Inlägg från: Hackades |Visa alla inlägg
  • Hackades

Hur ska jag få honom att rapa??????

Sonen är 7 veckor och extremt svårrapad. Jag har ibland suttit i 45 min för att rapa honom. Jag prövar att lägga honom på mage, då skriker han och sväljer mer luft, jag går med honom på axeln, vilket fungerar bäst men ändå inte bra. Jag har också prövat att ha honom "hängade" i mina händer samt lutat honom lite fram och tillbaka men det GÅR inte. Man skulle kunna tro att han inte behöver rapas men det GÖR han verkligen. Jag hör och känner luften i ryggen på honom men det går liksom inte få ut den. På nätterna ger jag upp, kan ju inte sitta i en timma för att få honom att rapa men då slutar det ofta med att han får jätteont i magen och istället skriker tills det kommer andra vägen. Han har jättemycket gaser, trots Minifom. Han kräks nästan aldrig heller varför jag funderar på om han har lite svårt med själva reflexen. Tror han kräkts omkring fem gånger sedan han föddes.

Har jag missat något superbra knep som finns eller har jag prövat dem alla? Tacksam för tips när man har en extremt svårrapad liten herre!

• Svar på tråden Hur ska jag få honom att rapa??????
  • Hackades

Tack för alla tips!!

Puff: Det du beskriver lyckades bra på första barnet. Den här lille killen är riktigt besvärlig.. men jag kanske går upp lite för fort från liggande till sittande. Ska pröva som du beskriver att göra det vääääldigt långsamt. Tack så mycket!

• Hackades

Tack för alla råd. Vi har prövat allt tror jag.. Ibland fungerar en sak, ibland en annan, och ibland ingenting..

kifr skrev 2007-07-06 10:45:56 följande:
    Har aldrig förstått det där med att rapa .. mina barn har aldrig visat några tecken på att behöva, de rapar och pruttar när det behagar dem Hur vet ni att behovet finns? Är inte det där något som barnen reglerar själva eller?
    Det är jättebra att dina barn reglerar det själva, vad skönt att de sluppit ont i magen! Jag vet att behovet finns eftersom ifall han somnar utan att ha rapat så vaknar han efter en kort stund och är ledsen och orolig, tills dess att det kommer en rap eller prutt. Han har kolik och det verkar som att ju längre luften får stanna, ju svårare blir den att få ut och ju ondare får han. Jag kan ofta känna luften i ryggen på honom, den liksom ligger där och trycker men går inte att få ut. Det finns ett klart och tydligt samband mellan om han rapar eller inte och hur han sedan sover på natten. Ingen rap - dålig sömn och mycket skrik. Rap - bra sömn.
Svar på tråden Hur ska jag få honom att rapa??????