• stress

Bygga ett soldäck för källarfönsterna?

Vi har en lång södersida som vi knappt använder, nu funderar vi på att bygga soldäck över hela. Nu har vi en altan på norra sidan och en balkong på söndra som är 1/2 våning upp. Huset står alltså i sutteräng.
    Det skulle vara praktiskt att fortsätta soldäcket så att man kan gå rakt ut från altandörren och fortsätta in på våran befintliga altan i samma höjd.
    MEN, då är det så att man måste bygga för våra enda källarfönster. Iofs så har vi inget boutrymme där nere, men vad tycker ni?
    Hur brukar man göra?
    Andra som haft samma problem?
    Tacksam för alla era svar.

• Svar på tråden Bygga ett soldäck för källarfönsterna?
  • utlandsmamma

Beror lite på hur viktigt ljuset är från det fönstret kontra hur viktigt det är med en uteplats. Kom ihåg att ni måste kunna komma till fönstret för att kunna underhålla det i framtiden.

Svårt att avgöra utan en bild.

Anna

• heku

Vi har byggt ett soldäck framför ett källarfönster. Vi byggde liksom runt fönstret, för att kunna underhålla och komma åt fönstret...

• Fam AR CW

Vårt soldäck är byggt för 2 källarfönster. Ej av oss. Vi har ca 1 m att krypa under för att komma åt fönstren. Inte så kul. Vår äldsta dotter bor i rummet med dessa fönster och det fungerar. Inte så mycket ljus fr dessa dock men bra belysning

• Suri

Vi har också byggt soldäck men "hål" där fönsterna är.

• stress

Hur fungerar et med fukt och liknande? Blir risken för fukt större vid fönsterna och i källaren eller är det bara + att ej låta solen ligga på väggen när det är kallt inne? Någon som vet?

• stress

Suri: Hur menar du med hål? Har du bild att visa? Jag blir så nyfiken på olika lösningar!

• Suri

Det är på mina föräldrars hus. Har inga bilder. Soldäcket är stort och går längs hela väggen på baksidan. Men just där källarfönsterna är så har de lämnat ett utrymme. Just för underhåll och solljus. Nu på sommaren har mamma ställt ner urnor med blommor i hålen så de "syns" inte. Ska åka dit nu på fm. Kan undersöka lite närmare hur det ser ut åt dig. Det är ju ingenting jag funderat på tidigare. Ska fråga pappsen hur de tänkt.

Svar på tråden Bygga ett soldäck för källarfönsterna?