• Kalaspuffen

Viktväktare se hit! Hur många points är det i havregrynsgröt?

Jag tänkte byta ut mackor och fil och flingor till havregrynsgröt på morgonen för att hålla mig mätt lite längre.

Så som sagt, hur många points innehåller en portion havregrynsgröt i förhållande till en macka med ost eller fil och flingor?

• Svar på tråden Viktväktare se hit! Hur många points är det i havregrynsgröt?
  • sweetpea

1 dl havregryn är 2 points. Vad gäller mackor och ost och flingor och sånt beror det ju helt på vilken sorts bröd och ost flingor du brukar äta. Kolla i din pointsguide!

• Kalaspuffen

Har ingen pointsguide, är inte medlem själv. Därför behöver jag lite hjälp. Tack för svaret!

• sweetpea

Ah, men då tycker jag att du ska köpa en butiksguide! Välinvesterade 100 kronor, tycker jag. Gör livet som viktväktare enormt mycket enklare.

• Fru Filur

Om det är så att du absolut vill krångla till redan befintlig information till Points så kan du själv räkna via produktens näringsvärde, det är enkelt

Formeln är (Kcal / 60) + (gram fett / 9) = Points

Exempel med just havregryn blir då per 100 gram

Kcal : 370
    Gram fett : 7

(370/6 = 6.17) + (7/9 = 0.78) = 6.95

Eftersom en dl havregryn är ca 35-40 gram borde det bli ca 2.4 - 2.8 points, men jag antar att VV har gjort en avrundning nedåt.

1 portion havegrynsgröt är alltså ca 150 kcal, lägg till 1½ dl mellanmjölk så är du uppe i 220 kcal (4.2Points)

Ponera att du istället äter 2 dl fil (3%) och 35 gram flingor (K-special) så hamnar du på ca 255 kcal (5points)

En smörgås (1 skiva Solrosbröd(Fazer)) med tunt lager mellanbregott och 2 skivor ost (17%) ger ca 153 kcal (3.4Points)

• Kalaspuffen

Fru Filur: Tack! Det var ju kanon att själv kunna räkna ut pointsvärdet på livsmedel!

Vad snällt av dig, tack så jättemycket för besväret!

• sweetpea

Man kan också söka på "pointsräknare" på Google, så hittar man räknare som gör det åt en!

Svar på tråden Viktväktare se hit! Hur många points är det i havregrynsgröt?