• errö

Gävle

hej

Ska antagligen flytta till Gävle nästa år. Kan någon tipsa om lugnt och barnvänligt område med bra dagis i närheten?

Har hört lite rykten om områden som påstås lite stökiga, vet ej om det är sant, så tar gärna emot tips.

tack och hej.

• Svar på tråden Gävle
  • Exina

Hej hej! Jag bor i södra bomhus i gävle, här är det lugnt och barnvänligt! Många dagis i närheten.

Det är väl så att alla stadsdelar har en liten del med stökighet och icke så barnvänliga områden.. Mitt tips är att försöka få ett boende inte så nära centrumkärnan av områdena, kanske till radhus... Åk hit å kika, åk runt och skapa dig en egen bild av gävle! =)

• Fidelis ad urnam

Jag bor i gävle och har så gjort de senaste 8 åren.
    Ska ni köpa eller hyra lägenhet eller är det hus som gäller?

Jag rekommenderar vissa delar av brynäs, stora delar av söder, city till viss del, hille, strömsbro och vissa delar av stigslund.

Aldrig öster, sätra, norr, bakre och nedre delarna av brynäs, andersberg. södra och vanliga bomhus...har säkert glömt både bra och dåliga ställen

Maila om du vill att jag ska skriva mer utförligt.

Varför ska ni flytta hit? *nyfiken*

Home is anywhere you are..... Reta er på den ni
  • Exina

Fidelis ad urnam skrev 2007-07-05 12:55:36 följande:

Jag bor i gävle och har så gjort de senaste 8 åren.Ska ni köpa eller hyra lägenhet eller är det hus som gäller?Jag rekommenderar vissa delar av brynäs, stora delar av söder, city till viss del, hille, strömsbro och vissa delar av stigslund.Aldrig öster, sätra, norr, bakre och nedre delarna av brynäs, andersberg. södra och vanliga bomhus...har säkert glömt både bra och dåliga ställenMaila om du vill att jag ska skriva mer utförligt.Varför ska ni flytta hit? *nyfiken*
    Vad är det för fel på södra bomhus? Har du egna erfarenheter av dehär stället eller? Har du bott/har erfarenheter av alla ställen du skrivit upp?
  • En Saga

Jag bor i den gamla Bomhus, fast här är det mest köpes,finns inga direkt radhus att hyra, men ska du köpa hus, så är Bomhus oavsett södra eller gamla lika fint! Mycket natur,nära skog,bra buss förbindelser,många dagis o dagmammor,närhet till hälsocentral osv, sen har vi ju nära till havet oxå o har man båt kan man ha den i sikvik, Åk runt o titta lite, finns måmga andra fina områden runt i Gävle oxå, Men vi bor i gamla Bomhus och det står ja för Välkommen till Gävle isf!

• Fidelis ad urnam
    Exina skrev 2007-07-05 12:58:58 följande:
    Fidelis ad urnam skrev 2007-07-05 12:55:36 följande:Vad är det för fel på södra bomhus? Har du egna erfarenheter av dehär stället eller? Har du bott/har erfarenheter av alla ställen du skrivit upp?
    Vi var på väg att flytta till Södra Bomhus, radhus, men blev varnade av kompisar till oss som bodde där och var på väg därifrån.
    Nu i efterhand har vi haft flertalet bekanta som bott i både bomhus och södra bomhus och de har sagt det samma, vi har även märkt av att allt inte riktigt står rätt till därute när vi besöker våra vänner.
    Riktigt synd faktiskt då det finns mycket fina hus till bra priser där.

Sätra har vi stundtals, tyvärr, bott i och aldrig mer säger jag bara. Killen har också jobbar på en av bensinstationerna där och när han jämför kundkretsen där med kundkretsen i Hille och på söder är den i Sätra bland det värsta han varit med om.

Norr bodde jag på när jag precis flyttat till Gävle och har kompisar som bor där nu under sin studietid, mindre roligt område.

Andersberg har vi haft många studerande bekanta som bott i och de har varit mindre än nöjda.

Olika delarna av brynäs har vi bott i kortade perioder med mindre bra upplevelser.

Vi har även bott på de ställen jag rekommenderar och kollar efter tomt i Hille/strömsbro eller stigslund i just nu.
  • Exina

Som jag skrev i mitt första inlääg så har ju alla stadsdelar sina bra och dåliga ställen. Sen är det ju upp till en själv vart man kan tänka sig att bo. SÄger inte att södra bomhus är prickfritt, men just här där vi bor är det väldigt lugnt, Det är övervägande bra barnfamiljer, det är nära till ett flertal dagis med mera...

du måste haft ev väldig otur som stött på problemområden i princip överallt här i gävle...

Är själv uppväxt i Fridhem, som ligger angränsande till andersberg och det var ett väldigt lugnt och barnvänligt område.

Men Ts, tror du kan skapa dig en rätt så bra uppfattning om du åker hit och kikar runt. Vad ska du göra här? Jobb? skola? Hur gammal är ditt/dina barn?

• Fidelis ad urnam
    Exina skrev 2007-07-05 13:13:00 följande:
    Som jag skrev i mitt första inlääg så har ju alla stadsdelar sina bra och dåliga ställen. Sen är det ju upp till en själv vart man kan tänka sig att bo. SÄger inte att södra bomhus är prickfritt, men just här där vi bor är det väldigt lugnt, Det är övervägande bra barnfamiljer, det är nära till ett flertal dagis med mera... du måste haft ev väldig otur som stött på problemområden i princip överallt här i gävle... Är själv uppväxt i Fridhem, som ligger angränsande till andersberg och det var ett väldigt lugnt och barnvänligt område.Men Ts, tror du kan skapa dig en rätt så bra uppfattning om du åker hit och kikar runt. Vad ska du göra här? Jobb? skola? Hur gammal är ditt/dina barn?
    Jag har inte stött på problem överallt i gävle.
    Jag älskar söder, vissa delar av brynäs, de centrala delarna, fridhem, villastaden, hemlingby, hille, strömsbro, stigslund osv osv.

Och jag har inte sagt att TS inte ska bo på på de ställen jag listar som sämre, det är helt upp till henne. Men hon frågade efter tips och jag sa vad jag tycker.

Vidare kan jag varmt rekommendera en förskola uppe bakom fjärranhöjder, Mårdvägens förskola. Jag har jobbat där och jag älskade den förskolan.
    Jag rekommenderar INTE Hammargården på brynäs, usch vilken hemsk syn de hade på barnen!
  • errö

Hej hej, tack för alla svar.

Vi har nog tänkt att köpa nåt och vi flyttar pga jobb.

Strömsbro och Stigslund tycker jag verkar fint, även bomhus. Men jag har också hört lite negativt om bomhus men kan tänka mig att det är så som Exina säger att det finns såna områden nästan i alla stadsdelar. Vad jag hörde var att det var mycket studenter där, mycket hög musik o sånt, så det kanske inte gällde radhusen då.

inget ont om studenter och vi är inte världens tystaste själva med två små barn men massa festande ligger inte i topp just nu.

Svar på tråden Gävle