• Mochride

Svullen mage

Min mage har varit svullen i flera måander nu. Först var det bara ibland, nu är det hela tiden. Har tagit massa prover för att se om det är något som påverkar magen/matsmältningen men inget av proverna visade något. Så det är inget fel på magen. Men jag ju är svullen hela tiden, ibland lite spänd. Så nåt är det ju. Tidigare hade jag platt mage och saknar ju det.
    Nån som varit med om samma sak?

• Svar på tråden Svullen mage
  • smill

jag har oxå problem med uppsvälld mage..... gaser oxå. inge kul, dock inte varit hos farbror doktorn.

• ekoasa

Jag har haft samma problem länge, och sökte läkarhjälp. Där kunde man utesluta laktosintolerans, och konstatera att jag lider av den mkt vanliga åkomman irritable bowel syndrome, dvs irriterad tarm. Vanliga symptom är just uppsvullen mage, känsla av att snabbt bli uppfylld när man äter, gaser och ont i magen. Maotion, livsstil och matvanor är det viktigaste för att undvika denna åkomma. Går det inte över tycker ajg att du ska gå till en läkare.
    se mer på:
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp

www.gastrolab.info/ksirri.htm

Lycka till!

• Mochride

Jag träffade ju en läkare när jag tog proverna. Har i stort sett slutat äta ljust bröd och dricka mjölk, men är svullen ändå.
    Läkaren uteslöt laktos och vi kolalde även om det kunde vara gluten. han sa att om proverna inte visade nåt så tycket han inte att det var nån mening att kolla nåt mer. Sa att det kunde vara stressmage eller magkatarr, men jag har ju inte ont elelr så, så hur vet jag i så fall om/när jag ska ta nån medicin?

• Rosana

Har du varit hos gyn också? Och kollat så att du inte har någon s.k "vattencysta" som sitter och stör? Alltså, en cysta somkan bildas så ett ägg inte lossnat som det skulle under ÄL - ofarligt , men kan bli irriterande och ge uppsvälldhet i magen.

• Mochride

Jag var på gyn i början av mars och då såg allt bra ut där, och jag har haft så här sen februari.

Svar på tråden Svullen mage