• eunyoung

recept på kycklingpaj med grillad kyckling

Jag ska göra kycklingpaj till middag idag men är less på den vanliga tråkiga som vi brukar göra.
    Vill ha tips på lite nya recept och varianter. Den ska som sagt innehålla grillad kyckling för jag har en sån hemma...

• Svar på tråden recept på kycklingpaj med grillad kyckling
  • Lenelin

En jättegod kycklingpaj:

150 gr färska champinjoner
    1 grön paprika
    1 röd paprika
    1 liten gul lök
    1 baket bacon
    1 grillad kyckling

Hacka och stek upp allt utom kycklingen, ha i den sist. Strö över lite vetemjöl (typ drygt en matsked) och ett paket kaffegrädde. Krydda med salt, peppar och paprikapulver. Låt sjuda ett tag. Gör ett vanligt pajskal och lägg över, pensla med ägg. In i ugnen 175 grader tills pajskalet har en gyllenbrun färg. Sååååååå gott!!! Det ska jag nog göra idag.

• eunyoung

nån mer som har något bra recept att dela med sig av?

• Rosana

Lenelin; låter jättegott! men menar du att du även täcker fyllningen med pajskal?? Alltså "inbakar"? Är lite såsig i huvudet idag.

• supersemlan

Har inget recept men rekommenderar att du kombinerar kycklingbitarna med broccoli, gul lök (stekt), röd paprika och ädelost (smulad) och häller en vanlig äggstanning över. Krydda med svartpeppar och kanske nån örtkrydda (dragon?). Kanske svamp också? Smaskens!

• eunyoung

Lenelin: låter jättegott. fast jag har varken champinjoner eller paprika hemma så den ska jag prova nästa gång jag ska göra paj

• Lenelin

Man lägger fyllningen i pajformen och lägger pajskalet över hela fyllningen. Inget pajskal under.

• Nalle Puh73

Kycklingpaj:

Pajdeg:
    3 dl vetemjöl
    125 gr margarin/smör
    2 msk vatten
    Blanda ihop och låt stå kallt en stund. Tryck ut pajdegen i formen, nagga och förgrädda i 200 grader längst ner i ugnen

Fyllning:
    1/2 purjolök
    1 liten röd paprika
    200 gr färska champinjoner el. 1 stor burk
    smör/olja
    1 grillad kyckling ( jag stekte ca 1/2 kg kycklingfile istället)
    2 1/2 dl matlagningsgrädde 15% (ta INTE den magrare)
    1 1/2 msk vatten + 1/2 dl vatten
    Salt, svartpeppar
    Riven ost

Strimla grönsakerna+ svampen. Fräs allt i lite smör. Finfördela kycklingen och blanda i, tillsätt grädde & mjölet (utrört i vattnet). Låt puttra ca 5 min. Krydda och salt efter smak. Slå i röran i pajskalet och strö riven ost över. Grädda mitt i ugnen i ca 15-20 min. (200grader)

♥William, kärleken i mitt liv♥. William 07/05-05
  • Milo83

Kycklingpaj med chilisås:

Vanlig paj deg... som jag brukar ta hälften graham i.

Fyllning:
    Grillad kyckling
    1 gul paprika
    1 röd paprika
    1 msk smör
    1 gul lök
    2 msk vetemjöl
    2½ dl matl. grädde
    1 dl chilisås (sån ketshup)
    225gr annanas
    2 tsk italjensk salladskrydda
    ½ tsk salt
    3 krm sv. peppar
    Riven ost

Hacka i lagom stora bitar och stek till paprikor och lök strö över mjölet, i med grädde + chilisås och annanasen, rör runt lite och sedan i med kycklingen. Koka ett par minuter, lägg i pajen (förgräddad) och strö över med riven ost.

Lovar, denna är super god!!!

• bitte67

Superenkel Kycklingpaj

Pajdeg:
    100 g smör el margarin
    3 dl vetemjöl
    ca 3 msk vatten

Fyllning:
    1 grillad kyckling eller 500 g kycklingfilé
    1 kelda färdiga såser, tomat och basilika
    1 creme fraiche franska örter
    1 påse färdigriven ost

Gör pajdegen i assistent (allra enklast). Mixa ihop smör och mjöl och häll i lite kallt vatten. Kör tills degen håller ihop till en "korv". Tryck ut degen i en pajform, nagga och grädda den i ca 15 min i 200 grader.

Bena ur kycklingen, skär i småbitar och blanda den med såserna och osten. Lägg fyllningen i det förgräddade pajskalet och gratinera i ugnen tills rätten fått fin färg. Servera med sallad. Används kycklingfilé så stek den med lite grillkrydda i en stekpanna först.

• mami too

Pajdeg:

Maizenas pajdegsmix (enkelt ska det vara , )

Fyllning:

1 grillad kyckling
    1 gul lök
    1 purjolök
    3dl vispgrädde
    2dl creme fraiche
    Curry
    Maizena såsredning.

Blada pajdegen enligt kartongens hänvisning gör klart hela skalet i ugnen på hela den tiden som är angiven.
    Undertiden så steker du den tärnade löken och kryddar med ganska så mycket curry sen tillsätter man den rensade kycklingen i pannan häller i vispgrädden och creme fraiche (kryddar ev. med mer curry blandningen ska vara gul) i med purjon allra sist och låt så nån minut den ska vara ganska så tjock så man kan få tillsätta lite Maizena såsredning.
    När skalet är klart häller man i kycklingblandningen i skalet och servera den gärna med en grönsallad.

Denna kyckling paj är såå god men tyvar så blir det inga vackra tårtformar på tallriken då det lätt smälter ut på sidorna men vad gör det när gen är smaskens !!

Lycka till!!

//Emma.

• mami too

tusan också jag glömde ju att man ska strö knaperstekt bacon över pajen och lägga coctailtomater runtom på kanten.

Svar på tråden recept på kycklingpaj med grillad kyckling