• Gibbe

Vart kommer Leia ifrån???

Vi har fastnat för namnet Leia, om det blir en tjejja, men vart kommer det ifrån, nån som vet. Förutom Star Wars..

• Svar på tråden Vart kommer Leia ifrån???
  • Knytets mamma

"Kvinnliga bärare
    Antal: 138
    Av barnen födda år 2002 var det 48 stycken flickor som fick namnet och av dessa fick 28 det som tilltalsnamn."

www.kanalen.org/namnarkivet/&lookup=yes&function=search&antal=1&frame=1&direct=on&x=21&y=6

Var det enda info jag fann

• nadja

Kommer det nån annan stans från än Star Wars?
    Men fint är det.

• Indigo

På hemsidan "Behind the name" fick jag upp följande när jag sökte på Leia:
    LEAH f English, Jewish, Biblical
    Pronounced: LEE-a
    From the Hebrew name Le'ah which was probably derived from the Hebrew word la'ah meaning "weary". Alternatively it might mean "mistress" or "ruler" in Assyrian. In the Old Testament she was the first wife of Jacob and the mother of seven of his children.

• Gibbe

Har hört från två håll att det skulle vara nån gudinna, typ Freja o dom där, eller nått åt det hållet, men jag hittar inget om det nånstans

• werner

Enligt www.behindthename.com så är Leia en variant på Leah.

Från behindthename:
    LEAH f English, Jewish, Biblical
    Pronounced: LEE-a
    From the Hebrew name Le'ah which was probably derived from the Hebrew word la'ah meaning "weary". Alternatively it might mean "mistress" or "ruler" in Assyrian. In the Old Testament she was the first wife of Jacob and the mother of seven of his children.

Från www.kanalen.org/namnarkivet om Leah/Lea:

Info
    Namnet är hebreiskt och har betydelsen trött. Lea kan även associeras med latinska lea som betyder lejoninna.

Svar på tråden Vart kommer Leia ifrån???