• Sunny83

Är det 3 dagars feber??

Min son har haft feber nu i ca 4 dagar.
    Det kom på natten och han hade 40 grader och mådde väldigt dåligt.
    Sen sjönk det lite och har legat på lite över 38 de senaste dagarna.
    Igår såg jag att han hade fått massor av röda fläckar på ryggen och lite på magen.

Idag har han ingen feber utan är pigg,men har fått ännu mer utslag.
    Speciellt på ryggen/skuldrorna och i nacken.
    Det är röda fläckar som nästan smäler ihop med varandra.

Rör det sig om 3 dagars feber tror ni?

• Svar på tråden Är det 3 dagars feber??
  • USK

Ja det hörs som om det var det.

• laosny

Vattenkoppor? Tycker du ska uppsöka läkare, för lång varig feber är inte bra! Inte fler än tre dagar!

• Sunny83

Han har ingen feber nu längre som sagt...men utslagen ser inte ut som vattenkoppor.
    Utan det är mer röda fläckar liksom.
    Det är inte precis över hela kroppen heller.
    Det är mest på skuldrorna...där har fläckarna typ smält samman och blivit mer som en stor ljusröd fläck.
    Men annars är det lite utspritt.

• laosny

Okej, ja jag har ingen aning kan du inte bara ringa ner till BVC & fråga?

• Sunny83

mm jo har gjort det men det, hon i telefonen tyckte att det lät som tre dagarsfeber och att vi skulle komma om han fortsatte att ha feber,men nu är han feberfri som sagt.

Men jag har ingen aning om hur utslagen ser ut som barn får av 3 dagarsfeber så man oroar sig ju för att det ska vara nåt annat.

• laosny

Okej, jag förstår. Kan du inte åka in & kolla även om han inte har feber, alltid bäst att vara på det säkra än det osäkra i sådanafall.??. Annars kan det inte vara att han inte tål någonting?

• Sunny83

jo får nog ringa och höra, man vill som sagt veta.
    Men pigg och glad är han ialla fall..det är bara dessa tråkiga utslag.

• Ulltuss

Enligt min bvc-sköterska så kommer prickarna när feberna lagt sig. Febern kommer först o sen prickarna alltså. Min dotter har både och, kanske är vattkoppor, men de har inte blivit blåsor, så "hoppas" på virusprickar...

• Pluggisen

Låter som min dotters sympom. Hennes utsag är platta dvs att de inte känns då man klappar på huden.

Har två storebröder till henne och de hade samma sjukdomsförlopp.

Utslagen försvinner på ett par dagar vad jag minns.

• Olivers pappa

Vår son insjuknade plötsligt i hög feber under Fredagen, det gick på några minuter i stort sett. Han blev helt utslagen och har bara legat och sovit i stort sett hela dagen idag. Kollade runt lite på nätet när vi misstänkte tredagarsfeber, och det verkar som att han har drabbats av det.

Han tuggar även på nappen väldigt ofta så vi misstänkte även ytterligare tänder, men jag har sett nu att en del barn haft liknande beteende när dom haft tredagarsfeber. Vet inte om det har med sjukdomen att göra eller om det är en ren slump.

Blev dock lite orolig nu under kvällen när sonen hade ganska hög puls och andades snabbare än vanligt, så jag ringde sjukvårdsrådgivningen för att dubbelkolla, man blir ju orolig, men dom sade nästan omgående att han förmodligen hade drabbats av tredagarsfebern, dom tyckte iallafall att alla tecken visade på det.

* Plötslig hög feber
    * Allmänt klen och kraftlös
    * Försämrad aptit (Fast han dricker iaf, tack och lov)
    * Ökad puls

Återstår väl att se om febern går ner i slutet av helgen, och om det kommer några utslag.

Svar på tråden Är det 3 dagars feber??