• Anamia

Smärta i handleden

Finns det fler som har ont i handleden. Har haft det i tre månadader nu. Ringde vårdcentralen för en månad sedan men de sa att det var en vanlig åkomma för nublivna föräldrar. Jaha, tänkte jag då är det väl bara att finna sig i det.

Men i natt så hade jag så ont att jag inte kunde ta upp min son ur sin säng, var tvungen att väcka min man. Vad hade jag gjort om han inte var hemma?

Smärta kommer och går, är ofta som värst på morgonen. Mest ont gör det när jag ska bära tungt eller röra hande i sidled, framför allt mot "tummhållet". Har ett handledsskydd som jag har på mig ibland, det hjälper. Vet inte om det är inbillning eller fakta men det känns som om det blir värre efter jag använt skyddet.

Blev verkligen jätte ledsen när jag inte kunde lyfta min son inatt. Nu är det bättre, tog på mig skyddet, men är ändå rädd att det ska bli så illa igen. Är detta verkligen normalt för nya föräldrar?

• Svar på tråden Smärta i handleden
  • tjoohej

så hade jag det under sista tiden i graviditeten men det försvann typ en månad efter förlossningen...
    Ringt VC och dom sa till mig att en nerv var i kläm pga vätska i kroppen...

• Tintomara

Jag fick samma åkomma när vårt första barn var ca 1 år. Nu efter andra barnet har det förvärrats tycker jag. Kan nog se sambandet om jag tittar på hur knasigt jag gått och burit våra barn. Man tycker inte att de är så tunga, men när man bär dem länge så är det ändå en stor belastning på handled och tumme framförallt.

Jag har använt handledsskyddet du pratar om och tycker nog att det hjälpt mig. Men det viktiga är ändå att tänka på hur man lyfter och bär och att låta handleden vila.

Livet är bara den ena jävla saken efter den andra - Elbert Hubbard
  • Tonx

Bäst är att träna upp handlederna.
    Har själv en svag handled och jag skulle inte klara mig utan träningen.
    Be en sjukgymnast eller duktig gyminstruktör visa hur du bäst stärker handleder och underarmar. Det gör nytta.

• Marrah

Jag har haft ungefär samma problem, något som kalla Morbus de Quervain. Jag fick remiss till ortoped som gav mig en kortisonspruta.

Mamma till Sanna och Elias
  • Lilla Sofie

Karpaltunnelsyndrom är en vanlig åkomma för gravida samt för nyblivna föräldrar, det är samma som många som arbetar vid datorer råkar ut för när de sitter med handlederna statiskt böjda när de skriver på tangentbordet. En "tunnel" för senor o blodkärlen i handleden kläms åt och oftast så är det tummen, pekfingret, långfingret o halva ringfingret som domnar o gör ont.
    När man är småbarnsförälder beror det ofta på att man går med handleden böjd när man bär sina barn, för gravida beror det på att man sväller.
    Många som får det av datorarbete måste göra en liten operation för att öppna upp "kanalen". Försök använda handledsskyddet och samtidigt "träna" handlederna för att få det att gå bort. Tyvärr känner man ofta av detta på nätterna då man inte rör sig alls.

+ gravid i vecka 13 +
  • Anamia

Marrah: Hjälpte kortisonsprutan? Har fått för mig att den påverkar vikten uppåt (har redan problem med att gå ner mina grav.kilon). Märkte du något? Vill inte låte fåfäng, givetvis vill jag ha en frisk handled men är ändå nyfiken.

• Russinkastrull

Jag har precis samma sak. Min dotter är 6 mån nu och det startade för ca 1 månad sen. Har tänkt att det kanske är en spricka, stukning eller inflammation. Kan inte heller röra handleden i sidled "mot tumhållet" eller "mot lillfingret". Kan inte lyfta upp dottern ur spjällsängen endast med den handen utan får ta den andra. Kan heller inte stödja mig mot handen. Känner mig lite handikappad men vill inte gå och kolla då de säkert bara säger att det går bort av sig självt. Förmodligen har det väl med ovana rörelser och slitage som man får när man nyss har blivit mamma .

• Annione

I mitt landsting sköter arbetsterapeuten om handåkommor, jag fick olika ortoser utprovade då jag fick morbus de Ouervain snart efter jag fått barn. Värt att kontakt VC igen så de kan remittera dig vidare till de som sköter om ortosutprovning och träning i ditt landsting

• MamaRose

Jag fick samma sak när jag var i v 32,  men försvann ganska fort efter förlossningen. Handledsskenan hjälpte inte mycket...

Svar på tråden Smärta i handleden