• Mammatilltretroll

Säkert att köpa en begagnad bilstol? Hur många år gammal kan den vara?

Vi behöver en ordentlig bakåtvänd bilstol till Juni som vill se ut bättre än hon gör från sin lilla Rockatot..

Funderar på att köpa en begagnad stol, helst en Britax Freeway som vi har till Meja..
    Och jag undrar: Är det ok att köpa en begagnad bilstol? (Visst det är väl upp till var och en..men skulle Du tycka att det var Ok?)
    Hur många år, alltså vilken årsmodell, bör den vara? Det känns ju inte lika säkert med en stol som är 10 år gammal.. men en från 2005 borde vara Ok? Och är en från 2004 också OK?

Hoppas att någon vet och kan svara...

Mamma till MEJA född 050314 och JUNI född 061126
  • Svar på tråden Säkert att köpa en begagnad bilstol? Hur många år gammal kan den vara?
  • käxet

Köp isåfall från nån du känner. Även om säljarna lovar o svär att den inte varit med om nån krock så skulle jag inte kunna sluta tänka på det.
    Jag skulle inte köpa en som va mer än 2-2,5år gammal

• ollson

Dom årsmodellerna skulle kunna funka men juh äldre en stol blir desto sämre blir den pga av att plasten torkar

It´s nice to be inportant, but it´s more imortant to be nice
  • Lycklig kvinna

Vad jag vet ska en stol inte användas efter den är 5 år. Jag skulle aldrig köpa en begagnad, om jag inte kände ägarna, eftersom man inte kan veta med säkerhet om stiolen varit med i en krock.

• bambigirl

Bilstolar ska inte vara äldre än 10 år, babyskydden inte äldre än 5. Så om din dotter ska ha den i 5 år får stolen vara max 5 år gammal. Jag skulle kunna köpa begagnat om kontakten med sljarna kändes bra, de flesta krockar aldrig och av de som gör det skulle 99% aldrig sälja stolen efteråt.

• Millimina

www.sakerhetsbutiken.se/3.html

Ny eller begagnad?

Den vanligaste frågan vi får i telefon är om man som ansvarskännande föräldrar törs använda en begagnad bilbarnstol. Vårt svar är "det beror på." Här är en kort lista på sådant man ska tänkta på inför köp eller lån av begagnad bilbarnstol.

1. Är den krockad? Hur ska man veta om stolen är OK? Viktigaste är kanske att man kan lita på den man får stolen ifrån. Är du osäker: ta hit stolen innan du tar emot. Vi har granskningsprotokoll som kan avslöja skador på stomme.

2. Är den för gammal? Ta inte emot en bilbarnstol där du inte kan hitta tillverkningsdatum. Yngre än fem år brukar vara vårt råd. Fabrikanterna säger olika saker om livslängd, men en stol ska kunna räcka till ett par barn . När bilbarnstol blir uppåt tio år kan man utgå ifrån att stommens plast börjar bli svagare, samt att standardkraven höjts på de åren. Tillverkningsdatum ska finnas i form av en etikett eller en ingjuten sk klocka, ofta under klädseln, ibland på baksidan.

...artikeln fortsätter. Läs länken. Butiken erbjuder sig att granska barnstolen.

Svar på tråden Säkert att köpa en begagnad bilstol? Hur många år gammal kan den vara?