stjärten.. då funka det.

Mamma till tvillingarna Maximilian & Timothy 070325
  • Silverkatten06

Har tyvärr inget tips på hur du ska få honom att rapa, men däremot ett tips som hjälper mot magknipen han får av gaserna i magen - Kolikmassage.

Kolla in denna länk: www.tryggabarn.nu/barn/Page10589.html och om du vill ha en mer handfast demonstration kan du be din BVC-tant visa dig.

• 1978nettan

jag har hört att om man rapar dom i 5 min o dom inte rapar så behöver man inte ge dom mer tid. då e det inte lönt.

• underbara Ester

vår dotter var svår att rapa med, bästa sättet var att först ha henne lite mot axeln och klappa på rumpan så det kom en bit på vägen - sen hålla henne så att hon liksom satt upp i en mjuk böj (hoppas du förstår vad jag menar). då kom rapen ganska fort.

Lycka till

(¯`°?.¸ ღ Underbara Ester ღ ¸.?°´¯)
  • Joje

Min son var också jättesvårrapad i början! Han har kolik så det är viktigt att han rapar efter varje måltid! Vi försöker masserar magen flera gånger om dagen för att hålla magen igång så gaserna inte fastnar, vi ger Semper Magdroppar (har gett Minifom förut), och låter honom vara upprätt så mycket som möjligt eftersom bebisar rapar mycket lättare då - kan ju slinka ut en rap då och då! Han kräks inte heller så mycket - kanske 7 gånger sedan han föddes, han är 2,5 månader nu!

Ett tips är att när du matat honom så lägger du honom på rygg i händerna och sedan för du honom långsamt upp mot axeln (går lättast om du böjer sig framåt med sonen tätt intill, så att han nästan har huvudet neråt, och sedan reser du dig LÅNGSAMT upp). På det sättet ska luften pressas upp ur magen. Hoppas du förstår vad jag menar! Fungerar jättebra på vår son!

Lycka till!

• Hackades

Tack för alla tips!!

Puff: Det du beskriver lyckades bra på första barnet. Den här lille killen är riktigt besvärlig.. men jag kanske går upp lite för fort från liggande till sittande. Ska pröva som du beskriver att göra det vääääldigt långsamt. Tack så mycket!

• kifr

Har aldrig förstått det där med att rapa .. mina barn har aldrig visat några tecken på att behöva, de rapar och pruttar när det behagar dem

Hur vet ni att behovet finns? Är inte det där något som barnen reglerar själva eller?

• virrpinne

min son var lika, efter en stund la ja jag ner han på mina pen på hans rygg, sen lyfte jag upp han igen några ggr. då kom det en jäkla rap

• alltomfiske

Min dotter var extremt svårrapad sina första två månader ungefär. BVC-skötaren visade oss hur man kan låta barnet hänga över axeln, alltså hänga riktigt, riktigt högt över axeln! Så att magen är precis mitt över axeln och då hänger huvudet en bra bit ner på ryggen nästan.

Jag tyckte nästan att det var lite läskigt att hon skulle hänga så mycket, så jag fixade det inte så bra(även om vi förstås allid satt ner i sängen när vi gjorde det). Men maken fick henne alltid att rapa på det sättet! Hon mådde mycket bättre när han fick ur henne den där extraluften. Du kan alltid testa!

• Carro

alla barn behöver inte rapa, en del fiser istället efter en stund

• LillaMiss Piggy

Jag är uppväxt med att man har bebisen mot axeln och så klappar/stryker barnet över ryggen. Neifrån och upp  upprepade gånger.Det brukar hjälpa

• skotertjej

Vi har masserat och rapat igen och när de blev över 4 mån kan man ju ta lite vatten på en tesked och ge och sen rapa igen för då funkar det alltid. Funkade inte att amma lite till då det då blev samma visa igen för de svalt för mycket luft.
    Har åxå kolikbarn så det behövdes verkligen rapas titt som tätt.
    Ofta vaknade de efter ca 30 min och behövde då rapa igen för att kunna somna om, men nu ger jag alltid sonen (5 mån) två teskedar vatten och sen rapar han så bra å sen kan han sova igen. Nu är han nästan helt bra från kolik men han blir skrikig igen om vi slarvar med rapningarna och han får ligga still för länge.

• skotertjej

jag igen...
    Första pojken kräktes heller aldrig och han hade en hemsk kolik och hade ännu svårare än "lillebror" att rapa.
    Lillebror däremot kräks efter varje måltid flera gånger, men behöver åxå rapas väl för att han inte ska få kvar några luftbubblor i magen till nästa måltid för då kräks han värre.
    Lustigt det där.

• evita

vi klappar Elliot i ryggen, ganska "hårt", nerifrån och upp flera gånger... alltså inte så att det gör ont men ändå är klappar och inte smek...

• Hackades

Tack för alla råd. Vi har prövat allt tror jag.. Ibland fungerar en sak, ibland en annan, och ibland ingenting..

kifr skrev 2007-07-06 10:45:56 följande:
    Har aldrig förstått det där med att rapa .. mina barn har aldrig visat några tecken på att behöva, de rapar och pruttar när det behagar dem Hur vet ni att behovet finns? Är inte det där något som barnen reglerar själva eller?
    Det är jättebra att dina barn reglerar det själva, vad skönt att de sluppit ont i magen! Jag vet att behovet finns eftersom ifall han somnar utan att ha rapat så vaknar han efter en kort stund och är ledsen och orolig, tills dess att det kommer en rap eller prutt. Han har kolik och det verkar som att ju längre luften får stanna, ju svårare blir den att få ut och ju ondare får han. Jag kan ofta känna luften i ryggen på honom, den liksom ligger där och trycker men går inte att få ut. Det finns ett klart och tydligt samband mellan om han rapar eller inte och hur han sedan sover på natten. Ingen rap - dålig sömn och mycket skrik. Rap - bra sömn.
  • Cazi

har inte läst igenom tråden, så det kanske blir upprepning. fick lära mig av en barnmorska att man kan "dra" lite i benen när man har lagt upp bebisen mot axeln, så att kroppen dras ut. annars kan man bilda en 8 med fingrarna på bebisens rygg när den är mot axeln. vet inte om det hjälper mer än något annat att få upp raparna, men det är väl värt att testa. själv "drar" vi lite i benen och klappar på ryggen så kommer det upp om det behövs...

Svar på tråden Hur ska jag få honom att rapa??????