• Ankissen

Hur stimulera barn som är intresserad av bokstäver tidigt?

Elliot är bara 1½ år, men väldigt intresserad av bokstäver och ljud. Han känner igen alla ljud och bokstäver i sitt namn tillexempel och när han får en bok i handen sätter han igång och ljudar. Jag var rätt tidig med att läsa själv (4 år) och har haft glädje av det, så jag vill gärna ge mitt barn gåvan med tidig läsning om det går. Självklart inte forcera, men eftersom han själv är intresserad undrar jag hur man går till väga? Några tips?

Mamma till världens sötaste Elliot
  • Svar på tråden Hur stimulera barn som är intresserad av bokstäver tidigt?
  • Söderböna

Vår plutta var också tidigt intresserad av bokstäver.

Det finns flera kul saker med bokstäver (och siffror). Vi har Ellen pussel med bokstäver och med siffror (och så självklart böckerna!), Ellen lotto med bokstäver, ABC sa lilla t - bok och memo. Pluttan gillade redan tidigt att titta efter bokstäver ute och när vi läste böcker. Hon har dock fortfarande lite svårt för att man alltid läser från vänster till höger... Häromdagen påtalade hon att BUSS börjar på S (det står BUSS i bussfilen).

Hon är tre år och snart 4 månader, och hon känner igen en del vanliga ord som hon ser ofta. Hit hör buss, bil, hennes namn, mamma och pappa. Är dock inte helt säker på om hon verkligen "läser". Hennes namn känner hon dock igen även i helt ovana sammanhang. I vintras var vi på en kyrkogård, då frågade hon helt plötsligt "varför då det står NN där?" när hon såg en gravsten(NN var hennes eget namn.) Gissa om vi blev förvånade!

• Milliemolly

Du kan köpa bokstavsklossar och bygga ord+ljud på lek..........
    Tänk på att lära ut ljuden istället för vad bokstaven heter.

Barn har olika perioder då de suger åt sig kunskap och kanske har han en sådan nu och då ska man givetvis passa på att stimulera........

• kroko

Min kille som fyller två i september har ett jättetrevligt pussel med alfabetet som han älskar över allt annat! Det är figurer från Bamse för varje bokstav: Bamse, Farmor, Skalman osv. Han har lärt sig hela alfabetet med hjälp av detta pussel, rabblar gärna bokstäverna (med delvis lite improviserat uttal) precis innan han somnar. Och så är han helt förälskad i Nallemaja, som han bär med sig överallt och alltid omnämner när han räknar upp familjemedlemmarna: "Mamma, pappa, Joel och Nanni"

• sicksack

Min son älskar "Fem myror är fler än fyra elefanter" som verkligen stimulerar bokstavsinlärning. Vi har även ett Fem myror spel där man lär sig bokstäver på ett lekfullt sätt.

• Frostizz

haha måste bara berätta hur min palt gör.. han är 13 månader o älskar max kaka..
    han bläddrar till första bilden där max tar en kaka o säger mmmmmm namnnamn.
    bläddrar till hunden blir arg på max, då morrar han ordentligt o säger auff.
    bläddrar till nästa bild där max blir ledssen, där säger han uhuhuhu.
    Sen kommer max mamma o säger dumma vovven. där hytter han m handen o säger fyyy.
    bläddrar till sista sidan där max får en ny kaka o säger mmmm namnnamn.
    slår ihop boken o slänger den över golvet o klappar händerna.
    Så har han gjort sen han var 10 månader. o ungefär samma prossedur gör han. Jag försöker m andra böcker m det går inte, han vill inte höra. Kommer m den o sätter sig i mitt knä när han vill jag ska läsa, el så läser han.

• Tess82

Jag var också tidig att läsa runt 3,5 år. Såg på myror och elefanter och läste max-böcker. Min lillebror var nog ännu tidigare, hans favorit bok var "abc sa lilla t". Läsa mycket böcker är nog bra och "leka" med bokstäver.

Linnea 070509
  • Vilmagbg

Vår son är visserligen 3 år men också väldigt intresserad av bokstäver och siffror. Vi läser "Ellens ABC" och "Ellens siffror" minst några ggr per dag.

Han har också flera pussel med siffror och bokstäver. Även plast bokstäver med magneter som han sätter på sin tavla.
    När vi är ute och går är han väldigt uppmärksam på var det finns för siffror och bokstäver på t ex skyltar och regnr på bilar.
    Jag tror att om intresset finns hos barnet så är det lätt att vidarutvecka. Siffror och bokstäver finns ju överallt.
    Sonens intresse vaknade för bara några månader sedan och han har nu lärt sig hur mkt som helst. 
  • Mamma till tre kottar

Jag har gjort ärtpåsar med bokstäver på som vi har lekt mycket med. Det passar sonen och yngsta dottern. Äldsta dottern har inte varit så intresserade av dem, men däremot bonaden med fickor med bokstäver på. Hon kunde komma hur många gånger som helst och fråga i bvilken fick pippi ska ligga och i vilken fick draken passar.
    Tvillingarna gillade en helt vanlig ABC-ritbok när de var upp till 2 år. Jag hade färglagt bokstäverna, men inget annat och så "läste" jag boken för dem.
    Några vänners barn älskade klossar med bokstäver på.

Viktigaste rådet är att bara använda bokstävernas ljud och inte deras namn.

passar på att tipsa om en diskussionsgrupp som JUST handlar om detta (och matte):
    groups.yahoo.com/group/barnlaserochskriver/

• Ankissen

Tack för att ni delar med er! Jag måste nog gå och botanisera lite bland det leksaksaffärerna har som rör detta ämne.

Mamma till världens sötaste Elliot
Svar på tråden Hur stimulera barn som är intresserad av bokstäver tidigt?