pneumokocker
tänkt jag skall vaccinera dottern.
ni som gjort det, var gjorde ni det?
vad fick ni betala?
tänkt jag skall vaccinera dottern.
ni som gjort det, var gjorde ni det?
vad fick ni betala?
Jag tyckte det var/är en självklarhet att vaccinera mot det. Jag skulle gladeligen betlaa fullt pris om jag var tvungen.
Jag betalade bara 95 kr/spruta eftersom min Isak är född 10 veckor för tidigt.
Jag fick vaccinet på BVC.
Vi har betalat 1322 kr för 2 doser.
Vi gjorde det på BUM
Har en unge som är lite känslig, fick gratis på BVC
ca 800 per dos. I göteborg (min dotter ska ha 3 doser så det blir 2400)
Vi har beställt vaccinet, ska bara boka tid på vårdcentralen. Sonen ska ha 2 sprutor och vi betalar med ett stort leende på läpparna 1800:- Vi har valt att vaccinera för att han (16 mån) har astma, och har varit mycket sjuk med streptckoccor och lunginflamation.....
var i göteborg gjorde du?
jag har sätt att dom har i kungälv.
kungsportsläkarna, avenyn (vid burker king) de har drop in för vaccinationer.
googla det så hittar du deras hemsida!
hur unga kan dom vara?
har den mkt biverkningar?
Jag skulle vilja vaccinera... men här i Finland kostar det 86 euro per spruta o det behövs 4 sprutor = ganska så dyrt!!
Jag gav dottern det vaccinet i går, hon SKULLE ha fått det tillsammans med den andra vaccineringen vid 3 månader (nu är hon nästan 4 månader) men jag hörde talas om det vaccinet för sent, kvällen innan, och hann inte få ut vaccinet på apoteket innan dess.
Det går tydligen inte att blanda vaccinen i samma spruta så hon hade fått ta två sprutor ändå (alltså en spruta med vanliga 3-månaders-vaccinen och en spruta med pneumokockerna) men det hade varit skönt att ta det på en gång ändå.
När hon nu inte kunde ta det på samma gång var det tvunget att gå en månad mellan vanliga vaccineringen och pneumokocker-vaccineringen.
Kan vara bra att veta att man måste vänta minst en månad emellan om man inte gör det samtidigt.
Hon ska få tre sprutor totalt, de kostar 500-600:- /styck här i Falun. BVC-sköterskan pratade med barnläkaren som skrev ett recept, sedan gick jag till apoteket och hämtade ut dosen som jag tog med till BVC, där de injicerade det.
Nästa dos ska ges vid 6-månaders-vaccinationen och de sa att tredje och sista dosen är lagom att ge vid 1-års-vaccinationen.
Min syster har en dotter som är en vecka yngre än min, och hon pratade med SIN BVC-sköterka (i Skara) om den där vaccinationen och DEN sköterskan sa att "om det vaccinet kommer in i vanliga programmet nästa år blir det nog inte förrens vid ettårsvaccinationen för så små barn kommer inte i kontakt med det där, när de inte går på dagis etc etc". Jag sade det till min BVC-sköterska och HON tyckte att det lät som strunt, "små barn kommer visst i kontakt med det och det är ju extra viktigt att skydda dem mot det när de är små" sa hon. Så det verkar vara väldigt olika vad de tycker på olika BVC.
Ang biverkningar har jag inte märkt något på dottern förutom att hon har varit ganska trött idag, precis som dagen efter 3-månadersvaccinationen. Men jag vet inte om det är inbillning från min sida heller.
Min syster har en dotter som är en vecka yngre än min, och hon pratade med SIN BVC-sköterka (i Skara) om den där vaccinationen och DEN sköterskan sa att "om det vaccinet kommer in i vanliga programmet nästa år blir det nog inte förrens vid ettårsvaccinationen för så små barn kommer inte i kontakt med det där, när de inte går på dagis etc etc". Jag sade det till min BVC-sköterska och HON tyckte att det lät som strunt, "små barn kommer visst i kontakt med det och det är ju extra viktigt att skydda dem mot det när de är små" sa hon. Så det verkar vara väldigt olika vad de tycker på olika BVC.
Detta stämmer ju inte. även om de inte går på dagis så träffar de ju sina syskon eller kompisar!!! MIn dotter hade lunginflammation när hon var SEX veckor!!!
shqiperi82 - PRECIS! när jag hörde att syrrans BVC-tant sagt så tyckte jag att det lät mycket konstigt och kollade av med min igen, och hon sa som sagt var att de VISST kommer i kontakt mmed det innan de är 1 år. Jag tycker att det är skumt hur olika de kan säga på olika BVC.
jag menar, min syster tänker inte ge vaccinationen nu till sin dotter, på "inrådan" av BVC-sköterskan. *grr*
Alltså jag vill klargöra att JAG inte tror att små bebisar "inte kommer i kontakt med det"! Jag är övertygad om att de gör det och har vaccinerat dottern därför.
Det var systerns BVC-sköterska som sa att de inte kommer i kontakt med det, och jag skrev ju bara och "beklagade mig" över att de säger så olika på olika BVC.