• Flutterby

Godaste sockerkakan?

Vill baka en sockerkaka och gör det inte så ofta, så jag har inget favoritrecept, därför vill jag ha era bästa! Regnet står som spön i backen, så jag får klara mig med det jag har hemma, vill inte ut i rusket o handla!(Jag har bara två ägg hemma.)

• Svar på tråden Godaste sockerkakan?
  • 969803

För att sockerkakan ska bli sådär jättegod så använder jag riktigt smör (det ska det vara till allt bak tycker jag).
    Sedan så spelar det ingen roll om man gör bara en enkel eller en fin sockerkaka. Sedan brukar jag ha lite cocosflingor i smeten (cocos har jag också då jag bröar formen).
    Vaniljsocker som smaktillsats är godast.

• Flutterby

969803: Har inget smör hemma, bara margarin, inte kokos heller. Vaniljsocker ska jag ta!

• Bisquit

lite rivet limeskal i är supergott. Och får en helt annan smak än citron.

• 969803

Jag tycker att den är godast då den svalnat något.

Har du kakao hemma så kan du göra en tigerkaka,det är ju också jättegott. Ibland brukar jag också mosa en mogen banan i chokladsmeten.

• Flutterby

Ja, jag funderade på tigerkaka också, men i all de recepten var det tre ägg.

Bisquit: tack för tipset, men kan som skrivet inte ge mig ut o handla, så några "exotiska" ingredienser blir det inte!

• NovaFilippa

Här ska du få en smaskig o saftig sockerkaka! Godast kylskåpskall tycker jag!

2,5 dl vetemjöl
    3 dl  Socker
    2 tsk Vaniljsocker
    1 ½ tsk Bakpulver
    1 ½ dl Kokande Vatten
    3 Ägg ( 2 ägg kan nog funka med =)  )

Blanda samman de torra ingridienserna.
    Smält smöret samman med vattnet. Häll i och rör om.
    Sist av allt rör man sakta i äggen,

175 grader i ca 40 min.  Provstick en gaffel eller nål i...när det ej kladdar....KLART!!

Lovar att detta e ett kanonrecept!!

• ballerinamuffins

Jag brukar ha oboý pulver i min kaka, gott och häftig färg.
    sen efter så gör ja choklad smet och klener på över.

• Flutterby

NovaFilippa: Tack! Men du glömde skriva hur mycket smör/margarin det ska vara!

• 969803

Då jag gör tigerkaka så använder jag alltid bara 2 ägg. Jag gör en vanlig sockerkakssmet.

• NovaFilippa

Haha,  det glömde jag visst...Inte lätt att få med allt med en ettåring springande här !!   150 g smör ska det vara =)

• NovaFilippa

Ja, du måste prova mitt recept nästa gång. Eftersom man ej ska vispa ägg o socker blir det en annan konsistens på den, men mycket saftigare....Håller sig kanongod massor av dagar i kylen lr frysen. Absolut godast kylskåpskall då!!
    Har fått dela med mig massor av ggr på receptet

Svar på tråden Godaste sockerkakan?