• Cissi o Nattis

Jag vill bli kontaktperson, får man själv starta idiell förening?

Jag skulle vilja arbeta som kontaktperson, och hjälpa någon som har svårt.
    Jag behöver inte få betalt och jag hade tänkt att det nödvändigtvis inte behöver ske genom soc. Först måste jag bara få veta så att det är lagligt?

Jag tänkte att jag kanske kan hjälpa folk som känner sig ensamma och inte har någon att prata eller umgås med, kanske någon som nyligen blivit förälder eller behöver hjälp med att ta sig ur ett drogmissbruk.
    Får man jobba idiellt som kontaktperson?
    Jag tänkte att jag kan sätta upp lappar i affärer på barnavårdcentraler och hos socialtjänsten.
    Jag vill hjälpa någon till ett bättre liv, det kan väl inte finnas några hinder idet?
    Någon som har en aning?

• Svar på tråden Jag vill bli kontaktperson, får man själv starta idiell förening?
  • blonde redhead

Man får ju inte agera "psykolog" eller liknande. Man får inte göra något som omfattar medicinskt. Då är man en kvacksalvare och kan bli dömd för det.

Så frågan är hur du har tänkt att hjälpa någon ur sitt drogmissbruk tex?

Annars är det enklast att anmäla sig som kontaktperson hos soc och få uppdrag där igenom. Då täcks du av deras försäkringar osv om det händer något. Som kontaktperson får man bara vara en person som träffas och umgås, man ska inte hjälpa någon lösa sina problem utan bara vara en kompis om man inte har utbildning för något annat.

• Cissi o Nattis
    blonde redhead skrev 2007-07-05 10:46:26 följande:
    Man får ju inte agera "psykolog" eller liknande. Man får inte göra något som omfattar medicinskt. Då är man en kvacksalvare och kan bli dömd för det.Så frågan är hur du har tänkt att hjälpa någon ur sitt drogmissbruk tex?Annars är det enklast att anmäla sig som kontaktperson hos soc och få uppdrag där igenom. Då täcks du av deras försäkringar osv om det händer något. Som kontaktperson får man bara vara en person som träffas och umgås, man ska inte hjälpa någon lösa sina problem utan bara vara en kompis om man inte har utbildning för något annat.

Så då är det altså lagligt, jag har ju inte tänkt att agera psykolog eller läkare, eller utge mig för att vara något som jag inte är,

utan jag är en helt vanlig person som vill fungera som stöd för någon som har det svårt,

inget mer än det, alla behöver väl någon att prata med ibland, och jag vet att det finns ensamma människor som behöver det, så det var mer det som var tanken än att leka psykolog.

Jag har hört med soc, men dom har inget uppdrag åt mig, och själv känner jag att jag inte behöver få betalt, så tänkte om det var ok att sätta upp lappar på egen hand?

• Cissi o Nattis

ingen som vet någon bra sida där man kan läsa vad som gäller när man vill starta en idiell förening? Eller börja arbeta självständigt som kontaktperson?

• Sofia t

Har ingen anning men jag vet att när jag pratade om det med min syo så sa han att jag va tvungen att läsa socionom.

Men får du reda på att man kan göra det ändå säg till =)

• blonde redhead

Nej det borde absolut inte vara några problem då att vara ideel kontaktperson. Man behöver ingen utbildning för det (har själv varit det och känner många som är det och dom är bara vanliga människor utan speciell utbildning)

Om man normalt startar en förening så har man ju en styrelse (alltså krävs det några stycken medlemmar) så jag vet inte riktigt hur eller om du behöver starta upp något utan du kan nog bara vara en kontaktperson utan något i ryggen.

En enskiild firma behövs ju inte heller eftersom du inte ska ta betalt.

Jag jobbar som doula, och innan jag tog betalt (nu har jag en enskild firma eftersom jag ibland tar betalt) så gjorde jag bara uppdrag utan någon förening/företag i ryggen.

Hoppas du lyckas! Det är bra att det finns människor som du som vill hjälpa till!

• Cissi o Nattis
    Sofia t skrev 2007-07-05 11:30:21 följande:
    Har ingen anning men jag vet att när jag pratade om det med min syo så sa han att jag va tvungen att läsa socionom. Men får du reda på att man kan göra det ändå säg till =)

Tack!

Så då får man inte göra det?

Det är altså förbjudet att sätta upp lappar i affärer och erbjuda gratis stöd, man behöver ju inte kalla det kontaktperson utan stödperson skulle man ju kunna skriva.

Finns det verkligen någon lag mot det?

Vet någon hur man kollar om det finns det?

• Cissi o Nattis
    blonde redhead skrev 2007-07-05 11:40:15 följande:
    Nej det borde absolut inte vara några problem då att vara ideel kontaktperson. Man behöver ingen utbildning för det (har själv varit det och känner många som är det och dom är bara vanliga människor utan speciell utbildning)Om man normalt startar en förening så har man ju en styrelse (alltså krävs det några stycken medlemmar) så jag vet inte riktigt hur eller om du behöver starta upp något utan du kan nog bara vara en kontaktperson utan något i ryggen. En enskiild firma behövs ju inte heller eftersom du inte ska ta betalt.Jag jobbar som doula, och innan jag tog betalt (nu har jag en enskild firma eftersom jag ibland tar betalt) så gjorde jag bara uppdrag utan någon förening/företag i ryggen.Hoppas du lyckas! Det är bra att det finns människor som du som vill hjälpa till!

Tack! då borde det altså inte vara några problem :)

kanske inte behöver starta en förening, utan bara kalla mig kontaktperson och säja precis som det är att jag arbetar enskilt och utan någon speciell utbildning.

• blonde redhead

www.bolagsverket.se/dokument/pdf/infomtrl/15.pdf

Här står mer, men det står ju att det ska vara en styrelse och en styrelse måste innehålla en ordförande, en kassör, en sekreterare och minst två ledamöter tror jag.

Men ring och kolla upp det, jag vet inte om det finns andra regler också.

• Novus

Annars behöver man inte gå genom soc för att hjälpa människor om det "tvunget" inte måste vara folk med missbruk osv.
    Jag har vart kontaktperson och då genom kommunen inom handikappsomsorgen. Där behövs det verkligen för människor som vill komma ut och göra "vanliga" saker, men att det inte finns personal nog på boendena

• Cissi o Nattis
    Novus skrev 2007-07-05 12:04:18 följande:
    Annars behöver man inte gå genom soc för att hjälpa människor om det "tvunget" inte måste vara folk med missbruk osv.Jag har vart kontaktperson och då genom kommunen inom handikappsomsorgen. Där behövs det verkligen för människor som vill komma ut och göra "vanliga" saker, men att det inte finns personal nog på boendena
    Jag trodde att det var soc som det gick igenom också, (kontaktpersonerer inom handikappsomsorgen).
    Hur gör man för att bli det?
  • Glittrax

Gå in på din kommuns hemsida.. brukar stå där.. eller ring kommunens växel! lycka till!

• Lejanna

jag tycker du ska kontakta Kvinnojouren om det finns en sådan där du bor. De behöver alltid mer folk som kan stötta kvinnorna som söker sig dit!

• Novus

Det är inom omsorgen du kan höra av dig för att bli kontaktperson. Man får ca 1300 i månaden för varje person man är kontaktperson åt.
    Ring växeln så kan de koppla dig till rätt person!

• Amber1975

Kolla volontarbyran.org

De har en massa bra uppdrag som jag tror kan passa dig. Jag jobbar själv ideelt för dem och trivs jättebra.

• Atamon

Jättekonstigt att socialtjänsten inte hade något uppdrag.. det brukar vara svårt att kunna få tag i kontaktpersoner både åt äldre, handikappade, missbruk, ungdomar och barn! det är få som vill ta såna uppdrag eftersom det inte är så stor ersättning (oftast - beror på uppdraget)
    Som någon annan skrev, ring till kommunen för mer detaljer kring handikappomsorgen och uppdrag för dom.
    Volontärbyrån som nämndes är också ett förslag.
    Det finns en organisation för kontaktpersoner, som man kan vara försäkrad igenom. Men jag minns inte namnet på dom nu... Jag kan återkomma om det om du vill?
    Röda Korset brukar ha kontaktpersoner, bla för att gå och hälsa på ensamma, äldre och sjuka. Mycket uppskattat! Likaså Rädda Barnen har olika verksamhet, tex läxläsning för barn osv

Nalletjejen skrev 2007-07-05 11:00:01 följande:
    Jag har hört med soc, men dom har inget uppdrag åt mig, och själv känner jag att jag inte behöver få betalt, så tänkte om det var ok att sätta upp lappar på egen hand?
  • Nightswimmer

Dessutom kan du höra av dig till Röda Korset! De brukar också ha "besöksverksamhet".

• Supernovan

Du skulle kanske kunna höra av dig till ideella föreningar som finns. Tex. BRIS, Jourhavande medmänniska, eller några andra föreningar i kommunen som tex. Anonyma Alkoholister etc och erbjuda dig din hjälp. De behöver garanterat människor som kan tänkas ställa upp kostnadsfritt.

Du behöver inte starta en förening för att hjälpa människor. Man behöver ingen utbildning för att vara medmänniska, man behöver bara finnas där och lyssna. Men självklart så kan du starta en förening om du vill att din verksamhet en dag ska växa sig större och omfatta fler människor/medlemmar.

Vad underbart med människor som du! Världen behöver fler av dig!

• Supernovan
    Supernovan skrev 2007-07-05 16:54:27 följande:
    Du skulle kanske kunna höra av dig till ideella föreningar som finns. Tex. BRIS, Jourhavande medmänniska, eller några andra föreningar i kommunen som tex. Anonyma Alkoholister etc och erbjuda dig din hjälp.
    Och erbjuda DEM din hjälp. Skulle det givetvis stå.
  • Gisney

Jag vände mig till kommunen för att bli kontaktperson. Fick sedan fylla i ett formulär och sedan drog de lite ur diverse register som ett utdrag från brottsregistret, kronofogde + nåt mer.

Svar på tråden Jag vill bli kontaktperson, får man själv starta idiell förening?