• Kiha
    Äldre 5 Jul 17:03
    4003 visningar
    8 svar
    8
    4003

    hjälp! hur kokar man bulgur

    råkade hälla över bulgur i en burk och slängde förpackningen så jag kommer inte ihåg hur man kokar det, hur mycket vatten osv....

  • Svar på tråden hjälp! hur kokar man bulgur
  • Äldre 5 Jul 17:04
    #1

    1 dl vatten ½ dl bulgur ½ krm salt = 1 port. Koka upp och sjud i 8-10 minuter.

  • Nio
    Äldre 5 Jul 17:06
    #2

    Dubbelt så mycket vatten, låt koka upp och dra sedan åt sidan och låt det svälla, tar cirka 15 minuter eller tills vattnet är helt borta. Eller koka på svag värme i 12 minuter och låt sedan stå och svälla några minuter till.

  • Kiha
    Äldre 5 Jul 17:14
    #3

    TACK!

  • Äldre 6 Jul 09:56
    #4

    Jag brukar göra lite annorlunda när jag kokar bulgur, för att så lite annan smaskig smak;

    2 dl vatten
    1 dl bulgur
    1 msk olivolja
    saft från lime
    1 vitlöksklyfta
    halv tärning grönsaksbuljong

    koka upp vattnet och lös upp buljongen. häll i olivoljan och pressa i vitlöken. häll sedan i bulguren och koka upp. sjud därefter på svag värme i ca tio minuter eller tills vattnet är borta.

    Jag tycker detta blir jättekul! Även jättegott att blanda i detta i en sallad och ha lite kyckling och tzatziki i... Det ska jag ha till lunch idag =)

  • Äldre 6 Jul 10:04
    #5

    Lät jättegott! Måste prova det ngn gång!

  • Äldre 6 Jul 10:08
    #6

    Ja, prova det, det är faktiskt jättegott! Gott med lite annan smak! Sen kan man ju styra själv,mer/minre vitlök osv....Själv brukar jag ha en tendens att ta lite mer vitlök =)

  • Äldre 9 Jul 15:57
    #7

    Hanniz - har nu provat att koka bulgur enligt ditt recept - det blev ju jättegott! Tack för tipset - det ska jag göra fler gånger.

  • Tue 1 Jun 2021 08:13
    #8

    Såg att det finns olika sätt att koka bulgur: Typ koka eller förvälla eller steka. farbrornikos.se/2021/05/06/koka-bulgur/

Svar på tråden hjälp! hur kokar man bulgur